קאמבק של משחקי הקווסט? ההרפתקה לעולם לא נגמרת

משחקי הקווסט, שפרצו לתודעה בשנות ה-80 והיו מבוססים על תכנון, מתחילים לחזור לתודעה - אלא שגם הניסיון של חברות המשחקים להתבסס יותר על סדרות טלוויזיה לא מצליח להוציא את הז'אנר מהנישתיות

משחקי הפעולה והספורט הצליחו לדחוק בשנים האחרונות את משחקי ההרפתקאות, הקווסטים, הצידה. קונסולות הפלייסטיישן וה-Xbox הפכו לבית חם למשחקים כמו GTA, Fifa או Call of Duty שנותנים למשחקים בהם אקשן וסיפוק בלחיצת כפתור. הקווסטים לעומתם, התאימו לשחקנים שהיו מוכנים להקדיש הרבה זמן ומחשבה כדי לפתור פאזל או חידה מסתורית במשחק, בשביל לקבל את אותו סיפוק, שמקבלים הגיימרים ברגע בודד.

למרות שרגלם של הקווסטים לא דרכה כבר זמן רב ברשימת שוברי המכירות, הם ממשיכים לצאת בעקביות ולספק את תיאבון הגיימרים כמו בתקופות היפות, לפני כשני עשורים.

ההצלחה של הקווסטים התחילה בסוף שנות ה-80 ונמשכה עד לאמצע שנות ה-90. הם הזרימו דם חדש לתעשיית המשחקים וצמחו במקביל לפופולריות הגואה של המחשבים האישיים. הרעיון שעמד מאחורי סוג זה של משחקים היה הרפתקה אחת גדולה עם גיבור ראשי שקל להזדהות איתו, עלילה מושקעת וליניארית ועשרות חפצים ואנשים שפוגשים בדרך להשלמת המשימה.

אחד המשחקים הפופולריים ביותר באותה תקופה התבסס על רווק הולל בן 40 עם משימה אחת בראש: סקס. בדרך, בין סירוב מבחורה אחת לסטירה מבחורה אחרת, הוא עבר לא מעט הרפתקאות עד למטרה הסופית - למצוא את האחת שתרצה אותו. למשחק ההוא שיצא לראשונה ב-1987 והיה חלק מסדרה מצליחה, קראו לארי (Leisure Suit Larry) והוא נחשב לאחד מסמלי הז'אנר.

"הקווסטים היו כמו לראות סרט או לקרוא ספר, רק שאתה זה שמכוון את העלילה", אומר יונתן ילון (30), מייסד אתר הקווסט העברי ויוצר-שותף של הקווסט הישראלי הראשון "אושר בלי גבולות". "הקווסטים הראשונים היו מבוססי טקסט, ברמה שהמשתמש היה כותב לדמות שלו ללכת ימינה או להרים חפץ מסוים. זה מאוד עזר לי עם האנגלית באותה תקופה", אומר ילון.

גם מור רוטנברג, בן ה-28 מספר שהאנגלית שלו השתפרה באותה תקופה בזכות הקווסטים. "אני עדיין חובב קווסטים, למרות המבחר הדל. אין הרבה אופציות בתחום הזה". רוטנברג אומר שהדרך לעשות קווסט טוב מתמקדת בשני מישורים, "שיהיה סיפור טוב, בגלל שרוב הזמן השחקן יושב וחווה את הסיפור ושיהיו חידות מעניינות, בשביל שאפשר יהיה להפעיל את הראש".

הפריצה הגדולה של המלך

המשחקים שהתחילו את הז'אנר הזכירו יותר מכל את מסכי הטלטקסט של אותה תקופה, כשהם בנויים כמעט לחלוטין על טקסט. את השינוי הגדול יצרה ב-1984 חברת סיירה (Sierra) כשהוציאה לשוק את המשחק קינג קווסט (King's Quest). היה זה משחק ההרפתקאות הראשון עם גרפיקה, אך כזה שעדיין מבוסס על פקודות טקסט והשחקן נאלץ להקליד את הפעולות שרצה שהדמות במשחק תעשה.

