ביהמ"ש המחוזי בת"א דחה את תביעתה TMI של שטיינמץ נגד S&P מעלות; ההכרעה על פירעון מיידי תידחה לשבוע הבא

(עדכון) "סיכויי הצלחת התובענה אפסיים, אינני מוצא עילה להתערבות שיפוטית בהערכה זו", כתב סגן נשיא ביהמ"ש יהודה זפט בפסיקתו ; אסיפת בעלי האג"ח שנקבעה למחר תפוצל, ומחר ידונו רק במינוי נציגות מטעם מחזיקי האג"ח ובהקצאת כרית ביטחון לכיסוי ההוצאות

בית המשפט המחוזי בת"א דחה אתמול (א') את תביעתה של חברת TMI ושל החברה האם, BSGR (קבוצת משאבי הטבע של בני שטיינמץ שמחזיקה ב-TMI במלואה) נגד חברת דירוג האשראי המקומית S&P מעלות, והחברה האם, הסוכנות הבינלאומית סטנדרד אנד פור'ס. ההחלטה האמורה מיוחסת לצו הצהרתי זמני בלבד אותו ביקשו השתיים כנגד הורדת דירוג כושר הפירעון של TMI ל-"CCC".

"לדעתי סיכויי הצלחת התובענה אפסיים", כתב סגן נשיא ביהמ"ש יהודה זפט המשמש כשופט בתובענה, אותה הוא מנמק כיוון ש"מסקנתי היא שככל שתובענתן של המבקשות נסמכת על תקיפת הדירוג שנקבע על-ידי מעלות". זפט הוסיף: "אינני מוצא עילה להתערבות שיפוטית בהערכה זו".

כזכור, TMI שהתאגדה בג'רנסי, וקבוצת משאבי הטבע של שטיינמץ עתרו לצו הצהרתי זמני נגד הורדת דירוג כושר הפירעון של TMI ל-"CCC". למעשה, כיוון ששטיינמץ הציע לגופים המוסדיים שהחזיקו באג"ח הפרטיות שהנפיקה TMI אשתקד "תספורת" בה ביצע פירעון מוקדם לאגרות במחיר נמוך משמעותית מערכן המתואם. ערכה המתואמם של האיגרת עומד על כ-1.1 שקלים, כך שההצעה של שטיינמץ - 90 אג' לאיגרת - מגלם 82.2% משווי האיגרת בלבד. בין הגופים המוסדיים שנענו להצעה ניתן למנות את בית ההשקעות פריזמה, קופות הגמל של ישיר בית השקעות , בתי ההשקעות אקסלנס-נשואה , הלמן אלדובי ופרפקט.

מחר מבקשת חברת הרמטיק, המשמשת כנאמן למחזיקי האג"ח לכנס אסיפה כדי לדרוש בה פירעון מיידי של יתרת האג"ח שעדיין במחזור (היקף הסדרה במקור - 1.2 מיליארד שקל). טרם נתקבלה החלטה בעניין הבקשה לסעד זמני מצידה של TMI מביהמ"ש למניעת קיום האסיפה.

בינתיים, דיווחה TMI לבורסה כי הרמטיק הסכימה לפצל את האסיפה מחר לשתי מועדים. האסיפה מחר תדון במינוי נציגות לבעלי האג"ח שישכרו עורכי דין שייצגו אותם בתביעה בבית המשפט ולנהל עם החברה מו"מ על הסדר כמו גם יצירת כרית ביטחון מתוך הכספים הנמצאים בנאמנות שישמשו לכיסוי ההוצאות הללו; האסיפה שתתקיים ב-8 בדצמבר תכריע בשאלה האם להעמיד את יתרת האג"ח לפירעון מיידי.

סדרת האג"ח צמודת מדד המחירים לצרכן של TMI הועמדה לפירעון ב-6 תשלומים שנתיים שווים בשנים 2010-2015 ובנוסף עליה לשלם ריבית אחת לחצי שנה לפי שיעור שנתי קבוע של 7.1853%. בפועל, האג"ח נסחרת בין המוסדיים בתשואה שנתית ברוטו של 15.8% לפדיון.

"בכל הכבוד, דעתן של המבקשות על הדירוג הראוי, כמו גם דעת המומחה שאת שרותיו שכרו, אינה קובעת. עניין זה נמסר לשיקול דעתה המקצועית של חברת הדירוג ולא של מומחה אחר כלשהו", כתב זפט.

זפט יצא נגד הקריאה שעלהת מכתב התביעה לפיה S&P העולמית לא הוסמכה לבצע הורדת דירוג לאג"ח לאחר שרכשה את מעלות המקומית. "נספח א' לתשובה מפריך את הטענה בדבר היעדר הסמכה... לפעול כחברה מדרגת ונספחים ב' ו-ה' טופחים על פני טענת המבקשות כי לא נתנו הסכמתן להמחאת הדירוג". לאור כל אלו, דחה זפט את הבקש וקבע כי TMI ו-BSRG ישלמו הוצאות ושכר טרחה לעורכי הדין בסך 30 אלף שקל.