גוגל ממשיכה להמציא עצמה מחדש

שלושה מהלכים מצד ענקית החיפוש מרמזים: היא רוצה להיות גם חברת תקשורת גדולה

גוגל אינה מסתפקת בתואר מנוע החיפוש הגדול בעולם. החברה מתכננת להיות חברת תקשורת מובילה בתוך מספר שנים, כמו T&TA ו-Verizon. אבל אינה מתכננת להיות כמותן, אלא חברת תקשורת מסוג אחר.

שלושה מהלכים שהחברה ביצעה בחודש האחרון, מחזקים את התחושה שהיא מתקדמת בכיוון, שיוביל אותה להיות חברת תקשורת שגובה מהלקוח כסף ומציעה לו סל פתרונות בתחום.

1. רכישת Gizmo5. לפני כחודש גוגל פרסמה לראשונה פרטים על רכישת Gizmo5, חברת ה-VoIP. גוגל תטמיע חלק משירותי Gizmo5 בשירותי ה-Google Voice, שירותים שמבוססים על רכישה קודמת שהחברה ביצעה לפני שנתיים ושיפרה את המוצר.

כיום המוצר מהרכישה הישנה הוא מוצר הדגל של גוגל בפעילות הקול שלה, עם יותר ממיליון מנויים. בעתיד הקרוב שני המוצרים ישתלבו למוצר אחד ומיליוני משתמשי Gizmo5 יוכלו לקבל שיחות למספר אחד, להעביר שיחות, להקליטן ולשלוח הודעות SMS. כל זאת מאתר האינטרנט.

2. שימוש בדפדפן כרום לקיצור כתובות. לכל אתר אינטרנט יש כתובת IP, שמומרת לכתובת אינטרנט שמורכבת ממילים, במהלך שמבצעת ספקית האינטרנט. קל יותר לזכור כתובת כגון globes.co.il, אבל אין סיכוי שנזכור בעל-פה כתובת DNS כמו 74.125.45.100.

לכן ספקית האינטרנט מבצעת את המרת המספרים לכתובת, בפעולה שנקראת DNS. כעת, גוגל מציעה שירות Public DNS, שמטרתו לקצר את ההמרה אצל ספקי האינטרנט ולבצע אותה באמצעות גוגל.

הרעיון הוא שכל מי שפותח את השירות, מעביר בכל גלישה את המידע לגוגל, שם הוא נצבר במעין "שירות רשתי", ובפעם הבאה שמישהו אחר ייכנס ל-URL שהוקש (כל עוד יש לו כרום), הוא ייכנס מהר יותר דרך גוגל, כי הידע כבר קיים שם. כך גוגל נכנסת בצעד קטן לעולם ספקי השירותים, כשהיא נותנת שירות שספקי אינטרנט נותנים כיום.

3. הסלולר שבדרך. לפני מספר ימים, החלו להישמע הערכות לפיהן גוגל עומדת להשיק מכשיר סלולר משלה, כלומר מכשיר אותו תייצר עצמה.

מערכת ההפעלה שלו תהיה אנדרואיד2.1 ועל-מנת להשתמש בשירותי התקשורת שלו, יש לרכוש מכשיר ואין צורך בהסכם התקשרות עם ספק סלולר.

כיצד זה אפשרי? גוגל מאפשרת בכל מקום שיש חיבור אינטרנט מסוג Wifi, לקבל ולבצע שיחות דרך Google Voice.

כלומר, גוגל משנה את חוקי המשחק, בדרך חותכת את חברות הסלולר, ומתקדמת עוד צעד בדרך להיות בעצמה חברת תקשורת. גוגל תגבה סכום חודשי מלקוחותיה ותעניק להם את האפשרות לשוחח ממכשיר סלולרי, תוך שימוש בתשתית אינטרנטית.

אמצעי לגביית הכנסה מהלקוחות

הטכנולוגיה החדשה נותנת הזדמנות לשחקנים חדשים להיכנס לשוק התקשורת, להציע מחירים זולים ולקצץ מנתחי השוק של החברות הגדולות בתחום.

אז מה הקשר בין אפל, גוגל ומיקרוסופט לבין כבלים של נחושת ותשתיות סלולר? אין כזה. ומה הקשר בינן לאפליקציה מבוססת אינטרנט? יש והרבה.

לכן, זו ההזדמנות לסינרגיה בין מכשירי הקצה (סלולר ומחשבים), ערוצי הפצה (תוכנות ומערכות הפעלה) ומודלים עסקיים.

להערכתי, בתוך שנה, 3 החברות הללו יפעלו בתחום זה ויספקו סוג של פתרונות כאלה ללקוחותיהם. זו ההזדמנות שלהן לגבות הכנסה קבועה מלקוחותיהן והזדמנות שכזו הן לא יפספסו. *

הכותב הוא מומחה לשיווק טכנולוגיה ושירותים