פיקוד העורף מאפשר חזרה חלקית ללימודים החל ממחר; חאלד משעל: "לא נקיים מו"מ תחת אש"

(עדכונים שוטפים) חמ"ל "גלובס" למבצע "עופרת יצוקה" ; מכה קשה לכוחות החמאס בעזה:בשעות הצהריים נהרג מאש צה"ל ובסיוע שב"כ אמיר מנסי, מפקד מערך הירי הרקטי של חמאס ; במקביל נמשך הירי על הדרום: משעות הבוקר נורו למעלה מ-15 רקטות לעבר הדרום, שתיים מהן פגעו ישירות בבנייני מגורים באשקלון וגרמו ל-3 פצועים קל ועוד פצוע בינוני ; ליומן אירועי המבצע

הירשם עכשיו לניוזלטרים ולהתראות של "גלובס". זה תמציתי, איכותי, חינם - ואצלך במייל!

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

היום ה-15 למבצע עופרת יצוקה

לאור הערכת המצב שהתקיימה בפיקוד העורף בשיתוף משרד החינוך, מאפשר פיקוד העורף ליישובי הדרום לחזור בצורה חלקית ללימודים החל מחר בבוקר, וזאת תחת הגבלות משמעותיות. להלן עקרונות החזרה ללימודים שהועברו למשרד החינוך והרשויות המקומיות לשם גיבוש תכנית לימודים פרטנית:

בשדרות וביישובי עוטף עזה בטווח של 0-7 ק"מ מהרצועה:

ניתן לקיים לימודים במקלטים או בכיתות ממגונות באופן מלא. ההפסקות יתקיימו תחת תקרת בטון בלבד. יום הלימודים ייפתח בהדרכה ובתרגול ההתנהגות בעת הישמע צבע אדום, או קול נפץ. הלימודים יתחילו ויסתיימו בשעות מדורגות.

כיתות י"א-י"ב בבתי הספר התיכוניים באזור עוטף עזה ישובו ללמוד בתוך המרחבים המוגנים, כך גם גני הילדים והמוסדות לחינוך מיוחד באיזור.

היישובים בטווח של 7-10 ק"מ מהרצועה:

ניתן לקיים לימודים באחת מהאפשרויות הבאות:
1. במקלטים או במרחב מוגן מוסדי.
2. תחת שתי תקרות בטון, בצד המרוחק מהאיום.

ההפסקות יתקיימו תחת תקרת בטון בלבד. יום הלימודים יום הלימודים ייפתח בהדרכה ובתרגול ההתנהגות בעת הישמע צבע אדום, או קול נפץ. הלימודים יתחילו ויסתיימו בשעות מדורגות. ההפסקות יתקיימו תחת תקרת בטון בלבד. מותרת פעילות בגני ילדים במקלטים בלבד.

היישובים בטווח של 10-20 ק"מ מהרצועה:

בעיר אשקלון ניתן לקיים לימודים במקלטים בלבד.
ביתר היישובים בטווח ניתן לקיים לימודים באחת מהאפשרויות הבאות:
1. תחת שתי תקרות בטון בצד המרוחק מהאיום.
2. במקלט או במרחב מוגן מוסדי.
3. בכיתה בעלת תקרת בטון אחת, ובתנאי שניתן להגיע תוך 30 שניות למרחב מוגן תקני, ובלבד שההגעה למרחב המוגן אינה כרוכה ביציאה מחוץ למבנה.

יום הלימודים ייפתח בהדרכה ובתרגול ההתנהגות בעת הישמע צבע אדום, אזעקה או קול נפץ. הלימודים יתחילו ויסתיימו בשעות מדורגות. ההפסקות יתקיימו תחת תקרת בטון בלבד. מותרת פעילות בגני ילדים במקלטים בלבד.

