ראשו של צבי זיו הונח על השולחן

ומה עם דנקנר? מה הוא יו"ר שלא יודע לפרטי פרטים כל מה שצריך להדיר שינה מעיניו?

1. צבי זיו

הראש של צבי זיו, מנכ"ל הפועלים, הונח על השולחן. עכשיו חברים, תתחילו לנקר. נראה מתי זה ייגמר. החלה הספירה לאחור.

על הכנת התבשיל אחראים השף דני דנקנר, יו"ר הפועלים; סו-שף זוהר גושן, יו"ר רשות ניירות ערך; תיבול דירקטוריון בנק הפועלים; ניסוח התפריט רם כספי, פיני רובין, אילן מזור - עורכי דין.

כשאומרים הנהלה, מתכוונים למנכ"ל. רק למנכ"ל. ככה זה על פי כללי בנק ישראל וכללי ממשל תאגידי תקין. ליו"ר פעיל אסור להתערב בניהול השוטף. ולפיכך, כשבדיווח המיידי של הפועלים מאמש כתוב הנהלה, או חבר הנהלה בכיר, שהתחייב לדווח לדירקטוריון ולא עשה זאת, זה אומר רק דבר אחד: שצבי זיו, מנכ"ל הבנק, הוא האשם. זיו הוא האחראי האחד והיחיד לשלומיאליות הבנקאית ולהסתרה, מכוונת או לא מכוונת, של הדיווחים מהדירקטוריון.

זה אומר עוד דבר: שדו"ח הבנק, בניסוחם המתוחכם של עורכי הדין רם כספי ופיני רובין, מקפיד להודיע לציבור שיו"ר הדירקטוריון, דני דנקנר, לא אשם, לא אחראי. כי הוא לא ידע. ביום 30.3, ליל החתימה על הדו"ח השנתי של הבנק, הוא לא ידע על כך שבידי ההנהלה, כלומר צבי זיו, מצוי מידע, אינדיקציה, ציטוטים, מסוכנויות אמריקניות שהבנק עובד אתן, על כך שיש למחוק עוד סכום נכבד של 168 מיליון דולר. לא ידע.

2. דני דנקנר

מה זה אומר על יו"ר בנק אם הוא לא ידע לפרטי פרטים כל מה שצריך היה להיות בראש מעייניו ולהדיר שינה מעיניו. מה זה אומר על דני דנקנר אם, כפי שעולה מדו"ח הפועלים, בעת הבוערת והקשה הוא לא ידע פרט כל כך משמעותי על עניין שנמצא באותה שעה בלב הסערה הכי גדולה שהבנק ידע מזה שנים. שיו"ר חדש של בנק יכול בכלל לחטוף.

מה זה אומר על בנק הפועלים שהיו"ר שלו לא ידע, לא בירר או לא הבין את משמעות העובדה, שהעולם כבר זיהה ומחק בגינה מאות מיליארדים, שהתגלתה בעיה חמורה בחברות דירוגי האשראי? שה-MBS שהבנק קנה בטענה שהם נהנים מהדירוג הגבוה בעולם, הם בפועל ניירות נאים אבל עלובים. שכן בדיוק באותם ימי יודע-לא-יודע היה מצב בו השוק האמריקני דווקא התייצב-השתפר אבל הניירות של הפועלים דווקא ירדו.

אגב, מה זה אומר על אמינות הברוקרים, או על האינטרסים החבויים של הברוקרים מהם בחר הבנק לרכוש את הניירות במהלך השנים. מי לוקח אחריות על הבחירה הזו?

3. הדירקטוריון

פתאום הופך דירקטוריון הפועלים, הידוע בתרדמתו והתמסרותו, לגוף לוחמני שלא רק דורש לקבל מידע, אלא גם מתלונן ומספר לרשות ניירות ערך שהוא לא קיבל את המידע.

איפה היו הדירקטורים כשהדו"ח השנתי של הבנק ב-2006 כבר ציין, טיפה פה וטיפה שם, שהבנק השקיע בדברים משונים שקוראים להם אגרות צמודות למשכנתאות בשוק האמריקני? איפה היו שקועים הדירקטורים כשהעיתונות התמלאה במידע על נפלאות השקעות הסאב-פריים? למה הם לא דרשו מידע ועוד מידע ולא איימו שאם לא יקבלו ילכו לרשות ניירות ערך? למה לא מינו מומחים אובייקטיביים מטעמם לבדוק מה קורה עם השקעות הבנק?

האם ככה מייצגות אירית איזקסון ואפרת פלד את בעלת הבית שרי אריסון? האם ככה מייצגים הדירקטורים מהציבור את ציבור רוכשי המניות?

4. צבי זיו 2

בסופם של ארבעה עמודים צפופים הכוללים מושגים מבית האקדמיה ללשון על שם כספי, כמו מידע "בוסר", נכתב, בהוראת רשות ניירות ערך, כי הדירקטוריון ידון בנושאי הדיווח הזה בישיבתו הקרובה. בכלל זה גם "בשאלת השלכותיהם על ההחלטות שנתקבלו על ידי הדירקטוריון בישיבתו מה-30.3.08".

באותה ישיבה דן הדירקטוריון בדבר אחד: התקשרות עם נושא המשרה צבי זיו. אחרי משפטי הלל ושבח לעבודתו והישגיו של זיו, לצד נימוקים כבדי ראש למה מגיע לתת לו (לטובת הבנק והמשקיעים שלו, כמובן), מחליטים על שכר לזיו וגם בונוס.

זה לא סתם שהרשות מבקשת לדון דווקא בסעיף הזה. מאחורי הדרישה הזו יכולה להסתתר אפשרות, חשש, חשד, שצבי זיו נמנע מלדווח לדירקטוריון על המחיקה הנוספת בסך 168 מיליון דולר, מעבר ל-790 המיליון שכבר נמחקו, תחת כינוי כזה או אחר, רק כדי שיוכל לעמוד בפני הדירקטוריון כמצליחן-צמרת ולקבל משכורת ובונוס.

כלומר, שהיה כדאי לו להתעלם מהאזהרות ולהגדירם "בוסר" רק כדי לעבור בהצלחה את דיוני השכר והבונוס.

אבל, האמת היא שהשכר לא השתנה הרבה והבונוס שנקבע לו צנוע ביחס לסכומי העתק שהבנק הזה נוטה, בחוסר אחריות, לתת למנהליו. 1.35 מיליון שקל. מה זה בשביל זיו הסכום הזה? אחרי עשרות שנות עבודה בבנק הפועלים, ארבע שנים בתפקיד המנכ"ל וחוזה סגור לעוד שנתיים, הסכום הזה בשבילו הוא בקושי גרעינים לשבת. חוץ מזה אם את הסכומים האלה הדירקטורים מעניקים לו אחרי שנמחקו 790 מיליון דולר על השקעות בהיותו מנכ"ל, הם לא יתנו לו בעבור עוד מחיקה של 168 מיליון?

האם צבי זיו, הפקיד המעומלן והמכופתר, יבזה את עצמו ויסתיר מידע מהדירקטוריון בעבור 1.35 מיליון שקלים? הוא כל כך נאיבי? כל כך היסטרי?

לכן עולה השאלה האם צבי זיו הניח, או התנדב להניח את ראשו על השולחן ולהזמין את המנקרים. אם זה כך, מעניין למה. מה הוא מתכנן ומתי? *