תשתיות תחבורה כוללות רחובות, כבישים, דרכי עפר, דרכים מהירות, מסילות רכבת, קרונועים ,שדות תעופה ונמלים שנועדו ענות על צורכי האוכלוסייה במדינה או באזור מסויים. בדרך כלל נעשה תכנון של תשתיות תחבורה למספר שנים קדימה או לחלופין לפי סדרי עדיפויות לאומיים שקבעה הממשלה.
נחתמו צווי הפקעה ראשונים בשם שרת התחבורה מירי רגב עבור 600 דונם בהם מתוכנן לעבור קו המטרו M2, מתוך 1,200 בסך הכול • מרבית הקרקעות – שטחים חקלאיים ושטחי בור, בהם "אלפי בעלים רשומים"
משרדי התחבורה והאוצר נכנעו לדרישת יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן, ויסבסדו הוזלה של 1.2 שקלים מתעריף הנסיעה במקטע ההארכה הצפוני שיוקם בכביש 6 • שבע חברות כבר עברו את שלב המיון המוקדם של המכרז, וחלקו החדש של הכביש באורך 22 ק"מ אמור להיפתח בשנת 2028
המודל של הנתיב המהיר משפירים לגוש דן משוכפל בימים אלה לנתיב משפיים לראשל"צ, ומתוכנן בהמשך גם לכביש 5 • אבל נתונים שפרסם החודש מבקר המדינה תומכים בביקורת המקצועית שכבר הושמעה: הפרויקטים האלה פועלים נגד המטרות של הקטנת השימוש ברכבים פרטיים ועידוד תחבורה ציבורית, ועולים לציבור הרבה כסף
ב-2010 נפתח לתנועה כביש מנהרות הכרמל, שעלות הקמתו עמדה על כ-1.25 מיליארד שקל • במהלך השנים ניתנו הנחות שונות לרכבים, שאף מומנו מקופת המדינה במאות מיליונים, אך למרות הסבסוד העצום, המחירים רק עלו • האוצר: "הליך עדכון תקנות מנהרות הכרמל בעיצומו"
בהצעת התקציב שהונחה על שולחן הממשלה, הוצע לקצץ 700 מיליון שקלים לתשתיות מדי שנה עד לשנת 2028 מתקציב המזומן של משרד התחבורה • לגלובס נודע כי במסגרת הדיונים הוצעו למשרד התחבורה חלופות שונות - ביניהן העלאת מחיר כרטיס נסיעה בתחבורה הציבורית ב-3.8 שקלים, יחד עם אימוץ השלב השני של רפורמת "צדק תחבורתי" שכולל נסיעה חינם לגמלאים
תאונות הדרכים יוצרות פקקים שמשפיעים לא רק על הנהגים ברכב הפרטי, אלא גם ובעיקר על התחבורה הציבורית • הבעיה הזו אמנם לא ייחודית לישראל, אך היא מורגשת בה הרבה יותר כי הגידולים בביקושים במדינות וערים אחרות היו יותר מתונים ואיפשרו השתדרגות של התשתיות התחבורתיות באופן הדרגתי
המכרז הנוכחי מתפרסם לאחר שמכרז דומה כבר פורסם, אך דירקטוריון החברה בחר רק מנהלת אחת מבין מועמדים לשלושת קווי המטרו • מנהלי הקווים הנבחרים יכהנו כסמנכ"לים תחת מנכ"ל נת"ע הנכנס איתמר בן מאיר
פרויקט תמ"א 38 של קבוצת גבאי ברחוב הנביאים 73 בעיר מוקם ללא היתרים מתאימים, על תחנת המטרו העתידית "הקוממיות", באופן שמסכל את אחת היציאות המתוכננות • עד כה התגלו שני מקרים של פרויקטים שאושרו לבנייה על תחנה עתידית, בכפר סבא ובקריית אונו
באירוע פריצת מנהרת הקו הירוק של הרכבת הקלה אל תחנת כיכר רבין, אמר המנכ"ל החדש כי פתיחת הקו לא תתרחש ב-2028 כמתוכנן, וזאת בשל השלכות המלחמה • בין הפתרונות המוצעים: פתחית הקו בשני שלבים, כשהחלק הדרומי מראשון לציון ועד לדרום תל אביב ייפתח קודם, והחלק בתוך ת"א במועד מאוחר יותר
תוואי המטרו הצפוני - המקטע האחרון שטרם אושר לרכבת התחתית העתידית בגוש דן - מגיע לנקודת סיום • לאחר שהוגשו כ־90 השגות ו־12 חלופות, תתקבל החלטה בנוגע למיקום התחנה ברעננה • למה בית האבות משען טוען לנזק של 200 מיליון שקל, ומתי יגיע אישור סופי?
העיכובים בהקמת קווי הרכבת הקלה מעוררים חשש בנוגע לכריית מנהרות המטרו - פרויקט גדול ומסובך בהרבה • מהיכן ישיגו 1.5 מיליון סגמנטים של בטון, כיצד יוציאו את החול בסביבה עירונית צפופה ומאין יגיעו המומחים הדרושים?
במסמך רשמי של משרד התחבורה נכתב באופן חריג כי "למרבית פרויקטי המנהור ניגשו עד כה חברות סיניות, סוגיה שבימים אלו בעייתית" • עד כה לא נאמרו דברים ברוח זו בצורה מפורשת, מסיבות מדיניות ומשפטיות • האוצר: "לא קיימת החלטת מדיניות הפוסלת מדינות מסוימות"
מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה • הפעם, בשיתוף ארגון "15 דקות": פתרונות חלופיים לרכב הפרטי
הקו האדום שנועד לחבר את גוש דן נפתח בקול גדול לפני שנה, אך הבטחות רבות טרם קוימו • המלחמה כנראה פגעה בביקושים, אך תרמו לכך גם איטיות בחלק מהנסיעה, מרחק רב בין התחנות והיעדר תחבורה ציבורית תומכת • בתחום המסחר דווקא מתחיל שינוי מהותי
הקו הירוק והקו הסגול של הרכבת הקלה בגוש דן, שאמורים היו להיפתח ב־2025, מתעכבים שוב ושוב בגלל המלחמה וסיבות נוספות • כעת תאריך הפתיחה שלהם צפוי להידחות עוד
האישור בקריאה שנייה ושלישית במליאה משלים כשלוש שנים של עבודה על התיקון • מה המשמעות של האישור, ומה השלבים הבאים בדרך למימוש הפרויקט? • גלובס עושה סדר
פרויקט המטרו של גוש דןהרכבת הקלהמטרומירי רגבמשרד התחבורהנדל"ן: תשתיותנת"ערכבת ישראלרשות המטרותחבורה ציבורית