לא תאמינו אילו תיאוריות קונספירציה צצות ברשתות

אובמה הוא שיבוט דנ"א של פרעה, ביונסה משדרת מסרים תת-הכרתיים, ואפילו המגזין שאתם קוראים עכשיו הוא חלק ממזימה של הבונים החופשיים ■ צמיחת הרשתות החברתיות יצרה פריחה חסרת תקדים של תיאוריות קונספירציה

כבר כמה שבועות שאני לא מורידה את העיניים מהשמיים. בכל הזדמנות שיש לי אני מסתכלת מעלה, בוחנת את העננים, בודקת את הצורה שלהם, מנסה להשיב את קונספירציית הכמטריילס בחזרה אל מחוזות הביזאר, שמהם יצאה כשרק שמעתי עליה. אבל אני כבר לא בטוחה. על-פי התיאוריה הזו, שכבר צברה לא מעט תומכים בארץ ובחו"ל, ממשלות העולם - או ארגונים עולמיים חזקים הרבה יותר מהן - מנסות "להנדס" את האוכלוסייה האנושית באמצעים כימיים המפוזרים ממטוסי ריסוס.

כמובן, אתם חושבים, כמו שאני חשבתי, שמדובר בריסוס מבוקר של הנדסת אקלים, כמו למשל יצירת עננים כהתמודדות עם הבצורת (עניין שעסקנו בו לא מזמן בכתבה נרחבת). אבל חסידי הקונספירציה הסבירו לי בהתלהבות שאפשר להבדיל בין שובלי הסילון ה"לגיטימיים", המכונים קונטריילס, לבין הכמטריילס (chaimtrails) - באמצעות פרק הזמן הממושך יותר שבו האחרונים נמצאים באוויר.

אז עכשיו אני נוהגת לעצור באמצע הרחוב, לשאת עיניי אל השמיים, ולתהות אם השובלים הלבנים המעטרים את התכול הגדול הם חלק ממזימה עולמית, הנדסת אקלים מבוקרת, סתם עננים יפים או פאטה מורגנה שאני סובלת ממנה מאז שסיפרו לי על התיאוריה. מסקנות חד-משמעיות אין לי - אלא אם כן מדובר בכלל בקשר זדוני במיוחד שקשרו איגוד הכירופרקטים והסתדרות רופאי העיניים, כי אחרי כל המבטים האלה למעלה נותרתי עם צוואר תפוס ומבט לא מפוקס.

ובכל זאת, יש בהן משהו מדבק, בתיאוריות הקונספירציה שחובקות את המרחב הווירטואלי. חלקן מרתקות, מקפלות מסמכים היסטוריים, צילומים ותיעוד; אחרות הזויות למדי, כמו למשל הקבוצה שטוענת שכדור הארץ בעצם שטוח, או בעלי הדמיון המפותח במיוחד הטוענים שתנועות היד של קופיקו מהוות רמיזות וקודים סודיים של "הבונים החופשיים", אותו ארגון עתיק וידוע שיש התולים בו את התפתחות האנושות מצד אחד, ואת בעיות העולם מצד שני.

עד כמה שמישהו נוהג להסתכל על עצמם כבעלי חשיבה רציונלית, יש צירופי מקרים שבאמת קשה מאוד להסביר. בוודאי ברגע שנחשפים לשלל המידע, כפי שקרה לי מאז שהתחלתי לעבוד על הכתבה הזו. גיליתי, למשל, שאפילו שם המגזין שעבורו אני כותבת ברגעים אלה ממש, G, הוא אחת האותיות המרכזיות בסמל "הבונים החופשיים". אם העורכים שלי רוצים להגיד לי משהו לפני שאני ממשיכה לחקור - עכשיו זה הזמן.

"ביהדות קוראים לזה 'ריבוי אורות'", אומר בטון מבודח-אך-סימפטי אלעד פרסמן, מומחה לקונספירציות ברשת ומפעיל הבלוג קונספיל. "זה קורה כשאתה מקבל יותר מדי מידע בבת אחת".

אני מבינה לגמרי על מה הוא מדבר: ביום רביעי שעבר, אחרי שכבר הלעטתי את עצמי בתיאוריות קשר למיניהן, פורסמו בבוקר ובערב שתי ידיעות חוץ - האחת עסקה בדוח של האו"ם, שתקף בחריפות את הוותיקן על טיוח התעללות מינית בילדים; השנייה עסקה ברומן שהיה (ושהוכחש מאוחר יותר) בין נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון והכוכבת הבריטית אליזבת הארלי. עבור מי שנברה בנבכי הקונספירציות זאת הייתה הרמה להנחתה: הכנסייה הקתולית היא היריבה הגדולה של הבונים החופשיים וששותפים לה רבים ממנהיגי העולם החופשי - קלינטון ביניהם - ושהאו"ם הוא מוסד מובהק שלהם.

עם משקפי הקונספירציה, שתי הכותרות הללו נראו כמו עוד מהלך קטן אחד מאין-סוף אירועים היסטוריים במאבק האיתנים לשליטה עולמית.

