גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters
רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

השיטפון האדיר של יצוא הרכב מסין בשנתיים האחרונות, יותר מ-4 מיליון כלי רכב בשנה שעברה בלבד, תפס את המערב בהפתעה וללא מענה. אבל אחרי הפאניקה הראשונית פועלים כיום הרגולטורים בארצות הברית ובאיחוד האירופי להקים סכרי רגולציה ומיסוי, שיציבו משוכה טכנית וכלכלית גבוהה בפני יצרני הרכב הסינים.

ביידן מעלה את המס של כלי רכב מסין. האם המהלך ישפיע על ישראל?
בעלי רכב חשמלי? אתם נמצאים על הכביש יותר מהממוצע
מבחן דרכים | החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

אל מול הסביבה העוינת הזו מסתמן כיום בסין שוק הרכב הישראלי כמעין מפלט ו"אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב. למרות שישראל מאוד לא פופולרית כיום במדיה הסינית, בלשון המעטה, נראה כאן בחודשים הבאים מצעד בלתי פוסק של דגמים חשמליים חדשים מסין, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק.

ONVO L60: מעבר מפרימיום לקהל הרחב

גם יצרנית הרכב הצעירה NIO עוברת כיום את השלב של "הגירה" ממדיניות שיווק אליטיסטית של רכבי פרימיום מפוארים ויקרים לדגמי MASS, שפונים לקהל רחב יותר. השבוע ביצעה החברה צעד ראשון בכיוון, עם השקת הקרוס-אובר החשמלי L60 של תת-המותג ONVO (קיצור של "On Voyage", למי שתהה).

כמו רבים וטובים הוא מיועד להתחרות בטסלה Y, וגם עיצובו נראה כמו שכפול די מדויק של טסלה. עם אורך של 4.82 מ' וגובה של 1.61 מ' הוא קטן יותר משאר הדגמים של המותג, אולם יש לו בסיס גלגלים מכובד באורך 2.95 מ', כעשרה סנטימטרים יותר מטסלה Y.

גרסת הבסיס תציע טווח של עד 555 ק"מ בתקן הסיני, ואילו הדגם ארוך-הטווח מתהדר בטווח של עד 730 ק"מ. אלה נתונים מקבילים פחות או יותר לטסלה Y. כל הגרסאות יתמכו בטכנולוגיית החלפת הסוללות המהירה של NIO ובעתיד תוצע גם סוללה מתקדמת, שתאפשר טווח של למעלה מ-1,000 ק"מ.

תא הנוסעים שופע טכנולוגיות מתקדמות, החל ממסך 17.2 אינץ' ברזולוציה של 3k ועד מערכת בטיחות עם יכולות אוטונומיות מתקדמות. מחיר הבסיס המוצהר בסין הוא כ-30,440 דולר, שהם כ-4,500 דולר פחות מהדגם המקביל של טסלה Y בסין. אם היחס הזה יישמר גם בישראל אפשר לצפות למחיר בסיס באזור 200 אלף שקל במיסוי הנוכחי. בכיר בחברה אמר לאחרונה, שב-2025 המכונית תגיע לאירופה - ומן הסתם גם לישראל.

ONVO L60 / צילום: יח''צ

מועד הגעה משוער לישראל: מחצית ראשונה 2025
טווח מחיר משוער: 200-300 אלף שקל

VOYAH JOY: קרוס־אובר נגיש

המותג VOYAH אומנם זכה בישראל להצלחה מכובדת, יחסית לתג מחיר של כ-400 אלף שקל, אבל לא הותיר חותם גדול על השוק.

"הסיבוב הבא" שלו באירופה יתחיל בנובמבר עם קרוס-אובר נגיש הרבה יותר, שייקרא כנראה JOY ומיועד להתחרות בטסלה Y. עם אורך של 4.72 מ' הוא קצר ב-30 סנטימטר כמעט מה-FREE הגדול שנמכר עד כה בישראל, אם כי בסיס הגלגלים שלו הוא באורך 2.9 מ', לא רחוק מזה של האח הגדול. תא הנוסעים מפואר ומאובזר מאוד.