היישובים בטווח בין 20-40 ק"מ מהרצועה:

ניתן לקיים לימודים באחת מהאפשרויות הבאות:
1. תחת שתי תקרות בטון בצד המרוחק מהאיום.
2. במקלט או במרחב מוגן מוסדי.
3. בכיתה בעלת תקרת בטון אחת, ובתנאי שניתן להגיע תוך 45-60 שניות למרחב תחת שתי תקרות בטון, בצד המרוחק מהאיום.

מותרת פעילות בגני ילדים במקלטים, או בגן שקיים בו ממ"ד וניתן להגיע אליו תוך 45/60 שניות, ובלבד שההגעה למרחב המוגן אינה כרוכה ביציאה מחוץ למבנה. ההפסקות יתקיימו תחת תקרת בטון בלבד.
יום הלימודים ייפתח בהדרכה ובתרגול ההתנהגות בעת הישמע צבע אדום, אזעקה, או קול נפץ. הלימודים יתחילו ויסתיימו בשעות מדורגות.

בבאר שבע יחזרו מחר ללמוד מרבית תלמידי י"א-י"ב בעיר, כשהלימודים יתקיימו במקלטים בהתאם להנחיות פיקוד העורף. בכל מקרה, צוותי החירום של העירייה יעדכנו טלפונית את התלמידים שצריכים או לא צריכים להגיע לבתי הספר.

אוניברסיטאות ומכללות:

במכללת ספיר יחזרו מחר הסטודנטים לספסל הלימודים, בעוד חבריהם מאוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע יישאר במרחבים המוגנים. ככלל, קובע פיקוד העורף כי ניתן לקיים לימודים תחת תקרת בטון, ובתנאי שניתן להגיע למרחב המוגן המוסדי התקני בפרק הזמן הניתן לאותו האזור. יש להימנע משהייה מחוץ למבנה ומהתכנסויות והתקהלויות בשטחים פתוחים.

דגשים לכלל מוסדות החינוך

חל איסור על לימודים בבנייה רכה בכל הטווחים. בכל מוסד יש לוודא כי ההתראה נשמעת בכל כיתה וכיתה. השעה הראשונה ללימודים תוקדש לתדרוך ותרגול ההתנהגות בעת הישמע צבע אדום, אזעקה, קול נפץ. בכל מוסדות החינוך יבוצעו תדריכים לכלל המורים על ידי המנהלים ורכזי השכבות. תכנית הלימודים הפרטנית תבוצע על ידי בתי הספר והרשויות המקומיות ותועבר ישירות למורים.

מידע מפורט באשר לפעילות שתתקיים ניתן למצוא במוקד הפניות של משרד החינוך במספר הטלפון: 1-800-250-025 ובמוקדים העירוניים ברשויות. מידע נוסף אפשר לקבל באתר האינטרנט של פיקוד העורף ובמרכז המידע בטלפון 1207.

נערכים לשגרת חירום

אל"מ (במיל') ד"ר ירון בר דיין מפיקוד העורף, הדגיש כי הלחימה עשויה להימשך עוד זמן, ולכן עלינו להיערך לתקופה בה נקיים שגרת חירום מחד, תוך שמירה מקסימלית על הביטחון האישית, ומאידך שמירה על חיי השגרה. החזרה ללימודים חשובה כיוון שהיא מאפשרת פעילות חברתית לילדים ומחזקת את רוחם.

החזרה ללימודים מתאפשרת לאור הישגי צה"ל במבצע "עופרת יצוקה", שהובילו לירידה של 50 אחוז בהיקף הירי, לצד שיפור משמעותי במערכת ההתרעה והגברת המודעות של התושבים והידע באשר להתנהגות נכונה בעת התרעה. פיקוד העורף מאפשר חזרה חלקית ללימודים, אם כי בסמכות משרד החינוך, או ראש רשות להחמיר את ההתניות ולהחליט שלא לקיים לימודים למרות ההיתר.