ישראל, אגב, היא אחד המוקדים של חסידי התיאוריה הזו, והדוגלים בה (עד כמה שאפשר להתעלל במילה "דוגלים") טוענים שבכירים בארץ, מיצחק רבין ושמעון פרס, דרך דורית ביניש ועד אייל קיציס, הם בונים חופשיים. בעולם, על-פי הקונספירטורים, לוקחים חלק בקנוניה הנשיא אובמה, אנגלה מרקל, בית המלוכה הבריטי, הארגונים הג'יהאדיים, כל תעשיית המוזיקה האמריקאית ואפילו בוב מרלי. כאן נשברתי.

המאמינים | תקשיבו לנאס"א

בקבוצות כמטריילס הישראליות בפייסבוק יש כבר 3,000 חברים. הם מתעדים את השובלים ואת המטוסים שטסים נמוך או גבוה מדי ומסבירים שמי שרוצים לכונן סדר עולמי חדש, מנסים גם לדלל את האוכלוסייה כחלק מהקנוניה. הנה, הם אומרים, גם נאס"א בדיוק הוציאו ספר חדש לקטלוג עננים. זה לא מוזר, שואל אחד מהם, שנאס"א פתאום הוציאו ספר חדש?

בינואר האחרון יצאו כמה מהם (עשרות בודדות) לרחובות תל אביב ואילת עם שלטים. השבוע הם מקווים להגביר תומכים ולהגדיל את המחאה. לא בטוח שהצילומים של טלילה שיר, אחת הפעילות הבולטות בנושא בארץ, יעזרו להם. שיר, ציירת נופים בשנות השישים לחייה, החלה, לדבריה, לתעד את השמיים לפני כשלוש שנים, לאחר ששמה לב לשובל סילון חשוד בשמי תל אביב: "מטוסים מרססים נון סטופ את השמיים", היא משוכנעת. "בכל יום אני בודקת את השמיים. הם כבר לא כחולים כמו פעם. אני רואה איך המטוסים עוברים ומשאירים שובלים שמתרחבים, ואז הכול נושר והשמיים מקבלים צבע תכלת אפרורי".

- אילו אמצעי מעקב את מפעילה ביומיום?

"אני עולה בכל יום לגג לראות אם יש מה לצלם, ויש לי אוסף צילומים עצום מהשנים האחרונות (הסתכלתי בתמונות; רואים שם עננים וסימני סילון רגילים למדי, צ' ק'). העולם הפך לגטו של ריסוסים. ביל גייטס (המזוהה עם המשקיעים בטכנולוגיות להנדסת האקלים, צ' ק') עושה עם השמיים הגלובליים מה שמתחשק לו. אם אני לא איידע עוד אנשים, אז כל העולם ימות ולא ידע ממה ולמה".

גם בעלה של שיר, לדבריה, נשאב לתיאוריה. הילדים, אעפס, לא ממש משתכנעים.

את סיגל כוהנו מאילת הצליחה שיר לשאוב לפעילות. כוהנו נתקלה ברעיונות הללו ברשת לפני שנה ושמה לב ששמי אילת אכן מעוננים בצורה לא אופיינית לאקלים ומלאים בשובלים של מטוסי סילון. כוהנו, אם לשישה, לוקחת חלק בפעילות חברתית מאז קיץ 2011, וגם במקרה הזה היא החלה לארגן בעיר הדרומית תא מקומי שיוצא נגד התופעה.

"דווקא ביום שיצאנו לטיילת באילת למחאה לא היו ריסוסים בשמיים", היא מדווחת מהשטח, "אבל אנחנו שמים לב לשובלים של מטוסי סילון שחוצים גם את הגבולות ונוחתים בשדות תעופה לא מוכרים. בזמן שהפגנו בטיילת, התגודדו סביבנו אנשים ונכנסו לאינטרנט מהטלפונים שלהם לראות במה מדובר".

תפנית דרמטית בעלילה התחוללה לפני שבועיים, כשדף פייסבוק חדש עלה לאוויר תחת השם "שינוי אקלימי למען עתיד ילדינו". בתמונת הפרופיל תמונה של מטוס סילון ובתמונת הנושא ילדה רוקדת בגשם. המאמינים בקונספירציית הכמטריילס הציפו את הדף החדש בתגובות נגד חריפות: "מי אתם?", שאלו, "מי עומד מאחורי הדף הזה?". בדף החדש נכתב כי מדובר ביזם פרטי המפתח טכנולוגיה להתמודדות עם שינויי האקלים בשיתוף משרד הביטחון ומשרד הבריאות.

מכאן החל להתגלגל כדור השלג הווירטואלי: הקונספירטורים הזהירו את חבריהם מפני הטכנולוגיה המסוכנת שהדף החדש מקדם; ואילו מפעילי הדף פרסמו פוסטים המצדדים בטכנולוגיות להתמודדות עם שינויי האקלים. בין לבין נעלם גם מישהו מהפעילים. "מישהו יודע מה קרה לבנימין?", שאלה שיר את חבריה בפייסבוק ואלה הפליגו בספקולציות. "מישהו מנסה להשתיק אותו", סיכמו ביניהם. לאחר כמה ימים בנימין נמצא בריא, שלם וחשדן מתמיד.

*** הכתבה המלאה - במגזין G