"יום שישי, 22 ביולי, 12:51. זאת כנראה הפעם האחרונה שאני כותב"

הטרוריסט הנורבגי אנדרס ברינג ברייוויק, שחיסל 92 איש בפיגוע כפול ביום שישי, ניהל במשך 9 שנים יומן השופך אור על עמדותיו ומניעיו - שנאת מוסלמים קיצונית, התנגדות להגירה וקריאה למלחמה בממסד השמאלני-מרקסיסטי השולט בנורבגיה ובאירופה טקסי זיכרון התקיימו היום ברחבי נורבגיה

נורבגיה מלקקת את פצעי פיגועי הטרור של סוף השבוע. לפני הצהריים נערך בכנסייה המרכזית באוסלו טקס זיכרון ממלכתי, בהשתתפות כל ראשי המפלגות, ראש הממשלה, ינס סטולטנברג, וחברי ממשלתו, מלך ומלכת נורבגיה וכמה ניצולים מאירועי יום שישי. המדינה כולה מלאה היום בסממני אבל, הדגלים בחצי התורן, הכיכרות מלאות פרחים ונרות, והעיתונות המקומית עוסקת בהרחבה בסיפורים הקשים של הניצולים ממחנה הנוער באוטויה.

על פי מסמך שפורסם באמצעי התקשורת ומהווה מעין מניפסט ויומן המיוחס לטרוריסט אנדרס ברינג ברייוויק בן ה-32, הפיגוע הכפול - שגבה את חייהם של לפחות 92 איש - תוכנן במשך שנים. המסמך, שנשלח כנראה על ידי ברייוויק לכמה נמענים והגיע לידי משטרת נורבגיה, משתרע על פני כ-1,500 עמודים וחושף את תשע השנים שלפני אירועי יום שישי. הוא מתאר את עמדותיו של ברייוויק - שנאת מוסלמים קיצונית, התנגדות להגירה ולרב-תרבותיות וקריאה למלחמה בממסד השמאלני-מרקסיסטי השולט בנורבגיה ובאירופה.

המסמך שופך אור גם על היערכותו הדקדקנית וארוכת הטווח של ברייוויק לפיגועי הטרור. הוא מפרט כיצד ברייוויק רכש את כלי הנשק והשיג מדים של שוטר, כיצד נמנע מקיום מערכות יחסים עם נשים והתרחק מחבריו כדי להתמקד בהכנות לפיגועים, וכיצד מכר את רכושו כדי לממן את פעילותו, בין השאר את קניית החומרים להרכבת הפצצה ומימון השכירות למגורים מבודדים בחווה חקלאית שאפשרו לו לקנות דשן בכמויות גדולות לצורך הכנת חומר הנפץ. ההכנות כללו גם אימונים גופניים, נטילת סטרואידים, בחירת פרטי לבוש והקפדה על מראה חיצוני מתוך מחשבה על תדמיתו כגיבור גואל של אירופה ושל הנצרות.

המשפט האחרון ביומן הוא: "אני מאמין שזו הפעם האחרונה שאני כותב כאן. היום, יום שישי, 22 ביולי, 12:51". ב-15:26 התפוצצה הפצצה ברובע הממשלה בלב אוסלו שגבתה את חייהם של לפחות שבעה בני אדם.

על פי משטרת אוסלו, מאושפזים עדיין תשעה או עשרה אנשים במצב קשה כתוצאה מהאירוע והמשטרה ממשיכה לחפש נעדרים בבניינים ההרוסים.

השלב השני בתוכניתו של ברייוויק החל מעט אחרי השעה 17:00. כשהוא מחופש לשוטר וחמוש בשני כלי נשק, החל ברייוויק ברצח המוני של נערים ונערות במחנה נוער של צעירי מפלגת העבודה הסוציאל-דמוקרטית באי אוטויה מערבית לאוסלו. לפחות 85 איש נהרגו באירוע זה. עשרות פצועים עדיין מאושפזים, והחיפושים נמשכים אחרי מספר נעדרים שככל הנראה טבעו.

ברייוויק נעצר ללא התנגדות באי אוטויה על ידי המשטרה, שהגיעה לזירת הפיגוע כשעה לאחר הדיווח הראשוני על המתרחש. בשלב זה נגמרה לו כבר התחמושת. במעצר הודה ברייוויק באחריותו לשני פיגועים. לדברי עורך דינו, הוא ראה אותם כמעשים "מבעיתים אך הכרחיים" והוא מתכוון לפרט את מניעיו בפני בית הדין בו יישפט. עורך-הדין סיפר לעיתונות הנורבגית שמעשיו של ברייוויק היו בעלי רקע פוליטי והם כוונו נגד מפלגת השלטון. ברייוויק ניסה להשתמש באלימות כדי לשנות את הפוליטיקה בנורבגיה והפיגועים היו אות אזהרה למפלגה "המרקסיסטית" לפני יום הדין שיגיע, אם לא תשנה את דרכיה.

ברייוויק משתף פעולה עם חוקריו והוא יובא להארכת מעצר ביום ב'. העונש המרבי למבצעי פיגוע טרור בנורבגיה הוא 21 שנות מאסר.