חיילי פיקוד העורף ילוו את הגעתם וחזרתם של התלמידים לבתי הספר, ובנוסף ישהו במוסדות החינוך ויכוונו את התלמידים בעת הצורך באשר להתגוננות האישית הנכונה, יחזקו אותם ויתמכו בהם במידה ותתרחש צפירה.

פיקוד העורף מדגיש כי מדי יום יתקיימו הערכות מצב לבחינת ההנחיות, ולכן יש להתעדכן באמצעי התקשורת באופן שוטף.

"לא ננהל משא ומתן תחת אש"

"לא ננהל משא ומתן על הרגיעה תחת אש" - כך אומר הערב חאלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, בנאום שהועבר בשידור ישיר ברשת הטלוויזיה אל-ג'זירה.

משעל טען כי לוחמי חמאס נמצאים במצב טוב, ועדות לכך ניתנה היום עם "שיגור טיל לאיזור פלמחים" - כך לדברי משעל. "המטרות של האויב התחילו להתערער. יש ניסיונות להיכנס לעזה מהצפון, אבל לוחמי החמאס הודפים אותם", אמר משעל, "ישראל הפסידה מוסרית במאבק על דעת הקהל, וחיסלה כל סיכוי להסדר עם הערבים".

משעל הוסיף כי חמאס יסכים לקבל את הפסקת האש בארבעה תנאים: הפסקת "התוקפנות" הישראלית, נסיגת צה"ל מרצועת עזה, הסרת המצור מעל עזה ופתיחת כל המעברים - אלו הם התנאים שהציב חמאס להפסקת אש עוד מתחילת הלחימה.

משעל הכריז כי חמאס לא יקבל בשום פנים ואופן הצבת כוח בינלאומי ברצועה, וכי כל כוח כזה ייחשב ככוח כובש. "חמאס לא יקבל כל נוסחה שהיא לצמצום אספקת הנשק לרצועה, לאור חוסר הפרופורציה בין היכולות הצבאיות המוגבלות של חמאס ביחס ליכולות של ישראל", אמר משעל, והוסיף כי הוא דורש ממדינות ערב המקיימות יחסים עם ישראל להפעיל מנוף של לחצים להפסקת אש ולאיים בניתוק היחסים. כמו כן שב וקרא משעל לתושבי הגדה המערבית לצאת לאינתיפאדה שלישית שתקשה על ישראל להמשיך בפעילות בעזה, ופונה אל תושבי עזה: "אלו הם הימים הקשים ביותר של המערכה: הפגינו נחישות - הניצחון קרוב".

מכה קשה לחמאס

בשעות הצהריים נהרג מאש צה"ל ובסיוע שב"כ אמיר מנסי, מפקד מערך הירי הרקטי של חמאס במרחב עזה, ששימש בפועל כקצין הארטילריה של חטיבת עזה בזרוע הצבאית של חמאס, ומקור ידע מרכזי בתחום ירי הרקטות. במסגרת פעילותו, מנסי הכווין וביצע באופן פעיל עשרות שיגורי רקטות לעבר ישראל.

במהלך פעילות כוחות צה"ל היום בג'בל רייס, זוהה מנסי במהלך ביצוע שיגור רקטות. כוחות צה"ל תקפו את החולייה, מנסי נהרג במקום ו-2 מפעיליו הקרובים נפגעו אף הם מאש צה"ל.

בשל מצוקת כוח האדם בשורות חמאס, גם מפקדים בכירים כמו מנסי נאלצים לצאת ממקומות המסתור שלהם ולבצע ירי. זו הסיבה המרכזית לפגיעה בבכירי חמאס בימים האחרונים. על פי גורם צבאי בכיר, למעלה מ-300 אנשי חמאס נהרגו מאז החלה הפעולה הקרקעית. בשטח נתקלים לוחמי צה"ל במראות הרס קשים, חלק מזה נעוץ בעובדה שחמאס לא מהסס להניח בשטח מטענים רבי עוצמה - מהם נפגעים גם אזרחים. מאז תחילת הלחימה בעזה נהרגו 842 פלסטינים.

