אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרויקטים של בנייה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים • כחלק מההליך ידוללו חנן מור ושותפו מאור לאחוזים בודדים בחברה הציבורית • ביהמ"ש: "המרת החוב להון תאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

חנן מור / צילום: אייל טואג
חנן מור / צילום: אייל טואג

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, חגי ברנר, אישר היום (ב') את הסדר החוב של חברת הבנייה למגורים שנקלעה לסחרור בעסקיה - קבוצת חנן מור . הליך ההסדר החל בסוף נובמבר בבקשה שהגישה הקבוצה לעיכוב הליכים לאחר שהחובות שלה תפחו לכ-2.6 מיליארד שקל, כאשר מתוכם נסחרו חמש סדרות אג"ח, שלהן עמד החוב על מעל ל-600 מיליון שקל.

אחרי שנה בצמרת, בית ההשקעות שמוצא את עצמו בתחתית טבלת התשואות לפנסיה
אכזבה למדינה: קבוצת מילגם זכתה במכרז להפרטת הדואר בתמורה ל-461 מיליון שקל בלבד

מחצית מסך החובות של הקבוצה היה בהלוואה שנטלה הקבוצה בקיץ 2021 לרכישת מגרש יוקרתי במתחם שדה דב בתל אביב. עליית הריבית הובילה את החברה - בניהולו בשנים האחרונות של אבי מאור ובראשותו של חנן מור - לתסבוכת שממנה לא הצליחה להשתחרר.

מי שניהל בכל החודשים האחרונים את הליך הסדר החוב הוא דודו זבידה, בעברו מנכ"ל חברת הנדל"ן המניב מבנה, אשר מונה בעצת הנושים ובאישור בית המשפט לנהל את הקבוצה לגיבוש ההסדר. מטעם בית המשפט פיקח על ההליך עו"ד אהוד גינדס.

בעת אישור ההסדר קיים בית המשפט דיון בדרישה של סדרת אג"ח (י"ב) לקבל תוספות ריבית. לבסוף התקבלה החלטה בעניין הדרישה של מחזיקי האג"ח הקובעת את מתווה הריבית לפי מה שסוכם כחלק מההסדר, ובמקביל ניתנה להם האפשרות לבחון תביעות נוספות.

לאחר הסדר החוב, חנן מור החדשה תמשיך למסור את הדירות, כך שהדיירים לא ייפגעו. כחלק מההסדר הוצאו "הנכסים הרעילים" מהחברה ונמכרו.

בחודש הקרוב תבוצע הקצאת מניות, כך שהנושים (סדרות האג"ח הלא מובטחות) יהפכו בפועל לבעלי מניות בחברה הציבורית. בבורסה עצמה יש שלוש סדרות אג"ח של חנן מור שבהדרגה אמורות לשלם את חובן.

גורם המקורב להסדר מסר: "זו תהיה חברה יותר בריאה, והושג איזון כלכלי בין הנושים לבעלי המניות הקיימים. גם הנושים הלא מובטחים קיבלו כאן מניות, ויהיה להם פוטנציאל להחזיר את יתרת חובם (ריקברי)". 

"עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרויקטים של בנייה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור באור ים (אור עקיבא, ח"ש), בחריש ובמודיעין, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים, לרבות פירעון מלא של החוב למחזיקי האג"ח י"ב", ציין השופט ברנר בהחלטתו. הוא תיאר כיצד המשך פעילות החברה מאפשר לפרוע את החובות, לצד מכירת נכסים שלה בתל השומר, בגבעתיים ובשדה דב, כדי להקטין את מצבת החובות גם כן.

דרך חדשה במינוף קטן

השופט הוסיף כי כחלק מההסדר, חובות עבר בלתי מובטחים יומרו להון מניות בחברת ההחזקות. כחלק מהליך זה מדוללים חנן מור ושותפו אבי מאור לאחוזים בודדים בחברה הציבורית.

מהלך המרת החוב להון מניות, ציין בית המשפט, "יאפשר לקבוצה כולה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן, יותיר לחברת ההחזקות הון עצמי של מאות מיליוני שקלים, והכול על-פי תוכנית להקצאת הון".

השופט ברנר דחה טענות של מחזיקי אג"ח מסדרה י"ב שנגעו לדילול של חנן מור להחזקה של 1%. הוא ציין כי בכפוף לתשלום תוספות הריבית למחזיקי אותה סדרת אג"ח בגין הפרת אמות-המידה הפיננסיות על-ידי החברה, ובכפוף לשמירת זכותם לפנות לבית המשפט לבדוק אם יוכלו להגיש תביע קונקרטית "נגד צדדים שלישיים", הסדר החוב מאושר.

עורכי הדין גיא סרוסי ואוריאל זעירא, המייצגים רוכשי דירות בפרויקט של חנן מור, הביעו שביעות-רצון מההחלטה. "כמי שמייצגים עשרות רוכשים בפרויקט, אנו מברכים על אישור ההסדר", ציינו השניים בתגובה להחלטת בית המשפט. לדבריהם, "ההסדר מאפשר לחברה להמשיך במסירת הדירות לרוכשים, תוך שהיא מתייעלת ושומרת על התנהלות רזה. אנו סמוכים ובטוחים כי זו בשורה טובה לרוכשי החברה, שיוכלו לקבל את דירתם כעת מבלי שעננה מרחפת על ראשם. החל מכאן פנינו לקבלת הפיצויים עבור הרוכשים בגין האיחורים במסירת הדירות ובגין הליקויים בדירות".