גרסת הבסיס מצוידת בסין במנוע בודד בהספק כ-280 כ"ס, ויהיה כמובן גם דגם דו-מנועי חזק עם ביצועים רציניים. על הכוונת שלו בסין ובישראל נמצאת טסלה Y, וזה אומר מחיר התחלתי של פחות מ-235 אלף שקל במיסוי הנוכחי, עם אופציה להפתעות לטובה. המחיר נמוך משמעותית מהמחיר של ה-FREE.

VOYAH JOY / צילום: יח''צ

מועד הגעה צפוי לישראל: נובמבר 2024
מחיר בסיס משוער: פחות מ־235 אלף שקל

BAIC ARCFOX KOALA: הופעת אורח של דגם משפחתי־קומפקטי

לענקית הרכב הסינית BAIC עדיין לא הייתה נוכחות בשוק הרכב החשמלי באירופה ובישראל, אולם זה עשוי להשתנות בחודשים הקרובים. השבוע נחת בספרד משלוח מסחרי ראשון של כלי רכב חשמליים מבית המותג ARCFOX של היצרנית.

רוב הדגמים של המותג מיועדים לשוק הפרימיום ומתחרים בטסלה, אולם בין הדגמים שנחתו באירופה ביצע הופעת אורח מפתיעה גם הדגם המשפחתי-קומפקטי של המותג, שמכונה KOALA. הכלי משלב אלמנטים של קרוס-אובר ושל מיניוואן, עם דלתות צד, שמחליקות לאחור על מסילה. היצרנית השיקה אותו בסין עבור "פלח האימהות" (לסינים אין בעיה עם סטריאוטיפים מגדריים), והוא כולל שלל גאדג'טים עבור הורים כמו "מוניטור תינוק" פנימי, שמכוון אל מנשא התינוק ברכב וכדומה.

אורכו של הרכב 4.5 מ' אבל הוא ניצב על בסיס גלגלים של 2.82 מ' ומוצע עם ארבעה או חמישה מושבים ותא מטען גדול.

להנעה אחראי מנוע בהספק 170 כ"ס, והסוללה היא בקיבולת של כ-59 קילוואט עם טווח של עד כ-500 ק"מ בתקן הסיני. יש גם מערכת בטיחות מתקדמת ועיצוב פנים בגוונים של חדר ילדים.

המחיר באירופה טרם פורסם ועדיין לא ידוע מתי תושלם התקינה האירופית המלאה, אבל בסין המחיר ההתחלתי הוא קצת פחות מ-20 אלף דולר.

BAIC ARCFOX KOALA / צילום: יח''צ

מועד הגעה משוער: מחצית 2025
טווח מחיר משוער: 140-170 אלף שקל

דונגפנג BOX: חשמלי, קומפקטי ושימושי למשפחות

כמעט בלתי אפשרי למצוא כיום בישראל דגמים חשמליים מודרניים, בטוחים ועם שימושיות משפחתית במחירים של דגמי בנזין עממיים. כלומר בטווח הנכסף של 125-100 אלף שקל. מי שעשוי לשנות את התמונה הוא ה-BOX החדש של דונגפנג, שנמכר השנה בסין תחת שם המותג Nammi.

זהו סופר-מיני חשמלי מרווח, עם אורך של 4 מ', רוחב 1.81 מ', גובה 1.57 מ' ובסיס גלגלים מכובד באורך 2.66 מ'. גרסת היצוא שלו אמורה להיות מצוידת במנוע של 93 כ"ס ובסוללה של 42.3 קילוואט, עם טווח של עד 430 ק"מ בתקן הסיני - משהו כמו 380-350 ק"מ באירופה. המחיר בסין כ-14,600 דולר לדגם המפואר.

השאלה הגדולה לאן יכוון המחיר בישראל. מחיר מקומי של פחות מ-125 אלף שקל לדגם מאובזר היטב נראה מחיר ריאלי, שעשוי לייצר נישה נגישה להמונים - לפחות עד העלאת המס הבאה.

