גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרויקט המטרו של תל אביב

עוד כתבות

הרכבת הקלה בתל אביב \ צילום: איל יצהר

מטרו בגוש דן: למה האתגר הזה גדול עלינו בכמה מספרים?

האתגר נראה גדול ממידותינו, כי לפחות עד היום קידום התשתיות במדינת ישראל היה ביטוי לכל התכונות הרעות של הישראלים - מחובבנות, חוסר אמון, הסתמכות על פתרון בעיות באלתור במקום בתכנון מסודר • פרשנות

הרכבת הקלה, עבודות בקרליבך/ צילום: רפי קוץ

8 שנים בלי לקוחות: מי יפצה את בעלי העסקים בתוואי המטרו?

בתקציב העתק של המטרו (100-150 מיליארד שקל), שמקבל קדימות גבוהה במשרד האוצר, נושא הפיצוי לבעלי העסקים בתוואי העבודות לא נדון נכלל • הגישה של המדינה אומרת שבעלי הנדל"ן באזור העבודות ירוויחו ובגדול לאחר שיופעל המטרו, ערך נכסיהם יעלה באופן משמעותי - ולכן אין סיבה לפצותם

שאול מרידור ממשרד האוצר  וגרנוט שטרובה ממקינזי./ צילום:יחצ

"המטרו במטרופולין תל-אביב - אחד מעשרת הפרויקטים הגדולים מסוגו בעולם"

חברת הייעוץ מקינזי, שהגישה לאוצר את המלצותיה לתוכנית המטרו של תל-אביב, מזהירה: "פרויקטים כאלה עלולים להסתיים לעתים בחריגה תקציבית של 500%" • גרנוט שטרובה, בכיר במקינזי: "זו תהיה טעות פטאלית אם ישראל תצא לפרויקט לפני שתכיר את כל הסיכונים"

פקקים/צילום:איל יצהר

בלעדי פרויקט המטרו של תל-אביב: המדינה תממן 50%, הציבור ובעלי העסקים - את היתרה

לפי התוכנית שהגישה מקינזי למשרד האוצר, המדינה תידרש לממן רק 50% מעלות הפרויקט להקמת המטרו בתל-אביב, שעלותו צפויה להסתכם ב-150-100 מיליארד שקל עד להשלמתו ב-2030 • המשמעות: הפרויקט יחייב השתתפות במימון מצד הסקטור העסקי, הרשויות המקומיות, בעלי עסקי ונכסים בתוואי • משרד האוצר נוטה לאמץ את המודל שאומץ בעולם וכולל השתתפות התושבים במימון