להלחין את המוניטור: הדיסק החדש של החצוצרן תמיר אקטע שעוזר להציל חיים

הדיסק החדש של החצוצרן המחונן מדגים בצלילים את תחושתם של הורים מול בת העוברת ניתוח מוח מסובך ■ כעת הוא מיועד לסייע לילדים אחרים הזקוקים לניתוחים בחו"ל

הדיסק הזה הוא מסוג הפרויקטים המוזיקליים שמצליחים לרגש עוד לפני ששומעים תו אחד מהם. לא כל יום נתקלים במוזיקה שחוברה כתגובה רגשית של הורה לניתוח מסובך שעוברת בתו, וגם לא בדיסק שכל ההכנסות ממכירתו מוקדשים לעמותה למען ילדים הזקוקים לניתוח בחו"ל.

על הדיסק חתום תמיר אקטע, אחד החצוצרנים המובילים בארץ. אקטע מוכר היטב הן כסולן והן בזכות הופעות משותפות עם רעייתו לימור, חצוצרנית מובילה אף היא. הסיפור מאחורי הדיסק יוצא דופן: בתם הקטנה של בני הזוג אקטע, אריאל בת השש, עברה בשנה שעברה ניתוח מוח מורכב בקנדה. במהלך הניתוח נכרת חצי ממוחה, אך בזכותו ניצלו חייה.

סיפורה של משפחת אקטע הצליח לאחד בשנים האחרונות רבים מהמוזיקאים בארץ, שהתגייסו לסייע למשפחה וקיימו קונצרטים במטרה לאסוף כסף לניתוח.

כמה ממוזיקאים אלו מופיעים גם בדיסק: בשתיים מהיצירות מנגנים חברי התזמורת הפילהרמונית הישראלית, ובשתיים האחרות נגנים מובילים ממיטב התזמורות בארץ.

בדיסק ארבע יצירות. שתיים מהן, אחת מאת סראסטה והשנייה מאת ארבן (Arban), מדגימות את יכולתו של אקטע כחצוצרן וירטואוז. השתיים האחרות, העמוקות והאישיות יותר, מציגות אותו גם כמלחין.

צלילים של דאגה

שתי היצירות שהלחין אקטע כתובות בצורת הקונצ'רטו. הראשון הוא לצ'לו ותזמורת, עם מרינה כץ כסולנית. השני הוא לכינור ותזמורת, והסולן בו הוא הכנר המצוין גלעד הילדסהיים (Hildesheim).

אקטע מציג בשני הקונצ'רטי מוזיקה אישית ונוגעת ללב. הכתיבה שלו טונאלית, ישירה ונגישה, ובמקביל מצליחה לא להיות משתפכת או שמאלצית. הסגנון המוזיקלי של שני הקונצ'רטי מתכתב עם המוזיקה הרומנטית של סוף המאה ה-19, ונמנע בקפדנות ממהלכים צורמים או הרמוניות דיסוננטיות. בשתי היצירות יש שימוש נרחב בכתיבה סקוונציאלית, כלומר חזרה על רעיון מוזיקלי מסוים כתבנית חוזרת. אם הייתי צריך לסכם את הסגנון במילה אחת, היא הייתה "אנושי".

בשתי היצירות ניכרת השפעה של יצירות מופת מהרפרטואר הרומנטי, במיוחד הקונצ'רטי לצ'לו של דבוז'אק ושל אלגר. ההשפעה הזו באה לידי ביטוי כבר בנושאים המוזיקליים, בהם יש שילוב של ליריות מצד אחד ואנרגיית חיים חזקה מצד שני.

הקטע המרגש ביותר בדיסק, לטעמי, הוא הפרק השני של הקונצ'רטו לכינור של אקטע. בפרק זה ניתן ממש לדמיין את ציפצוף המוניטור ליד מיטתה של אריאל הקטנה, ובמקביל את תחושת הדאגה והחרדה של הוריה. זהו רגע מוזיקלי מדהים בעוצמתו הרגשית, שקשה להישאר אליו אדישים. הפרק האיטי של הקונצ'רטו לצ'לו יפה לא פחות, וגם בו קל לדמיין אלמנט תכניתי הקשור לדאגה מול תקווה ושאיפה לחיים.

הוצאת הדיסק מהווה עבור בני הזוג אקטע הזדמנות להחזיר לחברה עבור ההתגייסות הכללית עבורם לצורך הניתוח. כל ההכנסות ממכירת הדיסק יועברו לעמותת "קו לחיים", המסייעת לילדים הזקוקים לטיפולים רפואיים וניתוחים בחו"ל. לדברי אקטע, לכספים אלו יש חשיבות עליונה עבור משפחות שילדיהן זקוקים לניתוח בחו"ל ונאלצות להתמודד לא רק עם הקשיים הנובעים ממחלת הילד אלא גם עם המרוץ לגיוס הסכומים הנדרשים.

Faith, Destiny, Music, Life (אמונה, גורל, מוזיקה, חיים). יצירות מאת תמיר אקטע ואחרים. דיסק בהוצאה עצמית. את הדיסק ניתן לרכוש ברשת סטימצקי - צליל או דרך עמותת "קו לחיים" בטלפון 03-9250500