חדשים ומומלצים

למשוגעי דומינגו

תעשיית ההורדות והצריבות מכה בחברות התקליטים בצורה אנושה. כתוצאה, עיקר הפעילות שלהן כיום מתמקדת בעריכת אוספים מוזלים של הפקות ישנות. כך גם האלבום הזה, שכולל שלוש אופרות מאת פוצ'יני בכיכובו של זמר הטנור הגדול פלסידו דומינגו.

האופרות המופיעות באלבום הן "טוסקה", "מנון לסקו" ו"הנערה מהמערב הפרוע". האטרקטיבית ביותר ביניהן היא "טוסקה", שעליה מנצח זובין מהטה. היא מוצגת כסרט קולנוע, שצולם במקומות המקוריים ברומא שבהם מתרחשת העלילה. דומינגו שר את התפקיד הראשי של קוורדוסי (Cavaradossi), ולצידו מככבים קתרין מלפיטאנו (Malfitano) בתפקיד טוסקה ורוג'רו ריימונדי בתפקיד מפקד המשטרה המרושע סקארפיה (Scarpia).

ההפקה, שיצאה במקור בשנת 1992, נהנית מאיכות תמונה גבוהה. זהו גם היתרון המרכזי שלה על הפקה כמעט זהה של "טוסקה" משנת 1988, שגם בה השתתף דומינגו וגם היא צולמה באתרים המקוריים.נקודת התורפה העיקרית של הביצוע הנוכחי היא הזמרת בתפקיד טוסקה, קתרין מלפיטאנו. לטעמי הופעתה אינה מצטיינת לא מבחינה ויזואלית ולא מבחינה מוזיקלית, בלשון המעטה. דומינגו וריימונדי, לעומתה, מצוינים.

הביצועים לשתי האופרות האחרות באלבום, "מנון לסקו" ו"הנערה מהמערב הפרוע", סבירים ולא יותר. שניהם צולמו בשנת 1983, ואיכות התמונה דהויה וחסרת ברק. ב"מנון" יש בעיה נוספת, והיא שהסולנית בתפקיד מנון- קירי טה-קנאווה- חלשה למדי. הם מעניינים בעיקר כדי לראות את דומינגו בשיאו, כשהיה בתחילת שנות ה-40 לחייו.

לסיכום: "טוסקה" מוצלחת והמחיר משתלם, אך האלבום מומלץ בעיקר למשוגעי דומינגו.

פלסידו דומינגו - "תפקידי הגדולים ביותר". חלק ראשון. אלבום מוזל בן 3 DVD של חברת NVC ARTS

מוצרט זה לא

אלבום מרשים בן שבעה דיסקים, שבמרכזו המיסות הגדולות של לואיג'י כרוביני (Cherubini). המלחין האיטלקי, בן זמנו של מוצרט, הלחין בסגנון ניאו-קלאסי שנוטה לביטוי מקהלתי גרנדיוזי ולמרקמים פשוטים. הוא נחשב בזמנו למלחין מוערך, אך כיום רק חלק קטן מיצירותיו מבוצע.

באלבום מופיעות שבע מיסות, שעליהן מנצח ריקרדו מוטי (Muti), מנצח יליד נאפולי שניצוחו מרהיב עין אך שמרני למדי מבחינה פרשנית. הביצועים לוקטו מאלבומים שרובם הופיעו במקור בין השנים 1980 ו-2006, ואיכות הביצוע טובה מאד. עם זאת, האזנה מרוכזת מוכיחה מדוע נחשב כרוביני כיום למלחין שולי יחסית: הרבה מהמוזיקה שלו פשוט לא מספיק מעניינת, בעיקר לא בהשוואה לבני זמנו כמו מוצרט או היידן.

כרוביני - המיסות הגדולות. מנצח: ריקרדו מוטי (Muti). EMI

לכבוד סנטה ססיליה

הפעם זהו לא אוסף, אלא הפקה חדשה ומצוינת. האלבום כולל שלוש יצירות מופת, שכולן הוקדשו לסנטה ססיליה, פטרונית האמנויות: האודה Hail, bright Cecilia מאת הנרי פרסל, ה"אודה לסנטה ססיליה" מאת הנדל, ו"מיסת סנטה ססיליה" מאת היידן.

הביצוע הוא בניצוחו של הצרפתי המצוין מארק מינקובסקי שמוביל את ההרכב הקבוע שלו, תזמורת ומקהלת "מוזיקאי הלובר". אליהם מצטרפים חמישה סולנים טובים, ביניהם בולטת זמרת האלט נטלי שטוצמן. הביצוע מבריק וזורם, והוא מומלץ מאד לאוהבי מוזיקת בארוק.

פרסל, הנדל, היידן - מוזיקה לסנטה ססיליה. מוזיקאי הלובר. מנצח: מארק מינקובסקי. דיסק כפול "נאיב"