פישר על הטיפול בריכוזיות: "בלי פופוליזם ובלי צעקות"

נגיד בנק ישראל: "יש למידת הריכוזיות הגבוהה נזק, אבל הפיקוח על הבנקים שומר על יציבות המערכת הפיננסית"

"קל להיכנס לפופוליזם סביב נושא הריכוזיות, אבל לא קל לטפל בו" - כך אמר היום (ד') נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, בכנס קיסריה שנערך בנצרת.

פישר הסביר כי "אנו צריכים לבחון פתרונות אפשריים שיהיו מבוססים על נתונים ועל מחקר אמיתי, ולא על צעקות". לדבריו, ברור כי מידת הריכוזיות בישראל גבוהה בהשוואה בינלאומית, וכי 20 קבוצות עסקיות מחזיקות כמחצית מנתח השוק של החברות הציבוריות. "יש לכך השלכות שליליות על רמת התחרותיות במשק, ובמקרה קיצוני היא יכולה לגרום נזק למערכת הפיננסית", אמר פישר. יחד עם זאת, הנגיד סייג בכך שהפיקוח על הבנקים שומר על יציבות המערכת הפיננסית.

פישר לא החמיץ את ההזדמנות לעסוק גם באחת הסוגיות החמות כיום במשק: התמלוגים למדינה מגילויי הגז הטבעי. "כמות הגז שנמצאה בשדות של תמר ולוויתן גדולה ביחס לגודל המשק, וזה מעלה את שאלת התמלוגים. חשוב אמנם לא להפר חוזים, אך גם חשוב לבדוק מה החוזים האלה אומרים, והאם הם קיימים בכלל. לא צריך לקחת גם כל הכרזה של מישהו בשטח, כאילו מדובר בעובדה", הוא הוסיף. פישר בירך על הקמת הוועדה לבחינת סוגיית התמלוגים, ואמר שטוב שהיא בודקת את העניין. "אם האומדנים יהפכו בסוף למציאות, נצטרך לנקוט צעדים כדי למנוע את מה שקרוי 'המחלה ההולנדית', כלומר שגילויי המשאבים יביאו לירידה ביבוא הגז, שתביא לעודף במאזן התשלומים ולייסוף המטבע המקומי", הוא הסביר.

ישראל נפגעת מהמשבר האירופי

פישר התייחס גם למשבר באירופה, וטען כי מי שממהר להספיד את היורו, שוכח מה היה המצב לפניו. פישר הסביר כי אירופה הופכת אמנם "לאיש החולה במשק העולמי", אך לדבריו הריסון הפיסקלי במדינות היורו, שגורם למיתון, מתקזז עם הפיחות של המטבע, שמביא דווקא לצמיחה. בסופו של דבר, טוען פישר, השפעת המשבר על אירופה עצמה תהיה דווקא חיובית ביחס למדינות גוש היורו - במיוחד עבור מדינות חזקות כמו גרמניה.

לעומת זאת, ישראל ללא ספק נפגעת מהמשבר האירופי - במיוחד כשמביאים בחשבון כי היצוא הישראלי לאירופה מהווה 30% מכלל היצוא. "ברור שאנו צריכים לסמוך יותר על הביקוש המקומי", הוא הוסיף.

לעזור למשקי הבית

פישר התייחס גם להקשחת תנאי הזכאות למשכנתאות, עליה הורה בנק ישראל. "זה לא הכיוון הטוב ביותר להשפיע על השוק, אבל לפחות נוכל למנוע כך עלייה מוגזמת במחירי הדיור, שהיא למעשה בועה לכל דבר. "רצינו לעזור למשקי הבית וליציבות הבנקאית. נמשיך לעשות כל מה שצריך כדי למנוע עלייה מהירה במחירי הדיור", סיכם פישר.