השר יצחק (בוג'י) הרצוג: החמאס הוכה מכה קשה ביותר; החמאס לא קרא אותנו נכון וחשב שנפחד; הם טעו בקריאת המפה של החברה הישראלית. "אסור לי לחשוף עד כמה המכה שהם ספגו קשה".

נמשך הירי על הדרום

משעות הבוקר נורו למעלה מ-15 רקטות לעבר הדרום, שתיים מהן פגעו ישירות בבנייני מגורים באשקלון וגרמו ל-3 פצועים קל ועוד פצוע בינוני.

סמוך לשעה 16:30 נורו שלוש רקטות נורו לעבר אשדוד ואשקלון; אך לא דווח על נפגעים או נזק. ארבעה בני אדם נפצעו קל מפגיעת רקטות ישירות ובסמוך לבתים באשקלון ושלוש רקטות נורו בצהריים לעבר אשקלון. רקטה אחת נחתה בסמוך לבניין מגורים בן ארבע קומות ועוד אחת פגעה ישירות בבית. צוותי מד"א פינו ארבעה פצועים קל לברזילי. משעות הבוקר נורו כשמונה רקטות לעבר הדרום פגיעה ישירה בבית באשקלון: לקראת השעה 12:00 בצהריים נחתו שתי רקטות בעיר אשקלון. רקטה אחת פגעה סמוך לבניין בין ארבע קומות. צוותי מד"א פינו שלושה פצועים קל לבית-החולים ברזילי. שני פצועים נפגעו מהדף ופצוע נוסף נפגע מרסיסים שעפו עקב התפוצצות הרקטה. במקום כתשעה נפגעי חרדה, בינן שני ילדים. כמו כן, נזק כבד נגרם לבניין. משעות הבוקר נורו שש רקטות לעבר יישובי הדרום.

לא הקשיב להנחיות פיקוד העורף

אחד הפצועים נפצע מאחר שלא נהג על פי ההנחיות. בעת הישמע האזעקה הוא שהה סמוך לבניין ולו בתוכו, אולם לא מיהר למרחב המוגן או לתפוס מחסה. הוא חטף את אחד הרסיסים של הרקטה.

צבע אדום בשדרות כשעה קודם לכן הושמעה אזעקת צבע אדום בשדרות. שתי רקטות נחתו בשטחים פתוחים מחוץ לעיר. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. את הבוקר פתחו שלוש נפילות באזור המועצה האזורית אשכול. גם בנפילות האלו לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי בזמן הסיוע הומניטרי

שיגורי הרקטות התבצעו בזמן שצה"ל יצר מסדרון הומניטרי בעזה והפסיק את התקיפות, על מנת לאפשר לפלסטינים להצטייד בציוד ובמזון. אבו מאזן יצא במסיבת עיתונאים דחופה בקהיר ואמר שכל העולם חייב להפעיל לחץ למען הפסקת הפעולה.

המלחמה ממשיכה: כוחות צה"ל תקפו במהלך הלילה כ-45 מטרות ברצועת עזה ופגעו בלפחות 15 פעילי חמאס. כמו כן, הופצצו כ-14 מחסני אמל"ח, נקודות שיגור וכחמש מנהרות. חיל האוויר הפציץ משגר בפעולה משותפת עם כוחות קרקע.

על פי החלטת הקבינט "למדינת ישראל יש זכות מלאה להגן על אזרחיה ולכן צה"ל ימשיך לפעול כדי להשיג את יעדי הפעולה". בעקבות ההחלטה הפעילות בעזה תימשך גם למניעת המשך הברחת נשק לרצועת עזה. למרות ההחלטה להמשיך במבצע החליטו בקבינט לישראל תמשיך בפעילות ההומניטרית שהיא מבצעת לטובת תושבי רצועת עזה.

