יצרנית התרופות שפעם שלטה בשוק הישראלי קמה לתחייה בזכות חדשנות

מניית טבע כמעט הוכפלה, וול סטריט מתלהבת מהפורטפוליו הממותג שלה

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg
בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

חברת טבע, מהיצרניות הגדולות בעולם של תרופות גנריות, נמצאת "בעונש" אצל משקיעים כבר שנים. משבר האמון מולה החל ב-2016, לאחר שהחברה הסכימה לשלם סכום עתק של 40.5 מיליארד דולר עבור יחידת התרופות הגנריות של אלרגן (אקטביס), והכפילה את כמות התרופות "להעתקה" (ייצור גנריקה) בדיוק כשהתעשייה הזו קרסה. העסקה הייתה הגורם העיקרי לצניחת שווי השוק של החברה אל מתחת ל-10 מיליארד דולר בשנים האחרונות, לעומת כ-60 מיליארד דולר לפני עשור.

80% בחצי שעה: האם המניה שהטריפה את וול סטריט תעשה זאת שוב?
דרמה בענף השבבים: ארם תשיק מעבדי בינה מלאכותית משלה

אבל דברים מרגשים קורים בחברה, שבסיסה בישראל, והמשקיעים מבחינים בכך. פחות משום שעסקי הגנריקה שוב פורחים, ויותר בגלל שטבע מראה ניצוצות של חדשנות בפעילות התרופות המקוריות שלה. הצלחה עקבית בזירה זו עשויה להוביל משקיעים להעריך אותה כחברה חדשנית ולא כיצרנית תרופות גנריות בלבד, תחום שבו מכפילי השווי נמוכים בהרבה.

מניית טבע כמעט הכפילה עצמה בשנה האחרונה, לשווי חברה של כ-18 מיליארד דולר. בשבוע שעבר דיווחה החברה על תוצאותיה לרבעון הראשון ב-2024, ועל אף שהרווח למניה היה הנמוך מתחזיות הקונצנזוס של אנליסטים, המניה זינקה לאחר הדוחות ב-13%. הסיבה היא כנראה תוצאות חזקות בניסוי בתרופה לסכיזופרניה המיועדת להזרקה אחת לחודש.

לא שחזרה את הצלחת הקופקסון

טבע מפתחת גרסת שחרור מושהה של olanzapine, תרופה אנטי-פסיכוטית שהיא הנרשמת ביותר עבור סכיזופרניה בארה"ב. החברה דיווחה כי התרופה עמדה ביעדים הקליניים העיקריים שלה בשלב מתקדם של הניסוי, ובין היתר נסבלה היטב, מבלי לגרום למקרי טשטוש והזיות - בעיה מרכזית שהכשילה ניסוי דומה של חברת איליי לילי. טיפול חד-חודשי עשוי להיות שיפור משמעותי עבור מיליוני אנשים שאובחנו עם סכיזופרניה ומטופלים כיום בגלולה יומית.

התרופה היא חלק מקו נרחב של מוצרים ממותגים המאפשרים לטבע לשחזר בהדרגה את המוניטין שלה כמעצמה גנרית, עם הצלחה מסוימת גם בפיתוח תרופות מקוריות. שהרי מעבר לליבה הגנרית החזקה, מה שהזניק אותה לנבחרת הביג-פארמה היה תרופת הקופקסון המקורית לטרשת נפוצה, שהפכה לשובר-הקופות הגדול ביותר שלה והניבה לטבע תזרים מזומנים שדחק בה לחפש הזדמנויות רכישה. אך החברה מעולם הצליחה לשחזר את ההישג האדיר הזה.

העסקה שניפחה את החוב, שכעת מצטמצם

כשהגיע ג'רמי לוין מ-Bristol Myers לנהל את טבע, הוא הציע אסטרטגיה של ביצוע עסקאות קטנות בפעילות הממותגת, אך נדחק החוצה על ידי דירקטוריון גדוש בניגודי עניינים. המנכ"ל הבא, ארז ויגודמן, הכפיל את הפעילות הגנרית עם ביצוע עסקת אלרגן - שהתבררה בהמשך כטעות ענקית.

המנכ"ל בשנה וחצי האחרונות, ריצ'רד פרנסיס, מנסה לדחוף שוב את החדשנות לקדמה הבמה, כחלק מהאסטרטגיה הכוללת שלו לחברה המכונה "ציר לצמיחה". בינתיים ישנם כמה סיפורי הצלחה בודדים.

אוסטדו (Austedo) לטיפול במחלת הנטינגטון (מחלה נוירולוגית הפוגעת בתאי עצב במוח) היא המובילה שבהם. התרופה המקורית הניבה 282 מיליון דולר במכירות ברבעון הראשון, עלייה של 67% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. טבע צופה שהתרופה תימכר ב-1.5 מיליארד דולר השנה. תרופה נוספת עם פוטנציאל להיות רב-מכר היא הטיפול למחלות מעי דלקתיות anti-TL1A. בשנה שעברה, הסכימה ענקית הפארמה Merck לשלם 10.8 מיליארד דולר עבור תרופה באותה קטגוריה, אך בוול סטריט עדיין לא מתמחרים את הגרסה של טבע, שנמצאת בשלב ביניים של הניסויים, ותוצאות ראשוניות מהם צפויות בהמשך השנה.

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה
 ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

קול שורי נוסף כלפי מניית טבע מגיע מדייוויד מאריס, ותיק בתעשייה, שהוא גם בעל מניות בחברה. מאריס טוען שיש עוד מקום לעליות במניה למרות הראלי האחרון. הוא מצביע על הצמצום המשמעותי בנטל החובות (מיחס חוב נטו ל-EBITDA של יותר מ-6 בשיא בקיץ 2019, ליחס של 3.7 כיום). מוקדם יותר השנה דווח כי טבע תמכור את עסקי החומרי הגלם שלה, API, במאמץ לצמצם עוד את ערימת החובות הרובצת עליה, ואנליסטים העריכו את התמורה מכך בכ-3.5 מיליארד דולר.

טבע רחוקה עדיין מאותם ימים עליזים שבהם הייתה אחת ממניות הבריאות האהובות על וול סטריט, אך החברה מראה שוב סימני חיים.