קינג קווסט עשה את שלו וסיירה הפכה לחברה מובילה בתחום וביססה את הכינוי "קווסט" למשחקי ההרפתקאות, בעיקר בשל העובדה שרוב המשחקים המצליחים שלה זכו לקבל את המילה כחלק משם המשחק.

כך, לאורך סוף שנות ה-80 השיקה סיירה שורה של סדרות משחקים (כולל המשך לקינג קווסט) כמו: Space Quest, Police Quest, Quest for Glory וכמובן הסדרה המוצלחת של לארי.

סיירה לא היתה לבד. לצד מספר חברות קטנות, קמה לה ב-1987 המתחרה הגדולה מבית המפיק והבמאי ג'ורג' לוקאס ("מלחמת הכוכבים", "אינדיאנה ג'ונס") שנקראה לוקאס ארטס (LucasArts). שלושה מהמשחקים שהוציאה לוקאס ארטס הפכו במהרה לשם דבר בז'אנר הקווסטים וזכו, בדומה למשחקים של סיירה, לפרקי המשך:Monkey Island, Maniac Mansion/Day of the Tentacle ו-Sam & Max.

הנפילה הגדולה והקאמבק

עם תחרות צמודה ומשחקים שצוברים תאוצה מבחינת עלילה, גרפיקה וממשק, הפכו משחקי הקווסטים לז'אנר מוביל באותן שנים. אחרי השיא, כמו במקרים רבים אחרים, הגיעה גם הנפילה הגדולה.

"מה שמסמל יותר מכל את השבר של הז'אנר היה המשחק Grim Fandango שהוציאה לוקאס ארטס ב-1998. הוא נחשב אמנם לאחד הקווסטים המוערכים בכל הזמנים אך ברמה המסחרית הוא נכשל", אומר ילון. "זאת הייתה הפעם הראשונה שחברות המשחקים עצרו רגע וחשבו שאולי הקווסטים הם כבר לא רווחיים כמו שהיו". שנה לאחר מכן גם לוקאס ארטס וגם סיירה החליטו לצאת משוק הקווסטים וסגרו למעשה את הגולל על הז'אנר.

והנה בשנים האחרונות עושים הקווסטים סימנים של מיני-קאמבק. השינוי התחיל ב-2003-2004 כשלאינטרנט הגיעה תוכנה חינמית בשםAGS (Adventure Game Studio), שאפשרה לפתח קווסטים בקלות יחסית וכמעט בלי ידע בתכנות. מי שהחליט להרים את הכפפה לא היו חברות משחקים מסורתיות אלא דווקא מעריצי המשחקים משנות ה-80 וה-90.

יותר מ-1,000 משחקים עצמאיים פותחו באמצעות התוכנה מאז יציאתה. רוב המשחקים שפותחו אמנם לא ניחנים בגרפיקה מהוקצעת, אבל יש בהם מידה רבה של השקעה וחלקם אף נמכר בתשלום. "התברר שיש הרבה אנשים שהתגעגעו לקווסטים של פעם והחליטו ליצור כאלה בעצמם. חלקם אף יצר גרסאות מחודשות לקווסטים מהעבר", אומר ילון, שאת המשחק שפיתח דרך AGS הורידו למעלה מ-80 אלף ישראלים.

מאות המשחקים העצמאיים ואלפי הגולשים שחזרו לחייך אחרי שנים של שקט, החזירו לעניינים גם כמה מהשמות הבולטים בז'אנר. כך למשל, מצאו את עצמם עובדים לשעבר של לוקאס ארטס בחזרה בעניינים ופיתחו פרקים חדשים בסדרת Sam & Max. גם המפתחים של Monkey Island עובדים על קווסט חדש.

אחת השיטות להחזיר את המשחקים לסדר היום של הגיימרים הייתה מכירה של פרקים מתוך משחק. בחלק ממשחקי הקווסט, המשחק מחולק למספר חלקים, כך שחברת המשחקים יכולה להוציא את החלק הראשון להורדה מהאינטרנט במחיר מוזל של דולרים בודדים, לבדוק אם הוא מצליח ולאחר מכן להמשיך לפתח אותו. יוצרי המשחק של Sam & Max דאגו להוציא חמישה פרקים בכל עונה. כאשר העונה הסתיימה, הם ארזו את כל הפרקים בדיסק אחד והם הוציאו אותו לשוק בתור משחק שלם.

