עלייה במכירת דגלים כחול לבן

שנת המבחן הראשונה לחוק הדגל של ח"כ יחימוביץ' יצרן ירושלמי מדווח: "עלייה של לפחות 20% בהזמנות דגלי לאום"

בעלי מתפרות בארץ מדווחים על עלייה של עשרות אחוזים במספר ההזמנות מצד רשויות ממשלתיות וגופים ציבוריים לדגלי לאום מתוצרת כחול לבן. יצרני טקסטיל מדווחים על "פריחה של הזמנות במתפרות" בעקבות חוק הדגל שקדמה ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה), ושנכנס לתוקף בחודשים האחרונים. החוק החדש נועד להבטיח שדגלי לאום שנרכשים בידי גופים ציבוריים בישראל, ייוצרו בישראל ולא ייובאו מהמזרח הרחוק.

להערכת יו"ר איגוד הטקסטיל בהתאחדות התעשיינים, רמזי גבאי, בחודשים האחרונים נרכשו ממתפרות ישראליות לא פחות ממיליון דגלי לאום. "זאת, בעוד שבשנים קודמות ההזמנות לדגלי ישראל מתוצרת הארץ היו אפסיות. כולם נהרו לסין, שם הייצור זול. אין ספק ש'חוק הדגל' ניכר ומחולל שינוי משמעותי במתפרות, שרבות מהן נמצאות בכפרים דרוזיים בצפון".

גם יצרן הדגלים הירושלמי קלמן ברמן מעיד כי בחודשים האחרונים השינוי מורגש היטב במתפרה שלו: "מרגישים את זה בעיקר מבחינת ההזמנות מצד גופים ציבוריים שנתמכים בידי משרדי ממשלה. עדיין יש מה לעשות בנושא ולפעול להחדרת התיקון לחוק לתודעה. אני מניח שבשנים הקרובות יהיו עוד שיפורים", אמר ל"גלובס".

לדבריו, בחודשים האחרונים הוא שיגר את נוסח החוק החדש לשורה ארוכה של רשויות מדינה, כדי לשכנע אותם לבצע רכש של דגלי לאום בישראל וליישם את הוראות החוק. "הבעיה כרגע היא שלחוק הזה אין שיניים ואין דרך לאכוף אותו בצורה יעילה. יש מקרים שבהם רשויות מקומיות מתלוננות על מחיר גבוה מזה שהיה נדרש מהן אם היו קונים דגלים מתוצרת סין, משום שהבד אצלנו עולה יותר. אני מקווה שאחרי שהחוק ישתרש בתודעה של כל הגורמים, נרגיש עלייה משמעותית יותר בהזמנות". לדבריו, "בחודשים האחרונים חלה עלייה של כ-20% בביקוש לדגלי מתוצרת הארץ".

לברך את הבנק

בנק הפועלים, שמחלק מזה כשבע שנים אלפי דגלי לאום לקראת יום העצמאות, הודיע כי רכש את הדגלים מ-7 ספקים שפועלים בכל רחבי הארץ. בבנק הבהירו כי ההחלטה על רכש מקומי, התקבלה בלי קשר לחוק הדגל. "יש לברך את הבנק שבחר בדגלים מתוצרת מקומית ובכך הוא מחזק את התעשיות בארץ", אמר מנהל איגוד הטקסטיל בהתאחדות התעשיינים, צביקה ליברמן.