אבי שקד: איש השלום מאחורי הסכם ז'נבה

קד (52), נחשב לאיש עסקים הנחבא אל הכלים ולא רק בגלל מעורבותו בענף ההימורים המקוון. שקד נחשב לרוח החיה מאחורי היוזמה ל"הסכם ז'נבה" שנחתם לפני כשנתיים, ולאחד מוותיקי מחנה השלום הישראלי. הסכם ז'נבה, נזכיר, נועד להוכיח לשני הצדדים לסכסוך, ערבים ויהודים, כי הסכם שלום סופי הוא אכן בגדר האפשר.

את יוסי ביילין, מיוזמי ההסכם, הכיר שקד כבר בתחילת שנות ה-70', תוך כדי פעילות פוליטית אקטיבית במפלגת העבודה. שקד היה בין הראשונים שגייס ביילין ליוזמת ז'נבה, הרבה לפני שחברי הכנסת דאז, עמרם מצנע ואברום בורג, נחשפו אליה. באותם ימים, תחילת שנת 2001, הוא אף יזם מפגשים בין ישראלים לפלשתינאים על קו התפר, מיזם שקיבל את השם "לוחצים ידיים לשלום".

שקד השתתף כמעט בכל המפגשים הנוגעים ליוזמת ז'נבה שנערכו באנגליה, ביפן, בירדן ובישראל. הוא אף הגיע לסבב השיחות האחרון שהתקיים במלון מובנפיק שבירדן והשתתף בחלק מהשיחות שבוצעו שם, אך כאשר נחשפה עובדת מעורבותו ביוזמה העדיף להרחיק עצמו מהתקשורת.

במקביל לפעילותו הפוליטית דאג שקד גם לעסקיו הפרטיים. שקד ואחיו, אהרון, הם בנים למשפחת קבלנים מוכרת מנתניה. השניים העדיפו שלא ללכת בתלם שהכתיבה המשפחה - ייזום והקמה של נדל"ן בנתניה - ובחרו כל אחד במסלול משלו. אבי שקד למד הנדסה, אך פזל לתחום הטכנולוגיה, ואילו אהרון בחר ללמוד רפואת שיניים. חברת הנדל"ן המשפחתית, יוסף שקד ובניו, כמעט ואינה פעילה עוד.

שקד מחזיק כיום, לאחר ההנפקה, בכ-25.6% מההון של 888, אחזקה השווה כיום כ-267 מיליון דולר. בהנפקה נפגש שקד עם מזומן בשווי של כ-91 מיליון דולר ולפיכך שווי הונו בחברה מסתכם כיום ב-358 מיליון דולר, כ-1.6 מיליארד שקל - הון שקשה לנו להאמין כי האחים שקד היו מגיעים אליו אם היו בוחרים ללכת בדרכי המשפחה ולהתמקד בפיתוח נדל"ן בעיר הולדתם.

לאבי שקד יש כיום "בייבי" חדש: אתר התקצירים shvoong.com, שמאפשר לכל משתמש אינטרנט לתקצר חומרים ספרותיים ולקבל בתמורה תמלוגים מהאתר. את "שוונג" הקים שקד יחד עם העיתונאי אבנר אברהמי, שאותו הכיר על ספסל הלימודים בבית הספר התיכון בנתניה. את הקמת האתר מימן שקד בהשקעה של מאות אלפי דולרים הוא מתחלק בבעלות באופן שווה עם אברהמי. *