דונגפנג BOX / צילום: יח''צ

מועד הגעה צפוי לישראל: אוגוסט 2024
מחיר בסיס משוער: פחות מ־125 אלף שקל

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

חודש ירוק בחיסכון: מה קרה לקופות הגמל במאי ומי הרוויח מעל 13% מתחילת השנה

לפי תחזית מיטב, חודש מאי סיפק נחת למשקיעים אחרי הירידות באפריל ● התשואה במסלולים הכלליים עמדה על 1.2% ובמסלולים המנייתיים הייתה 3.8% ● ומה המצב מתחילת השנה?

הישראלים שחוזרים, דווקא עכשיו / צילום: Shutterstock

‎"לא רוצה להגיע למצב שבו אני מרגיש מצורע": הישראלים שקיבלו החלטה גורלית דווקא עכשיו

רייזי עוזבת ג'וב חלומות בקנדה כדי לגדל את ילדיה בארץ, יניב מרגיש שאף אחד ברחוב שלו בלונדון כבר לא מבין אותו, את רם הכריעה העוינות מצד הסובבים אותו בסיליקון ואלי, ובינה ששבה ארצה אחרי עשור בצרפת בטוחה: "לכל מדינה יש את הבעיות שלה" ● אל מול הקולות שבטוחים שזה בדיוק הזמן להגר, יש מי שהחליטו לחזור לישראל

רובוט ה-MTGR של חברת Roboteam Defense / צילום: Roboteam Defense

טורקיה מאחרת באספקת מסוקים והרובוט הישראלי שבדרך לארה"ב

חברת "רובוטים דיפנס" הישראלית הודיעה כי קיבלה הזמנת רכש לאספקה של יותר מ־130 מערכות רובוטיות עבור חיל הנחתים של ארה"ב ● חברה אמירותית ממשלתית סגרה חוזה ענק עם הממשל באבו דאבי לרכישת 10 סירות פטרול ● צבא יפן ייפרד סופית מהטנקים המיושנים שלו ויחליפם בדגמים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

יו''ר המחנה הממלכתי בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המטרה - בחירות עד אוקטובר: המחנה הממלכתי הגיש הצעה לפיזור הכנסת

יו"ר הסיעה פנינה תמנו-שטה הגישה את ההצעה ולפיה יש לקיים בחירות עד חודש אוקטובר • המחנה הממלכתי: "המשך למהלך שמוביל יו"ר המפלגה השר בני גנץ להגיע לבחירות בהסכמה רחבה, עד לחודש אוקטובר, שנה לטבח" • חה"כ תמנו-שטה: שבעה באוקטובר הוא אסון שמצריך מאיתנו לחזור ולקבל את אמון העם • הליכוד: "פירוק ממשלת האחדות הוא פרס לסינוואר ופגיעה אנושה במאמץ לשחרור החטופים"

סיכום שווקים / צילומים: שלומי זירה, אנבידיה, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איפה בכירי המשקיעים ממליצים לשים את הכסף - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מנהלי בתי ההשקעות הגדולים בישראל מביעים חשש מהכיוון אליו צועדת הכלכלה הישראלית  ● אנבידיה זינקה בשלושת ימי המסחר האחרונים ביותר מ־20%, מה הוביל לכך? ● המניות הישראליות שייכנסו, ומה עוד חשוב לדעת לקאת עדכון מדד ראסל ביוני ● ועוד כתבות על המצב בשווקים

מעדן לילות בירות בקרון Thomas / צילום: אפרת פלד שדה

הקיבוץ בגליל שתמצאו בו יין בוטיק וקינוחים נוסטלגיים עם טוויסט

קרון שמגיש פיצה לוהטת ומלבי תוצרת עכו, תערוכת צילומי רחפן ישראליים, יקב קולקטיב בחצר ופרויקט הנצחה שלא יותיר עין יבשה ● ביקור בכפר מסריק

