שלי יחימוביץ' תוקפת את השר יצחק הרצוג: "זו רמאות לשמה, בדיחה גרועה"

זאת בעקבות הסכמתו של הרצוג להפרטת 2 מעונות לילדים חוסים - למרות שהתנגד לכך נחרצות בתקופה האחרונה

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (עבודה) תוקפת היום בחריפות בשיחה עם "גלובס" את חברה למפלגה, שר הרווחה יצחק הרצוג. זאת לאחר שהרצוג הסכים להפרטה נוספת של שני מעונות לילדים חוסים במסגרת תקציב המדינה, למרות שהתנגד לכך נחרצות בתקופה האחרונה. הרצוג טוען כי הסכים לפיילוט עבור שני מעונות בלבד מתוך 9 המעונות שביקש האוצר להפריט, אולם יחימוביץ' מציינת כי כבר הופרטו כ- 50 מעונות דומים ועל כן ההגדרה של פיילוט היא בגדר אחיזת עיניים.

אני מאוכזבת מחברי למפלגה השר יצחק הרצוג, על כך שהתקפל בנושא הפיילוטים. זו רמאות לשמה", אמרה יחימוביץ'. "יש עשרות פיילוטים במירכאות, החיים ונושמים בשטח בדמות מוסדות מופרטים, והכינוי פיילוט להפרטת שני מעונות היה יכול להיות בדיחה גרועה אלמלא היה כל כך עצוב", הוסיפה יחימוביץ'. לדבריה, בשנה האחרונה הפעלנו בשקט מטה מאבק נגד הפרטת 9 המעונות הנוספים שהאוצר ביקש להפריט, בהשתתפות החוג הכלכלי=חברתי של מפלגת העבודה, הורים לחוסים, עובדים במעונות וסתם אזרחים שאכפת להם. שר הרווחה נתן לנו להבין בשבועות האחרונים שבשבילו ההפרטה היא הרג ובל יעבור. לצערי הוא לא עמד בדיבורו ואנחנו מתכוונים לחדש את פעילות מטה המאבק". יצוין כי זו הפעם הראשונה שיחימוביץ' תוקפת אישית את אחד מחברי מפלגתה בצורה הזו. גורמים במטה המאבק טוענים היום כי הרצוג נאבק רק למראית עין בהפרטה, אך בפועל תכנן את הפיילוטים מבעוד מועד. הרצוג בחר שלא להגיב על דברי ייחמוביץ'.

בסביבתו של הרצוג, לעומת זאת, רואים בפיילוט הישג חשוב מול האוצר. במשרד הרווחה מסבירים כי לראשונה נקבע כי הפעלת הפיילוט תתבצע על ידי גופים הפועלים ללא מטרות רווח וכי הממשלה תבטיח שמירה של רצף טיפולי. סוכם כי ההפרטה תעשה תוך ליווי מחקרי צמוד, פיקוח הדוק ושמירה על זכויות החוסים והעובדים. עוד קבע כי המהלך יתואם עם ההסתדרות, שהתנגדה למהלך, ועם משפחות החוסים וועדי ההורים. במשרד הרווחה ציינו כי עובדים קיימים שימצאו מתאימים יוכלו להמשיך לעבוד גם אצל המפעיל הפרטי, אך לא ציינו את העובדה כי הדבר יאלץ אותם בהפחתת שכר ובהרעת תנאיהם. עיקר הביקורת של הורים לילדים חוסים הייתה לאחר שמעונות שהופרטו החליפו בתדירות גבוהה את הצוות הטיפולי כדי לחסוך בעלויות ההעסקה, ובכך פגעו בילדים שנקשרו לעובדים.

הממשלה אמנם אישרה אמש (א') את תקציב המדינה לשנת 2008 לאחר שנרשמו מספר "פשרות", אולם היום נראה כי רובן המכריע של מה שמכונה "עזים", נשארו בספר התקציב ויועברו לדיון בועדת הכספים. השרים שהתנגדו תחילה לסעיפי התקציב, בראשם שרי העבודה, אישרו את מרבית הסעיפים להם התנגדו בתמורה לתוספות תקציב למשרדים השונים. כך, תקציב המשרדים גדל, אך הרפורמות והפיטורים במשרדים נותרו. כך למשל, הוקפאו מכסות מיטות האשפוז בבתי החולים הממשלתיים, הוקפאו קצבאות הביטוח הלאומי, הוחלט להטיל מס בריאות על עקרות בית ולבטל הטבות במשכנתאות לזוגות צעירים מעוטי יכולת. נכי הפוליו אמנם זכו לפריסה טובה יותר של תשלומי הפיצויים, אך קיצוץ הפיצויים בכ- 50% נותר בעינו לפי שעה.

גם השר לביטחון פנים, אבי דיכטר, תמך לבסוף בתקציב לאחר שהובטחו לו 500 מיליון שקלים נוספים. אבל באותה נשימה אישרה הממשלה את ביטול האבטחה בתחבורה הציבורית, והטילה את נטל האבטחה ל"שיקול המשטרה". כך הוחלט גם להפריט את כל המוקדים הטלפוניים של המשטרה ולהחליף את השוטרים במוקדים באאוטסורסינג אזרחי. עוד הוחלט, לפרק את תזמורת המשטרה ולפטר את 43 העובדים, למרות שבכל העולם למשטרה יש תזמורת. לאנשי האוצר היה פיתרון פשוט: "תזמורת צה"ל תיתן שירותיה למשטרת ישראל בעת הצורך". לא ברור אם אנשי תזמורת צה"ל יתבקשו להתחפש לשוטרים בטקסים רשמיים.