השוטרים הטלוויזיונים מתגייסים

במטרה להחזיר את הפופולריות של הקווסטים, החליטה חברת UbiSoft לנקוט בטקטיקה פשוטה, שהתבררה גם כלא מאוד מוצלחת. UbiSoft בחרה להוציא משחקים המבוססים על סדרות טלוויזיה, מה שיכול להבטיח חשיפה גדולה ומהירה, אבל כפי שלמדה - הביקורות על המשחקים לא החמיאו להם יותר מדי.

בין הקווסטים שיצאו בשנים האחרונות, אפשר למנות את Lost: Via Domus, שבוסס על התוכנית "אבודים". המשחק יצא לפני כשנה לקונוסולות המשחקים ולמחשב ונחשב לכישלון. גם סדרת המשחקים המבוססים על סדרת המתח-פעולה CSI נכשלה בביקורות המבקרים. אך UbiSoft עדיין לא מוותרת ומתכננת להוציא חלק חדש בסדרה בשם CSI: New York בעתיד הקרוב.

כאן לא הסתיימה מערכת היחסים של UbiSoft עם אולפני הטלוויזיה, החברה הפתיעה הרבה גיימרים כאשר הודיעה שתוציא קווסט המבוסס על סדרת הדרמה הרומנטית "האנטומיה של גריי". המשחק יגיע בחודש מארס למחשב, ל-Wii ול-DS.

גם מיקרוסופט מתכננת לשווק משחק קווסט חדש, Alan wake - משחק מתח פסיכולוגי מבית היוצר של Remedy - אותה חברה שפיתחה גם את משחק הפעולה - מקס פיין, שגם זכה לאחרונה לסרט קולנוע בכיכובו של מארק וולברג. Alan Wake עתיד לצאת בלעדית למערכת ההפעלה ויסטה ול-Xbox 360, כאשר העלילה שלו מספרת על אלן, סופר מצליח שעובר תקופה קשה, לאחר שהוא פוגש בחורה הנעלמת באופן מסתורי, בדיוק כפי שהוא עצמו כתב ברומן האחרון שלו.

אלן, שסובל גם מנדודי שינה, נוסע למרפאה בעיירה מסתורית, שם הוא חווה חזיונות על הבחורה שלו וגם מגלה שמישהו כותב ביומן שלו. המשחק, צפוי להיות מפחיד ומסתורי. התאריך הרשמי ליציאת המשחק עדיין לא ידוע.

גם חברת המשחקים Focus, המקדישה חלק ניכר מהפעילות שלה למשחקי קווסט הוציאה מספר כותרים מעניינים לאחרונה. Vampyre Story שיצא בחודש נובמבר למחשב, מביא את סיפורה של זמרת אופרה הננשכת על-ידי ערפד. אותו ערפד מכריח אותה לבלות איתו בטירתו לשארית חייה. תפנית בעלילה גורמת לערפד למות ולזמרת האופרה לצאת לחופשי ולנסות להמשיך את הקריירה שלה ובדרך לנצל את היכולות הערפדיות שלה לטובתה.

Focus, שהוציאה בספטמבר את Runaway - The Dream Of The Turtle ל-Wii, מתכננת להוציא חלק חדש ברבעון האחרון של 2009 בשם - A Twist Of Fate. מדובר בסדרת הרפתקאות קומית, שמתארת את מעלליהם של בריאן וג`ינה, צמד צעירים אמריקנים שמצליח להסתבך בסיטואציות מוזרות עם כל מיני אויבים.

כמות הקווסטים שימשיכו לצאת בחודשים הקרובים מרשימה, אבל לדברי ילון, לא נראה שהם יהפכו לפופולריים מאוד, "אני לא רואה את הקווסטים חוזרים בשנים הקרובות למה שהיו פעם. הם היום ז'אנר נישה", אומר ילון. "מצד שני, זו נישה שנהיית חזקה יותר ויותר כל שנה".