אחריי הנדל"ן: נמרוד טבי משקיע בגלריה המתחדשת TAG

הגלריה החדשה של טבי מתהדרת בין השאר בזיכיון למכירת עבודותיו של דיוויד לה שאפל בארץ

ההצלחה מצאה את נמרוד טבי כמעט במקרה. "עזבתי את ישראל בגיל 20 והלכתי ללמוד משפטים באוקספורד. משם המשכתי לוושינגטון ולניו-יורק", הוא מספר. "מהר מאוד עברתי לעסקי נדל"ן בארה"ב. הקמתי שכונות ועיירות בווירג'יניה, השקעתי בנכסים באירופה יחד עם שותפים כמו יולי עופר ויוסי חכמי. אחרי 17 שנה, כשכבר נולדו הילדים, לא ראיתי את עצמי עובר לחיי פרברים בלונג איילנד, רציתי לחזור לארץ".

טבי (42) נשוי לאירן הצרפתייה שאותה הכיר בניו-יורק ואב ל-3 ילדים צעירים, חזר לתל אביב לפני כ-4 שנים והקים את חברת הנדל"ן הציבורית לנדמרק, שנקלעה לאחרונה לקשיים בעקבות המשבר העולמי. במקביל לשובו, פתח את גלריה טבי-דרזדנר, בשיתוף עם סוחרת האמנות תמר דרזדנר. באחרונה נפרדו דרכיהם והגלריה יוצאת כעת לדרך חדשה, תחת השם "TAG" - טבי ארט גלרי.


עבודה של גרשוני מתוך התערוכה החדשה ב-TAG

כמי שמגדיר את עצמו שוחר אמנות מבית ומילדות, נראה שבשעה שעסקיו שגשגו הגלריה הייתה עבורו בבחינת שעשוע צדדי. אולם המשבר הכלכלי טרף את הקלפים וכעת הוא משליך את יהבו על הגלריה, מפתח אותה עם צוות מקצועי ועם תקוות גדולות.

"התבגרתי. אני רואה בכך היום פחות Fun ויותר עסק. ההיגיון העסקי הפשוט היה אומר אולי לסגור את הגלריה, שבמשך השנים בעיקר הפסידה כסף. אבל אני מאמין בטווח הארוך. היום אני אדאג שזה יהיה רווחי. קודם הייתה לי גלריה ולא הייתי בה, הייתי עסוק בענייניי וחוץ מלכסות את המינוס לא הייתי מעורב. עכשיו אני ממשיך להשקיע, אבל מתוך מעורבות", הוא מצהיר.

נקודת ציון אישית בעבודות האמנים

ועדיין, את המעורבות שלו מגביל טבי לצדדים העסקיים. את הניהול השוטף של הגלריה הפקיד בידי קארן גילרמן שאחראית גם לשיתופי פעולה ולפעילויות ציבוריות שהגלריה מעוניינת לקדם. הילה תדמור מייעצת לאספנים ולמיקום יצירות בחללים מסחריים או ציבוריים. לניהול האמנותי של הגלריה שכר טבי את שגיא רפאל ודנה גילרמן, שיובילו את הקו האוצרותי של המקום. השניים צירפו לרשימת האמנים של הגלריה שמות חדשים כמו אוהד מטלון, לאה גולדה הולטרמן, גיל הלר ושרון בלבן. הגלריה גם בעלת הזכיון למכירת עבודותיו של דייוויד לה שאפל בארץ.

הכפלת פי כמה את הוצאות הניהול עם כל-כך הרבה אנשים?

"בתורת המשחקים יש נוסחה שאומרת שאם אתה קבור כל-כך עמוק ולא יכול לצאת, תמשיך לחפור. אני מאמין שהכפלתי את הכוח האמנותי והשיווקי שלי. המושג גלריה משתנה ואני רואה בכך היום עסק מסוג חדש. כשבאתי לארץ המצב הכלכלי שלי היה שונה וראיתי בזה גם סוג של פילנתרופיה - לתת לאמנים עוד מקום להציג, לתמוך באמנות".

והיום?

טבי: "אני בהחלט רואה באמנות גם סוג של משימה תרבותית ואני שואף ללמד אנשים להחליף את הפוסטרים על הקירות שלהם בעבודות אמנות. אני מכיר אנשים שיש להם מספיק כסף, וזה לא חייב להיות יקר. אפשר לקנות אמנות טובה של אמן צעיר ב-4,000 שקל או 6,000 שקל. אם יקנו ממנו הוא יוכל להמשיך להציג ולהתפתח ובהמשך העבודות שלו כבר יהיו שוות 16 ו-24 אלף שקל".

את ההיגיון הזה שואב טבי מניסיונו האישי: "אני חייב להודות שעד כה הרווחתי יותר מאמנות דווקא כאספן. אני מאמין שאספנים מתחילים צריכים להתמקד באמנים מתחילים וצעירים. לא כל אחד קונה ואן גוך".

התערוכה הראשונה של הגלריה במתכונתה החדשה תיפתח במוצ"ש הקרוב בתערוכה הקבוצתית "להתחיל מחדש". האוצרים גילרמן ורפאל מציינים כי הם מתייחסים באופן אירוני למושג "התחלה חדשה", וכותבים כי הם "לא מאמינים במחיקת העבר, אלא בצעד נוסף, במקרה הטוב נקודת מפנה משמעותית בדרך, המכילה גם את עקבות העבר".

לתערוכה בחרו יצירות של אמני הגלריה ואמנים אורחים, המסתמנות כ"נקודת ציון" אישית בעבודתו של כל אמן. בין האמנים המשתתפים: פסי גירש, אורי גרשוני, טליה ישראלי, לה שאפל, חיימי פניכל, רעות פרסטר, אלינור קרוצ'י ועוד.

טבי ארט גלרי, אחווה 24, נווה צדק, פתיחת התערוכה במוצ"ש, 9.10. שעות פתיחה: ב'-ה' 11:00-19:00, ו' 10:00-14:00