מי אתה - סטיב הילטון?

איך הפך בן המהגרים, ששינו את שם משפחתם עם נחיתתם בבריטניה בעקבות שלט פרסומת שראו בנמל-התעופה, לארכיטקט הניצחון של דיויד קמרון, ראש הממשלה הבריטי הצעיר ביותר ב-200 השנה האחרונות? ■ וכן, יש גם זווית ישראלית

סטיב הילטון, ממובילי האסטרטגיה של האחריות התאגידית ומייסד חברת הייעוץ Good Business, עושה את צעדיו האחרונים לקראת אחד התפקידים המשמעותיים ביותר בדאונינג 10.

הילטון, בן למהגרים יהודים-הונגרים, ששינו את שמם ל"הילטון" עם הגעתם לבריטניה בעקבות שלט פרסומת שראו בנמל התעופה, נמצא במרחק נגיעה מאחד התפקידים המשמעותיים ביותר בממלכה הבריטית - יועצו האסטרטגי הראשי של דיויד קמרון, ראש הממשלה הבריטי הצעיר ביותר בממלכה ב-200 השנה האחרונות.

הילטון מוגדר באמצעי התקשורת בבריטניה כאסטרטג הראשי של קמרון, כארכיטקט שהוביל אותו אל הניצחון, כאיש שאחראי במידה רבה למתיחת פניה של מפלגת השמרנים על-ידי מיתוגה מחדש וחיבורה, שוב, לקהלים צעירים ובעלי מודעות סביבתית וחברתית. מי הוא סטיב הילטון?

זה ששכנע את קמרון לרוץ לראשות הממשלה

הילטון התפקד למפלגת השמרנים עם סיום לימודיו באוקספורד, בשנות ה-90 המוקדמות, לאחר שהושפע מהכריזמטיות של מרגרט תאצ'ר. עם הצטרפותו ל-Central Office, התוודע הילטון לחבורת צעירים מוכשרים ביניהם דיויד קמרון, שזכה בשבוע שעבר במרב המושבים בפרלמנט; ולמי שהפכה לימים לאשתו, רחל וטסטון, כיום סגנית נשיא גוגל לתקשורת תאגידית.

במהלך הקמפיין המוצלח של גון מייג'ור התוודע הילטון למאוריס סאצ'י, המייסד האגדי של "סאצ'י אנד סאצ'י", והפך לבן טיפוחיו במשרד הפרסום. מקץ מספר שנים מאס הילטון בתעשיית הפרסום והקים יחד עם שותפו גיילס גיבונס את חברת הייעוץ לאחריות תאגידית Good Business (שמיוצגת בישראל על-ידי חברת Good Vision), המתמחה באחריות תאגידית ובחיבורים סינרגטיים בין מותגים עסקיים לסוגיות חברתיות וסביבתיות.

הילטון, כאמור, הכיר את קמרון עוד בשנות ה-90 המוקדמות, ולאחר הכישלון של וויליאם הייג בשנת 2005, היה זה הילטון הצעיר, בוגר אוקספורד, בן הפליטים מהונגריה, ששכנע את קמרון להציג את מועמדותו לראשות המפלגה ולראשות הממשלה. מאז החל המרוץ לצמרת הבריטית של שני הצעירים המוכשרים הללו.

זה שגרם לשמרנים להוביל אג'נדה ירוקה

בספרו Good Business, הקרוי על-שם החברה שהקים ועוסק באחריות חברתית, מתאר הילטון את פגישותיו עם שמעון פרס ואנשי "מרכז פרס לשלום", שיזמו וביצועו שיתופי-פעולה אסטרטגיים בין חברות ענק, כמו סימנס וברילה, לבין נושאים חברתיים, כמו דו-קיום לשלום. בנוסף, הילטון מדבר בספרו על תפקידו של הסקטור הפרטי לסייע לממשלה בקידום יוזמות חברתיות וסביבתיות.

בראשונה התוודעתי לפעילותו של הילטון כששימשתי כמנהל הפרויקטים של "מרכז פרס לשלום", ו- Good Business ניהלה פרויקט בין-לאומי בשם "ספורט למען השלום" עבור חברת דיימלר-קרייזלר. בהמשך, נוצר בינינו גם שיתוף-הפעולה העסקי, כששותפתי, קרן טמיר, ואנוכי הקמנו את החברה-הבת בישראל, שמציעה לסקטור הפרטי בארץ את השימוש במודלים בריטיים של אחריות תאגידית וסביבתית.