יניב ורדי / צילום: קרן מזור

הוא התחיל כנהג לימוזינה ופועל בניין. היום חברת הסייבר שהוא מנהל בדרך להנפקה

יניב ורדי, מנכ"ל חברת הסייבר קלארוטי, כבר רואה את ההנפקה באופק אך מאז 7 באוקטובר הוא לקח על עצמו גם את תפקיד ההסברה ● לא כולם יודעים איך לאכול את זה, אך כאבא לבן שנפצע במלחמה הוא לא מוכן לוותר: "מזהה בורות וחוסר הבנה אצל דור ה-Z בארה"ב"

וורן באפט, יו''ר חברת ההשקעות ברקשייר האת'ווי / צילום: Shutterstock, photosince

המניה שמניבה לבאפט רווח של 50% מתחילת השנה, וזו שהוא מופסד בה

באפט השקיע בחמש חברות ביפן, כולן הניבו תשואות נאות, חלקן אף של 50% ויותר ● בארה"ב המגמה מעורבת, על השקעתו ה"סודית" בצ'אב הוא הרוויח, אך על ליברטי סיריוס הוא מופסד די הרבה, בינתיים ● וגם, למרות הסתייגותו הנחרצת ממטבעות הקריפטו, הם מניבים לו רווחים יפים

סצנה מתוך ''קרב הממזרים'', משחקי הכס. הממזרות היא תמה מרכזית בעלילה / צילום: מתוך יוטיוב

על ממזרים בתרבות הפופולרית ובפסיקת בית המשפט העליון

תופעת הממזרות מעסיקה את הדמיון האנושי משחר ההיסטוריה, והשבוע היא העסיקה גם את בית המשפט העליון ● שלושה שופטים נדרשו להכריע אם גבר שאשתו הסתירה ממנו שאין לו קשר גנטי לילד שגידלו, זכאי לפיצוי

בני גנץ, יו''ר המחנה הממלכתי / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ בתגובה לנאום ביידן: "מחויבים לקידום המתווה, לכנס בהקדם את קבינט המלחמה"

נזק רב כתוצאה מהפגיעה הישירה בקריית שמונה, לא היו נפגעים • בפעם הרביעית מתחילת המלחמה: חיזבאללה הפיל כטב"ם של צה"ל בדרום לבנון • צה"ל הטיל כרוזים בצפון רצועת עזה וקרא לתושבי בית חאנון להתפנות מבתיהם • לשכת ראש הממשלה בהבהרה נוספת להצעת ביידן: "נון-סטרטר" • נמשכת פעילות כוחות צה"ל בדרום ובמרכז רצועת עזה • עדכונים בולטים

משפחת חזירים כרמל חיפה / צילום: שלומי יוסף

המפרץ הפרוע: עיריית חיפה ירתה במעל 100 חזירי בר. האם זה הפתרון לבעיה?

התוכנית החדשה והאמביציוזית לטיפול בבעיית חזירי הבר של ראש עיריית חיפה יונה יהב יצאה לדרך ומעוררת סערה בעיר ● תושבים מתלוננים שמשאירים את החזירים לגסוס ברחובות ודורשים דרכים הומניות יותר ● יהב הבטיח לפנות את העיר בתוך שלושה חודשים, אך ברשות הטבע והגנים טוענים: "ייקח הרבה יותר זמן"

נועם גרייף, מנכ''ל עמרם אברהם / צילום: ימית הרוניאן

מנכ"ל חברת הנדל"ן הכי חדשה בבורסה בטוח: אלה הערים הכי אטרקטיביות לרכישת דירה

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● רגע אחרי שעמרם אברהם הנפיקה בתל אביב, מנכ"ל החברה נועם גרייף מספר למה דווקא עכשיו זה הזמן הנכון להיכנס לבורסה, מדוע ימשיכו להשתתף במכרזי מחיר למשתכן ואיפה הכי כדאי לקנות דירה

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם דינה בן טל גנניה, מנכ''לית אל על / צילום: גיא כושי ויריב פיין, מנחם רייס

מנכ"לית אל על פותחת הכל: איך הגיעה לתפקיד, המתקפה האיראנית וטירוף המחירים

היא נכנסה לתפקיד מנכ"לית אל על בעיצומו של משבר הקורונה, וכשנראה היה שהיא מנווטת את החברה חזרה לצמיחה, פרצה המלחמה וטרפה שוב את הקלפים ● בשיחה עם ערן גפן מדברת דינה בן טל גננסיה על הספרינט לצמרת, הזינוק במחירים והטריק שאפשר לה לייצר המשכיות כשכל הטיסות בוטלו

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מיהו המוזיקאי המפורסם שהפך ממיליונר למיליארדר בשבוע שעבר?

