ורד דר: התוכנית לחילוץ יוון תיכשל

ורד דר,

הכלכלנית הראשית

של פסגות

"'מה קורה באירופה?' זו השאלה הגדולה היום. ההערכות של אנשי המקצוע נעות בין 'המדינות יעבדו יותר קשה' מחד ועד 'סיפור ליהמן ברדרס יחוויר לעומת מה שקורה פה, האירו ייעלם ואירופה תהיה חור שחור במפה'. כך אמרה היום ורד דר, הכלכלנית הראשית של פסגות בוועידת שוק ההון של "גלובס" בשיתוף BDO זיו האפט.

"בשלב זה לנסות ולהעריך איך יסתיים הסיפור של אירופה זה לא רציני. זה קצת מזכיר את המשל של הפרפר שמנפנף בכנפיו באסיה וגורם לטורנדו בארה"ב. מה שיצביע המצביע הגרמני ביום ראשון ישפיעו על התשואות בספרד, ואני ארחיק לכת ואגיד שגם על התשואות בישראל. אני מעריכה שהתוכנית של יוון תיכשל והמדינה בדרך להסדר חוב כזה או אחר.

גם לגבי בריטניה לא היתה דר אשת בשורות. "בבריטניה יתקיימו בחירות מחר והן כנראה יצביעו על תוצאה שלא הייתה שם 36 שנים - פרלמנט ללא רוב. אלו חדשות לא טובות בזמן הכי לא נכון. בלי הכרעה ברורה קשה להחליט על תוכנית רצינית".

ואיך תיראה ההתאוששות בישראל? "אי אפשר לדבר על התאוששות בישראל מבלי לדבר על השותפות שלה להתאוששות המהירה - ארה"ב והשווקים המתעוררים", אמרה דר. "הצמיחה עכשיו מאוד מהירה ומאוד מרשימה, אבל מה שאנחנו רואים כרגע זו רק הקפיצה מהבור. אני מעריכה שההתאוששות תמשיך במתווה של שורש - אחרי הקפיצה המשך הצמיחה יהיה פחות קל".

יעקב ויינשטיין,

מנהל ההשקעות

הראשי במגדל שוקי הון

"הבעיה האירופית מאוד מעיבה ומסוכנת"

"ימים כמו היום טובים כדי לעצור ולראות את תמונת השווקים ואיך הסיפור היווני משתלב בה", אמר היום יעקב ויינשטיין, מנהל ההשקעות הראשי במגדל שוקי הון. הסיפור היווני מציק מאוד. התמונה המלאה היא של צמיחה מאוד חזקה בארה"ב. תוסיפו לזה את מה שקורה במזרח, ולמעט אירופה יש לנו תמונה טובה שתומכת בהשקעה במניות. הבעיה האירופית, כל עוד לא תרד מסדר היום, מאוד מעיבה ומאוד מסוכנת.

"המניות בסוף השנה יהיו במחיר גבוה יותר ממה שהן היום, אבל 2010 תהיה מלווה בזעזועים בעיקר מכיוון שלא הגענו לפתרון מקובל לבעיית החובות של המדינות. בהסתכלות קדימה השווקים ימשיכו לעלות אחרי כל זעזוע שלא יהיה.

וינשטיין חיובי לגבי אפיק הסחורות. "יש ביקושים אמיתיים לסחורות, שמקורם שיפור ברמת החיים במזרח וכן רצונות של משקיעים פיננסיים להרחיב את מעגל ההשקעות לדברים ריאליים, וסחורות הן הגנה טובה בעידן של אינפלציה, שאין לי ספק שתגיע. חשוב להפריד את הזהב מהסחורות, שכן הזהב לטעמי הוא מטבע. אני מאמין בזהב כאפיק השקעה".

אמיר אייל,

יו"ר אינפיניטי

"משמעות המשבר חיובית לישראל"

"מבחינת המשק הישראלי המשמעות של המשבר באירופה היא חיובית מכיוון שהיא אומרת שמחירי הכסף יהיו נמוכים", אמר היום אמיר אייל, יו"ר בית ההשקעות אינפיניטי. "הריבית היא שוטר התנועה שמכוון לאן הכסף הולך ומלבה את היצרים הפסיכולוגיים. היא תיתן תמיכה גם לשוק המניות וגם לשוק האג"ח בארץ"

"באג"ח קונצרניות אפשר להיאחז גם בתקופה של ירידות. רצוי להתמקד באג"ח צמודות מדד מכיוון שישנה האופציה של הצמדה למדד שלא ידוע מתי נצטרך אותה".

לגבי המלצות השקעה ספציפיות, הצביע אייל על הסקטור הפיננסי כהזדמנות - "הסקטור הפיננסי הוא אופציה על המשק הישראלי ואנחנו מאוד מאמינים בו כדרך לעשות תשואה עודפת לאורך זמן", ועל המטבעות הזרים כאפיק שיש להתרחק ממנו - "השורט הוא מטבעות זרים, להבדיל משקל צמוד מדד".

