עובד יחזקאל בדיון על אקווריה בכנסת: "לא עסקתי בפרויקט אלא ביררתי את הסטטוס שלו מול מנהל מרכז ההשקעות"

מנהל המרכז בעבר, שמואל מרדכי: "בשום אופן לא היתה שיחה כזו, לא דיברנו על זה"

עימות חריף פרץ היום (ג') בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת בין מזכיר הממשלה, עובד יחזקאל, לבין מי שהיה מנהל מרכז ההשקעות, שמואל מרדכי, לגבי קיומה או אי קיומה של שיחת טלפון בין השניים באוגוסט 2003. הדיון נערך בהמשך לדו"ח מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, על פרויקט האטרקציות התיירותיות אקווריה באילת, בעקבות תחקיר של "גלובס".

הדו"ח התייחס ללחצים שהפעיל אהוד אולמרט, שכיהן באותה שנה כשר התמ"ת, באמצעות עוזריו על הפקידים שעסקו בבחינת הכדאיות וההיתכנות של הפרויקט. בפרויקט זה נחשפו פניות אישיות רבות של נציג היזמים, רן פקר (רונן), לאולמרט בהן גם בקשת סיוע.

נושא הוויכוח היום היה מכתב שהוציא יחזקאל למרדכי עם העתקים לאולמרט ולפקר, ובו הורה למרדכי להשלים את בדיקת הפרויקט תוך שבועות אחדים ולאשר ליזמים את המענק הכספי, שהיום העריך אותו המבקר בכ-125 מיליון שקל.

בישיבת הוועדה אמר יחזקאל: "לא עסקתי בפרויקט אלא התבקשתי לבדוק את הסטטוס שלו עם מרדכי. בתום שיחת טלפון בינינו העליתי את דבריו של מרדכי על הכתב ולא הכתבתי לו שום דבר בעניין מענקים וזמנים, ואין במכתב שלי למרדכי שום הנחיית עבודה. יש טעם לפגם בכך שכאשר סבורים שיש לנו (לעובדי המדינה) טעות, היא תופסת בביקורת נתח פרונטאלי ללא פרופורציות".

תוך כדי דבריו של יחזקאל, התפרץ מרדכי ואמר כי "בשום אופן לא הייתה שיחה כזו, לא דיברנו על זה. ניתנה פה הוראה מפורשת על ידי יחזקאל, הוראה שבעצם מייתרת את תפקידו של מנהל מרכז ההשקעות. כל העסק הוא גבהות לב וניסיון לנהל את המערכת ללא בדיקות לוגיות כדי לסייע ליזם. לי בעצם ניתנה הוראה לאשר את התוכנית, וזו לא פעם ראשונה שזה נעשה".

יחזקאל דרש שוב את זכות הדיבור וטען: "שיחת הטלפון הזו התקיימה גם התקיימה והועלתה על הכתב לצורך מעקב. לא פעלתי מתוך שיקול זר אלא כדי לקדם עניין מתוך הנחיות שניתנו לי".

לינדשטראוס גילה במהלך הישיבה, כי כפי שנחשף כבר ב"גלובס", יזמי הפרויקט למעשה חשבו על הקמת קזינו במסגרת הפרויקט. המבקר אמר כי השר אולמרט רשאי היה לעשות כל דבר כדי לבצע ולקיים את מדיניותו בתוך משרדו אבל יש עליו מגבלות אשר בדין והוא חייב היה להתייחס התייחסות שוויונית ולהימנע מלקדם גורם אחד על חשבון גורם אחר, בעיקר כאשר יש לקחת בחשבון את דעת הגורמים המקצועיים במשרד".

לשאלת הח"כית שלי יחימוביץ, האם במקרה הזה של אקווריה השוויון נשמר, השיב המבקר: " במקרה שלנו, השוויון לצערי לא נשמר. אסור שהשר או גורמים בלשכתו התערבו בשיקולים המקצועיים. אם יש שוויון, לא נכנסת המילה פרוטקציה, שחייבים לעקור אותה מהשורש. במקרה שלנו לא נשמרו הכללים של אי התערבות השר בדרג המבצע".