באיזה סרט של טרנטינו הופיעה דניאלה פיק, למה אברהם שלונסקי גרם ללאה גולדברג לבכות, ובמה עוסקים גרונטולוגים? ● הטריוויה השבועית

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נתוני אתרי הבנייה וגניבות הרכב מבהירים: שינוי הקונספציה הוא רק כסת"ח

מאז 7 באוקטובר ישראל אוסרת על כניסת פועלים פלסטינים לישראל, למעט חריגים בודדים. בשטח, 85% מאתרי הבנייה עבדו באפריל באופן מלא או חלקי, וגניבות המכוניות זינקו ב–35% ברבעון ● נתוני השב"חים מחודש מאי מבהילים, ובעיקר מוכיחים שמוכרים לנו שינוי שאיננו

צילום: רפאל

יותר מחצי מההזמנות מישראל: הרווח הנקי של רפאל זינק פי 5 ברבעון

החברה סיימה את הרבעון עם רווח נקי בסך כ-232 מיליון שקל כאשר המכירות הסתכמו בכ-3.9 מיליארד שקל ● "עליית הרווח הנקי הושפעה מהביצועים העסקיים של 37 חברות הבנות, חלקן בארץ וחלקן בחו"ל", אומר מנכ"ל החברה יואב תורג'מן

עמנואל מקרון, נשיא צרפת / צילום: Reuters, Gonzalo Fuentes

בעקבות הפעולה ברפיח: צרפת הרחיקה את ישראל מתערוכת נשק יוקרתית

במשרד ההגנה הצרפתי מציינים כי האיסור על השתתפות ישראל בתערוכה הביטחונית היוקרתית יורוסאטורי, נובע מסירובה של ישראל להפסקת הלחימה ברפיח ● כ-74 חברות ישראליות נרשמו לתערוכה הצרפתית - כאשר עשר מתוכן היו מיועדות להציג אמצעי לחימה

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לכנרת ושמונה חדרי שינה: בכמה נמכר בית בשטח 400 מ"ר בצפת?

ברחוב נוף הגליל בצפת נמכר בית פרטי בשטח בנוי של 407 מ"ר על שתי קומות, תמורת 4.8 מיליון שקלהנכס יצא לשיווק לפני כחודשיים והמחיר המבוקש עליו עמד על 5.22 מיליון שקל ● המתווכת: "מי שמוכר במצב הנוכחי נכס הוא רק מי שחייב למכור" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

דונלד טראמפ / צילום: ap

דרמה בארה"ב: טראמפ הורשע בפרשת דמי השתיקה לסטורמי דניאלס

טראמפ הואשם בקשירת קשר להפר את חוקי הבחירות בעקבות זיוף מסמכים והעלמת עובדות על תשלום דמי השתיקה לכוכבת הפורנו ● גזר הדין יינתן באמצע חודש יולי והעונש על עבירה כזאת כרוך בדרך כלל במאסר, אך הוא לא מונע ממנו להתמודד בבחירות לנשיאות

בני שגיא, מהשבוע הבא נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע / איור: גיל ג'יבלי

צעיר, על אופנוע עם לשכה במרתף: למה כולם מדברים על נשיא ביהמ"ש החדש בבאר שבע?

בני שגיא, מהשבוע הבא נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע, מצליח פעם אחר פעם להביא להסדרי טיעון ולחסוך למדינה מיליונים, בזכות טיפול מהיר ויכולת להביא את הצדדים להסכמות ● מבקריו חושבים שהוא לפעמים לוחץ מדי, והכרעות מתוקשרות שלו שונו לאחר ערעור ● עכשיו שגיא, שידהר כל הדרך לבאר שבע על אופנוע כבד, יצטרך ללמוד את החוקים של הדרום