בשנת 2005 הילטון התמנה לאסטרטג הראשי של מפלגת השמרנים וביצע שורת תהליכים אסטרטגים מעולם השיווק והמיתוג, אשר הפכו אט-אט את המפלגה הוותיקה לרלוונטית גם לקהלים צעירים. סיסמתו: Vote Blue, Go Green, סימנה את המהפך שגרם להובלה של האג'נדה הסביבתית מבין כל המפלגות בבריטניה (כדי למנוע ניגוד עניינים, עזב הילטון באותה שנה את החברה שהקים Good Business).

בנוסף, הילטון הצליח להדביק את קמרון בחיידק הרכיבה על אופניים - מביתו בנוטינג-היל גייט ל-Central Office; וגם היה האיש שבנה עבורו את אסטרטגיית הבלוג האישי - שסייע לו להקטין קמעה את תדמית "הסנוב עם הדם הכחול".

זה שהכניס את המיתוג לפוליטיקה הבריטית

הילטון נע כבר מספר שנים על החיבור שבין עסקים לפוליטיקה. בעצם, הוא היה בין הראשונים שהציג טכניקות שיווקיות ומיתוגיות לחיים הפוליטיים בבריטניה. ואף יותר מזה, הרגישות שלו לנושאים חברתיים וסביבתיים, כמי שמוביל את תחום האחריות התאגידית, פעפעה גם למצע המפלגה ולמשבצת הירוקה יותר שהיא הצליחה לתפוס בציבוריות הבריטית. כך קרה, שבזמן האחרון הוא התנתק לחלוטין מעיסוקיו השוטפים ורתם את מלוא עוצמתו לעבודה לצדו של קמרון.

כמי שעובד עמו ומכיר אותו שנים רבות, אין לי ספק כי הסיבה שבגינה הילטון מכונה בתקשורת הבריטית "דינמו שיווקי", היא האינטליגנציה הגבוהה, החריצות הבלתי נדלית, והמודעות העמוקה שלו לנושאים חברתיים.

אני נוטה להאמין, שהוא גם נושא עמו פינה חמה למדינת ישראל. הילטון התרשם מאוד לטובה מהרוח הישראלית, מהאנרגיה הנמצאת ברחובות, בעיקר ברחובות תל-אביב, ואף שלח מיוזמתו לשמעון פרס הצעה לקמפיין חברתי באו"ם.

חלק מתפישתו העסקית-חברתית ביחס לתפקיד הממשלה באחריות התאגידית ניתן להבין מהציטוט הבא מספרו המוזכר לעיל: "חוכמתם של מנהיגים פוליטיים צריכה להתבטא ביכולת שלהם לאפשר למנהיגים עסקיים להשקיע במקומות ובתחומים הלא צפויים על מנת לייצר הון כלכלי וחברתי כאחד". זה ההמשך של גישת Win-Win אותה הוא מיישם בהצלחה גם בחברת הייעוץ שלו.

הילטון נפגש וייעץ באמצעות Good Vision לחברות רבות בישראל. אחד הקמפיינים שהוא התווה בארץ היה קמפיין "יזם השנה החברתי" לחברת קוסט-פורר-גבאי, בשיתוף "גלובס"; פרויקט אשר בצמוד לתוכנית "יזם השנה העסקי" התווה את מדיניות האחריות החברתית לארנסט-אנד-יאנג, המשרתת את ערכי המותג ואת מיצובה כמובילה מבין משרדי רואי-החשבון הגדולים כמומחית בהנפקות וביזמויות. הפרויקט המוצלח זכה אף לאימוץ על-ידי סניפים נוספים של ארנסט-אנד-יאנג בעולם.

ברחבי העולם הילטון וצוותו חתומים על מספר רב של קמפיינים חברתיים עבור חברות גלובליות כמו נייק, קוקה-קולה, אורנג' ומקדונלד; אשר טיפלו כמעט בכל הסוגיות החברתיות הבוערות כמו אלימות בבתי-הספר, מלחמה בהשמנה, גאווה לאומית ועוד ועוד.

סטיב הילטון
תפקיד: האסטרטג הראשי של מפלגת השמרנים בבריטניה
גיל: 41
מצב משפחתי: נשוי + 1
השכלה: בוגר כלכלה ופילוסופיה מאוני' אוקספורד
תפקידים קודמים: מייסד ומנכ"ל חברת הייעוץ לאחריות תאגידית Good Business, פרסומאי בכיר בסאצ'י אנד סאצ'י
עוד משהו: בעל השכר הגבוה ביותר במפלגת השמרנים. בשנה שעברה עמד שכרו על 270 אלף ליש"ט עבור הייעוץ לדיויד קמרון

*הכותב הוא מנכ"ל Good Vision, ולשעבר יועצו של שר החוץ שמעון פרס