גילי כהן,

מנהל ההשקעות

הראשי של אקסלנס

"לאירופה לא תהיה השפעה ארוכת טווח"

"אני מעריך שלכל הסיפור של אירופה לא תהיה השפעה ארוכת טווח והשווקים יחזרו להתייצבות", כך אמר היום גילי כהן, מנהל ההשקעות הראשי של אקסלנס. "למרות זאת הייתי ממליץ לא לגעת במה שקשור לאירו ולהתרחק מכל השקעה שקשורה בגוש המדינות הזה.

"ברוכים הבאים ל'שנת המסור' - אנחנו נמצאים כרגע בשפיץ של ירידות", הסביר כהן את הדינמיקה של השווקים. "בבסיס התיק אנחנו מחפשים את ההזדמנויות. השוק הישראלי לא יקר וצריך להסתכל יותר ברמת סקטורים ולא ברמת השוק כולו. תחזיקו חזק, זה יהיה תנודתי. הייתי נזהר מלתכנן השקעות לטווח ארוך. פירמידת הסיכון היום הפוכה. למנהל בתחום האג"ח יש מטרה אחת - לשמור על הערך הריאלי. לכן, התיק צריך להיות היום יותר צמוד מדד עם חשיפה מינימאלית לסיכוני ריבית.

"עקומי התשואה לא במקום, אבל לא הייתי רוצה להתבונן על שוקי האג"ח מנקודת מבט של מח"מים ארוכים. אנחנו באזור לא נורמלי, לא מבחינת ריבית נומינלית ולא מבחינת עקומי התשואה. האפיק הקונצרני בסדר גמור. הבעיה היא בתשואה האבסולוטית שנגזרת מהריבית במדינה. אני מציע להתרכז במח"מ הקצר ובחברות הטובות ולמי שרוצה גם לנסות לנצל את שיני המסור לרווחים מהירים".

קובי פלר,

מנהל ההשקעות הראשי

של כלל פיננסים

"זה עיתוי טוב לבנות פוזיציה במניות"

"השקעה של לקוח צריך לבחון לאורך טווח", אמר היום קובי פלר, מנהל ההשקעות הראשי של כלל פיננסים. "הלקוח צריך להיות במקסימום המניות שבו הוא יכול לשבת לאורך זמן. את הבחינה של המניות צריך לעשות אחת לשנה ולפיכך העליות והירידות לא צריכות להשפיע על המשקיע. אנחנו עדיין רחוקים עדיין מהשיא, ובעקבות האי ודאות בשווקים אנחנו כן חושבים שזה עיתוי טוב ונכון לבנות פוזיציה במניות.

"סגירת המרווחים באג"ח הקונצרניות בדירוגים של A ומעלה חזרה לרמות של טרום המשבר, כמו בכל העולם. בדירוגים הגבוהים אנחנו מצמצמים את המח"מ ומקבלים הגנה אינפלציונית בצורה סלקטיבית".

פלד התייחס ספציפית לאופנת מניות הביומד. "אני לא חושב שיש פה מישהו שחושב שביומד זו השקעה חסרת סיכון. זה תחום תנודתי. מדד הביומד הוא לא המצאה ישראלית. התחום הזה מייצר הרבה רעש והרבה הודעות חיוביות. ההשקעה בחברות הללו, בגלל פוטנציאל הסיכוי-סיכון, צריכה להיות בצורה מפוזרת".

יאיר שני,

מנכ"ל משותף דש

קרנות נאמנות

"אירופה וארה"ב ימתנו את הצמיחה"

"קשה מאוד היום להניח הנחות איך יתפתח המשבר בזמן הקרוב", אמר היום יאיר שני, מנכ"ל משותף בדש קרנות נאמנות. "כנראה שגם המצב הקשה באירופה וגם המצב הקשה בארה"ב ימתנו את הצמיחה בשנים הקרובות. אנחנו כנראה נראה גם ריביות נמוכות יחסית בעולם. קשה לראות איך הנגידים מעלים את הריבית. כנראה שהסביבה המוניטארית תמשיך להיות מרחיבה. בסופו של דבר הצמיחה חזרה, היא לא תהיה גבוהה אבל היא תמשיך להיות בעולם, כשהיא תובל על ידי השווקים המתעוררים. המשק הישראלי נמצא במצב יותר טוב.

"מצד שני אנחנו צריכים להסתכל על מחירי הנכסים. השוק היום מגלם העלאת ריבית בערך כל חודשיים עד לריבית של 2.5%. השוק מתמחר העלאת ריבית וזו נקודת הבסיס. משקיע שמחפש לבנות תיק סולידי צריך להתמקד בחלק הבינוני והארוך של העקום ולא לחשוש מזה.

"מי שקונה היום אג"ח קונצרניות זה הציבור דרך קרנות הנאמנות. כשהריבית נמוכה, הכסף מחפש איפה להיות והמרווחים יורדים. התשואות של חלק מהחברות לא משקפות נכונה את הסיכון שטמון באיגרות החוב שלהן. לא הכול מתומחר נכון, ולכן נכון לפזר את התיק בחו"ל. צריך להיות היום מאוד סלקטיביים".