מסים גלגל הצלה

המערכת שעוקפת את תקנות שווי השימוש

הנה שאלה שלא הופיעה בבגרות במתמטיקה: ראובן הוא מנכ"ל בחברה יוקרתית; שמעון הוא טכנאי של אותה חברה. שניהם מקבלים רכב מהמעסיקים, שניהם כפופים לתקנות שווי השימוש ברכב של מס הכנסה. אלא שראובן, באופן טבעי, מבצע יותר נסיעות פרטיות מאשר נסיעות עבודה, ודאי יחסית לשמעון, שמתוקף תפקידו נוסע יותר למטרת המשימות שמטילה עליו החברה. עכשיו נשאלת השאלה: כמה מסים ישלם כל אחד מהם? התשובה: אותו הדבר (בהנחה שיש להם אותו סוג רכב).

יש לא מעט אנשים שחושבים כי מדובר בעסקה לא הוגנת. אחד מהם הוא רו"ח ועו"ד יואל רטנר, בעל חברת "הוצאה מוכרת", שהחליט לעשות מעשה: שיווק מערכת המכונה SaveTax, המותקנת ברכב ומאפשרת להתחקות אחר היקף הנסיעות לצורכי עבודה לעומת הנסיעות הפרטיות של עובדים הנהנים מרכב חברה. עד היום, הוא אומר, עשרות חברות התקינו את המערכת ומדווחות לרשות המסים על-פי נתוניה. הדבר עומד בניגוד לתקנות שקבעה רשות המסים? לא נורא, רטנר מבטיח ללקוחותיו ייצוג משפטי של עו"ד משה שקל, על בסיס הצלחה ותמורת 20% מהמס שייחסך להן.

"בשנים האחרונות היו כמה פסיקות שקבעו במפורש שניתן להפריד בין נסיעות פרטיות לעסקיות", אומר רטנר. "עד כה, אף על פי שהחברות הללו הודיעו על כך במכתב לרשות המסים, דבר לא נעשה כדי לאכוף את התקנות. נשמח כמובן לשתף פעולה עם רשות המסים, כדי להוכיח שהדיווח של לקוחותינו הוא דיווח אמת, לפי השימוש הפרטי האמיתי בפועל".

ברשות המסים לא מתרגשים מהנכונות של רטנר: "יובהר חד-משמעית כי למערכת שעושה אבחנה כביכול בין שימוש פרטי לשימוש עסקי ברכב אין אחיזה בחוקי המס הנוכחיים. עמדה זו הובהרה לארגונים שפנו לרשות, ותובהר גם לחברה הרלבנטית. עוסק שפועל בניגוד לתקנות יועבר לבדיקה בהליכים המקובלים, ובמידת הצורך יינקטו סנקציות נגד מפירי החוק".