פריזמה מתפרקת: כ-150 עובדים יפוטרו, קופות הגמל יימכרו לפסגות, החוב יישאר בפריזמה

שאר הנכסים ימוזגו לתוך בית השקעות חדש שיכלול את מיטב וגאון ; פריזמה תמכור את קופות הגמל המנהלות 20 מיליארד שקל - תמורת 23%-25% ממניות פסגות ומזומן בהיקף קטן ; פסגות מוערכת לצורך העסקה לפי שווי של 2.2 מיליארד שקל אחרי הכסף ; מתווה העסקה הכוללת טרם גובש סופית ; מקורב לעסקה: "מו"מ מתקיים במקביל עם כל הגופים"

לאחר הכחשות חוזרות ונשנות לאורך זמן מצידם של ראשי מרקסטון, פריזמה תפורק לחלקים. בית ההשקעות שבבעלות קרן מרקסטון בראשותו של רון לובש מנהל משא ומתן מתקדם למכירת קופות הגמל לפסגות. במקביל מנהלת פריזמה משא ומתן עם מספר בתי השקעות במטרה להתאחד ולהקים בית השקעות חדש שינהל נכסים לטווח קצר - קרנות נאמנות, תיקי השקעות ותעודות סל ואשר יקלוט לתוכו גם את חבר הבורסה.

את המו"מ הרציני ביותר מקיימת פריזמה עם מיטב של צבי סטפק ועם גאון. עם זאת, עולים גם שמותיהם של גופים נוספים כמו אפסילון, תמיר פישמן, ילין לפידות ואלטשולר שחם. "בחודש האחרון לא היה גוף אחד בשוק שמרקסטון לא שוחחו איתו על שיתוף פעולה" אומרים בשוק ההון. בכל תסריט צפויים פיטורים של עשרות עובדים, הערכות מדברות על 100-150 עובדים ועזיבת בכירים רבים. מקורב למרקסטון מדגיש כי מעמדו של מנכ"ל פריזמה יובל גביש, לא יפגע בשום תסריט. "גביש ימשיך להיות דמות משמעותית בפריזמה גם בעתיד" אמר.

אחת הבעיות העיקריות היא חוב לבנקים בהיקף של מיליארד שקל שרובץ על פריזמה והצורה בה יחולק בין שותפיה החדשים. לכן כל הסדר יחייב את הסכמת הבנקים המלווים לאומי , הפועלים ודיסקונט . לבנקים יש אינטרס שהעסקאות ייצאו אל הפועל כיוון שכך ישתפרו הבטוחות שבידיהם. למשל מניות פסגות כבטוחה לחוב עדיפות על שעבוד קופות גמל. מעבר לכך נדרש אישור של שלושה רגולטורים - הפיקוח על הביטוח, רשות ההגבלים העסקיים ורשות ניירות ערך. אחת הבעיות היא השילוב בין פריזמה ופסגות שמתחרים בקרנות נאמנות ותעודות סל, אך יהיו שותפים בקופות גמל. בעיה נוספת היא אחזקות יורק בבנק הפועלים שהוא נושה של פריזמה.

מתווה העסקאות טרם גובש סופית. "מו"מ מתקיים במקביל עם כל הגופים וחלקם תחליפיים האחד לשני" אומר מקור יודע דבר "זהו משחק כסאות מוזיקליים ולאחר שהעסקה הראשונה תיסגר, כולם ירוצו לתפוס מקומות ומי שישאר לעמוד יהיה בבעיה". נזכיר כי בעבר ניהלה פריזמה ארבע פעמים מו"מ כדי להיכנס לשותפות עם גופים בשוק ההון: מנורה, איילון, לידר ואלטשולר שחם. אף אחד מהמגעים לא הסתיים בהצלחה מסיבות שונות - חלקן רגולטוריות וחלקן פרסונליות.

הגמל לפסגות, החוב נשאר בפריזמה

העסקה עם פסגות מתוכננת במתווה הבא: פריזמה המנהלת 20 מיליארד שקל בקופות הגמל שלה תמכור אותן לפסגות המנהלת נכסי גמל בהיקף דומה. בתמורה תקבל פריזמה, 23%-25% ממניות פסגות ומזומן בהיקף קטן. פסגות מוערכת לצורך העסקה לפי שווי של 2.2 מיליארד שקל אחרי הכסף. פסגות לא תיטול על עצמה שום חלק מהחוב - שיישאר כולו בפריזמה. ההחזר לבנקים יתבצע על בסיס דיבידנדים שתחלק פסגות "מדוב ר במתווה בעייתי שמשאיר את הסיכון במגרש של לובש" העריך מקורב לעסקה.

לאחר העסקה תהפוך פסגות, הבעלים של קופת הגמל גדיש, לגוף הגמל הגדול בישראל ותנהל 40 מיליארד שקל. מבחינת פסגות מדובר בעסקה כדאית, כיוון שמבנה ההוצאות בקופות הגמל יוצר יתרון מהותי לגודל. הכפלת היקף נכסי הגמל של פסגות לא צפויה להגדיל בשיעור דומה גם את ההוצאות וחלק גדול מתוספת ההכנסות יגיע הישר לשורה התחתונה של הרווח. יו"ר פסגות, אריק שטיינברג, השוהה בחופשה באירופה, סירב להתייחס.

אבן הנגף להסכם היא הערכת שוויין של קופות פריזמה. אלו נקנו לפי שיעור של 3% מהנכסים, לפיכך שוויין התיאורטי הוא 600 מיליון שקל, אך כנגד נכסי קופות הגמל עומד חוב בנקאי של כ-500 מיליון שקל כך ששוויין האמיתי כמעט אפסי. מעבר לכך, מחיר הנכסים צנח בשנה האחרונה לנוכח המשבר, ופריזמה סובלת מפדיונות גדולים ונטישת עמיתים, לכן הסיכום הוא כאמור שהקופות ימכרו לפסגות לפי שיעור של 3% מהנכסים, ללא החוב.

המתווה שלובש מתכנן הוא להקים גוף שיאחד לתוכו את נכסי פריזמה, מיטב וגאון וינהל מעל 25 מיליארד שקל. נראה כי בגוף הממוזג יוקצו לפריזמה 45% מהמניות, 40% למיטב ו-15% לגאון.

הנכסים יכללו את קרנות הנאמנות של פריזמה (10 מיליארד שקל), מיטב (1.7 מיליארד שקל) וגאון (1.5 מיליארד שקל), תעודות הסל של גאון (הדס) ופריזמה המנהלות ביחד כ-3 מיליארד שקל, קופות הגמל של מיטב וגאון, חברי הבורסה של גאון ופריזמה וניהול התיקים. צפוי כי המותג מיטב שהוא החזק מהשלושה יוביל את הגוף החדש, כרגע עדיין לצד מותג פריזמה. ההערכות הן כי המנכ"לים המשותפים יהיו אבנר סטפק וגביש וכי היו"ר יהיה צבי סטפק.