אתמול הגיב ראש הממשלה, אהוד אולמרט לראשונה על החלטת מועצת הביטחון של האו"ם, הקוראת להפסקת אש ברצועת עזה. "ישראל מעולם לא הסכימה ששום גורם חיצוני יקבע את זכותה להגן על ביטחון אזרחיה", אמר אולמרט.

"צה"ל ימשיך לפעול כדי להגן על אזרחי ישראל ויבצע את המשימות שהוטלו עליו במבצע". עוד מוסיף ראש הממשלה כי: "ירי הרקטות הבוקר נגד תושבי הדרום רק מוכיח כי החלטת האו"ם אינה מעשית ולא תקויים בפועל על יד ארגוני הרצח הפלסטינים".

מפלגת ישראל ביתנו מברכת על החלטתו של אולמרט להמשיך במבצע בעזה. "חייבים להמשיך במבצע עד להשגת היעדים שיביאו ביטחון לישראל", אומרים במפלגה. "היעדים הם הפלת שילטון חמאס, השתלטות על ציר פילדלפי ומעבר רפיח".

האו"ם: "הפסקת אש מיידית בעזה"

החלטה 1860 של מועצת הביטחון, שהתקבלה אתמול, קובעת: הפסקת אש מיידית ברצועת עזה. 15 המדינות החברות המועצת הביטחון דנו במהלך הלילה בהחלטה הקוראת להפסקת אש. 14 מדינות תמכו בהצעה, ארה"ב נמנעה אך לא הטילה וטו על ההחלטה.

בהחלטה נכתב כי היא "מדגישה את הדחיפות וקוראת להפסקת אש מיידית, יציבה, שתכובד במלואה ואשר תוביל לנסיגת כוחות צה"ל מעזה". נוסח ההחלטה לא מחייב את ישראל לנסיגה מלאה מעזה, אלא לאחר השלב הראשון של הפסקת אש מוחלטת.

הנשיא הזמני של מועצת הביטחון, שר החוץ הצרפתי ברנרד קושנר, אמר בדיון בניו יורק כי יש משבר הומינטרי חסר תקדים ברצועת עזה וכי צרפת מאד מודאגת מן המצב של הקורבנות בשני הצדדים. "סיום הלחימה באופן מיידי הוא דבר שאנחנו התחייבנו לו בימים האחרונים". על פי דיווחים שהתקבלו מעזה, מאז תחילת המלחמה נהרגו 842 פלסטינים.

בישראל ניסו למנוע את ההחלטה

ישראל דחתה את החלטת האו"ם למרות שהא"ם החליט על הפסקת אש, הירי נמשך <

ישראל דחתה את החלטת האו"םגורמים מדיניים מישראל פעלו בנמרצות על מנת למנוע את קבלת ההחלטה. מוקדם יותר אמרו כי אם תתקבל החלטה שלא מקפלת בתוכה את האינטרסים הביטחוניים של ישראל שבגינם יצאה למבצע עופרת יצוקה, היא לא תרגיש עצמה מחויבת להחלטה.

אתמול נפגשו חברי המטבחון המשולש - ראש הממשלה, אהוד אולמרט, שר הביטחון, אהוד ברק ושרת החוץ ציפי לבני, כדי לבחון לעומק את הצעת הפסקת האש המצרית.

מזכ"ל האו"ם מאוכזב, ארה"ב תומכת מזכ"ל האו"ם באן קי מון שוחח אמש עם ראש הממשלה אהוד אולמרט והביע אכזבה מהחלטת הקבינט המדיני. לעומת זאת, ארצות הברית ממשיכה לצדד בפעולותיה של ישראל. בית הנבחרים הצטרף אמש לסנאט ואישר פה אחד החלטה המגבה את פעילות צה"ל ואת זכותה של ישראל להגן על עצמה