הגברת הצמיחה במגזר הערבי - תנאי הכרחי

בשנים האחרונות עומד בפני מדינת ישראל אתגר שהוא תנאי הכרחי לצמיחה כלכלית במשק הישראלי - הגברת הצמיחה במגזר הערבי בכלל והצפוני בפרט, דרך פיתוח כלכלי אזורי, כך שייהנה מצמיחה שנתית מתמשכת של 3.5% לפחות.

ועידת הגליל 2009 שתיערך ב-13 באוקטובר מתעדת לעסוק בנושא בהרחבה במסגרת מושב מיוחד על מנופי צמיחה בגליל. צמיחה מתמשכת זו מחייבת עשייה מקבילה בשני ערוצים מרכזיים: מחד, לייעל את הרשויות המקומיות ומאידך, הנהגת מדיניות פיתוח ייחודית ואזורית ליצירת תנאים שיבטיחו צמיחה מהירה ומתמשכת של תחומים שונים בתעשייה.

ראשית התהליך, כאמור, הוא בייעול הניהול ברשויות המקומיות כדי לאפשר להן יכולות עמידה בקצב השינוי הכלכלי והחברתי הרצוי. תהליך הייעול הנדרש מהווה פתרון להגברת הצמיחה הכלכלית במגזר הערבי, שסובל מרמת אבטלה גבוהה, תוצר לנפש נמוך, תעשייה מסורתית, מחסור בתשתיות והתנהלות לא תקינה של רשויות מקומיות הכוללת בתוכה מחסור בתרבות עבודה, היעדר ראייה מערכתית כוללת ואי לקיחת אחריות על החלטות שנתקבלו.

על מנת לפתוח בתהליך התייעלות ברשויות המקומיות הערביות וביצוע מדיניות פיתוח כלכלית-חברתית למגזר הערבי, שיביא לצמיחה מתמשכת, מומלץ לרתום לתהליך את משרדי ממשלה שונים; מנהל מקרקעי ישראל - בדגש על מדיניות הקצאת הקרקעות של המנהל ומדיניות שינוי ייעוד קרקע, שמהווה חסם בפני משקיעים רבים לפתיחת עסקים חדשים וחסם בפני רשויות מקומיות להקמת אזורי תעשייה משותפים; ראשי הרשויות המקומיות הערביות והמנכ"לים דרך ועדת המעקב בתהליך ויצירת התגייסות כלל-מגזרית.

לאחר שיקודם תהליך התייעלות זה ברשויות המקומיות הערביות, ניתן יהיה להתחיל בשלב השני שיאפשר לרשויות הערביות המקומיות לבצע מדיניות פיתוח יעילה, על בסיס תחרות אזורית וניהול עצמאי נטול בירוקרטיה ואינטרסים פוליטיים. מדיניות זו תבוסס על שלושה קריטריונים: תחרות אזורית - הקמת אזורי תעשייה משותפים. מנהלה: הקמת מנהלה אזורית בתוך הרשות לפיתוח הגליל, שתורכב ממספר נציגים אזוריים, פרטיים וממשלתיים, ושתהיה בעלת סמכויות; שותפות: שותפות אזורית וציבורית-פרטית שתאפשר הזרקת חדשנות ויעילות של הסקטור הפרטי למערכת הציבורית כמו פרויקט כביש 6 וקרן ההשקעות למגזר הערבי שהוקמה באחרונה.

התייעלות הרשויות המקומיות הערביות דרך תרבות השותפות והתנהלות פיננסית יעילה, תאפשר גיבוש וביצוע מדיניות פיתוח כלכלי וחברתי רחבה במגזר הערבי על בסיס תחרות אזורית. מגזר ערבי חזק המטפס על תוואי צמיחה בר-קיימא יתרום להגדלת התוצר של המשק, יפחית את רמת האבטלה ויעלה את רמת החיים במדינה. *

הכותב הוא יועץ כלכלי וחבר ועדת ההיגוי של ועידת הגליל 2009.