בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות • ביקור בכפר ריינה

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה
מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בשעות הבוקר המאוחרות של יום שישי הכפר ריינה התנמנם לו. הכפר, שבתיו פזורים על צלע הר, נחשב לאחות הקטנה של נצרת והוא מונה כ־20 אלף תושבים, מרביתם מוסלמים ומיעוטם נוצרים. אנחנו נכנסות בשער המרשים, חולפות על פני כמה כיכרות ומגיעות לכיכר המרכזית. מכאן אנחנו מתחילות בטיול שלנו בין חצרות הבתים של נשים שלקחו את גורלן בידן - ומצליחות לעורר תקווה אפילו בימים אלה.

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב
אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית
היקב בעמק יזרעאל שמייצר יינות עבור מסעדות מישלן בעולם

10:00 | משהו לראות: כנסייה ביזנטית שמתקשטת בפרחים

במשרדה של המארחת שלנו, אחלאם מעאמרה, המשמשת כמנהלת מחלקת נוער ותיירות במועצה, אנחנו פוגשות את מורת הדרך מרוות בסול. יחד אנחנו פוסעות בשביל המורשת שנחצב לא מזמן ובדרך שומעות על ההיסטוריה של הכפר הקטן ועתיק היומין.

את הסיורים בריינה יזמה אחלאם מתוך מחשבה לסייע לתושבים בפרנסתם וגם לחשוף את אוצרותיו החבויים של הכפר. "הרזים של ריינה", היא קוראת לזה. "יש כאן בשלניות נהדרות, אמניות ועוד כמה גברים שהצטרפו אלינו לקבוצה", היא מחייכת ומספרת שמדובר בשיתוף פעולה עם רשות ניקוז קישון, המיזם הלאומי של נחל ציפורי.

הכנסייה האורתודוקסית בריינה / צילום: אהובה ליף
 הכנסייה האורתודוקסית בריינה / צילום: אהובה ליף

אנחנו מבקרות בכנסייה האורתודוקסית ביום האחרון של חג הפסחא, המכונה "יום השישי העצוב" ומציין את עלייתו של ישו השמימה. לקראת המיסה מתקשטת הכנסייה בפרחים. אנחנו לומדות שהיא נבנתה בתקופה הביזנטית ונפעמות מהצבעוניות ועושר המוטיבים והסמלים.
סיור מודרך בריינה, 054-7767636

11:00 | משהו לעשות: שעה של קליעה צבעונית

משם אנחנו יוצאות לסיבוב רכוב בין שכונותיה החדשות של ריינה ומגיעות לבית קטן, שאין שלט ואף לא סימן המעידים על המתרחש בין כתליו.

הדלת שפותחת אחלאם מובילה לכאחייל, מרכז תרבות ומורשת שהקימה ד"ר ויויאן עתמאלה, עוד אישה מרשימה בעלת חזון מוצק. כאחייל בערבית פירושו סוס אציל שאת עיניו מעטר פס הדומה לצבע הכחול, היא מסבירה ומובילה אותנו למרכז האולם המואר, שם אנחנו מתמסרות במשך שעה למלאכת קליעת שרפרף שחוטיו צבעוניים.

קליעת שרפרף במרכז תרבות ומורשת שהקימה ד''ר ויויאן עתמאלה / צילום: אהובה ליף
 קליעת שרפרף במרכז תרבות ומורשת שהקימה ד''ר ויויאן עתמאלה / צילום: אהובה ליף

במהלך הקליעה אנחנו שומעות על חלומה של ויויאן להקים - לבני הכפר מרכז תרבות שבו פועלות להקת מחול וקבוצת תיאטרון וכן נערכות בו סדנאות ללימוד ריקוד הדבקה המסורתי .
כאחייל, 052-6971670

13:00 | משהו לאכול: שלל מנות מידי נשות הכפר

שעת הצהריים הביאה עמה רעב מזדחל ובלוטות הטעם החלו לפעול. ריחות גחלים לוחשות בחצר בית מוריקה העידו שהגענו למקום הנכון בזמן הנכון. עוד לפני שטעמנו מהמשתה הקולינרי שפרסה בפנינו נסרין מנאסרה, בשלנית בחסד, פסענו לתוככי חלל מואר ומצוחצח - שם עמלו נשות הכפר על הארוחה שלנו. האחת מגלגלת במיומנות עלי גפן זערוריים, האחרת דוחסת במהירות שיא בשר ריחני לקישואים עגולים, השלישית הופכת מגש אורז מבושם ועורמת עליו נתחים דשנים של בשר כבש והרביעית אינה מתאפקת ומציעה טעימה ישר מהקערה, מהקובה נייה הטובה ביותר שטעמתי.

מנות ב''מרים מאכלים'' / צילום: נסרין מנאסרה
 מנות ב''מרים מאכלים'' / צילום: נסרין מנאסרה

בטאבון המעשן שבחוץ מטמינה נסרין בידיים מיומנות את מגש המחמר עוף הפריך והנפלא. חיש מהר התמלא השולחן שבחצר בשלל צלחות ומגשים גדושי מעדנים מופלאים. עשר נשים, ערביות ויהודיות, התיישבו סביבו, אוכלות מלוא הפה ומפטפטות בניחותה כמו היו מאז ומעולם מכרות ותיקות.
מרים מאכלים, 054-8107833

15:00 | משהו לקנות: בצקים ממולאים ודלעת מסוכרת

מעולם לא ביקרתי ביישוב ערבי מבלי לרכוש דבר מאפה, תבלינים או זיתים משובחים. גם כאן לא יצאנו את שערי ריינה בידיים ריקות, לאחר שאחלאם הובילה אותנו לרכישת מעדנים מקומיים בבית המאכלס מיזם מרגש במיוחד - עמותת אלינבוע, המסייעת לנשים אלמנות בנות הכפר להתפרנס.

את העמותה הקימה אמה של אחלאם, נג'את מעאמרה, והיא מקבלת את פנינו במאור פנים. נג'את מפצירה בנו, על אף מחאות קלושות שניסינו להשמיע בדבר היותנו שבעות, לטעום ממאפה ידיהן של נשות העמותה. הן מוכרות בצקים ממולאים נהדרים, זיתים שמעולם לא טעמתי כמותם, תערובות זעתר, עוגיות תמרים מגונדרות ודלעת מסוכרת, מעדן מקומי יוצא דופן, כמו גם סבונים מוצקים עשויים משמן זית.
עמותת אלינבוע, 054-7767636