גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סקר קופות-החולים: מבוטחי הכללית הכי פחות מרוצים

בראש דירוג קופות-החולים צועדת מאוחדת, כשמיד אחריה מכבי, ובמרחק זעום לאומית ■ סקר החברות המובילות, בשיתוף פלאפון ובאמצעות מכון שריד, מגלה מרמור על התשלומים הגבוהים בקופות וכעס על מיעוט תורים לרופאים מקצועיים

קופת-החולים הגדולה במדינה היא גם זו שמבוטחיה הכי פחות מרוצים - כך לפי סקר החברות המובילות של "גלובס". הכללית השיגה בסקר ציון 7, בעוד שהקופה הראשונה בדירוג - מאוחדת, השיגה 7.7. במקום השני והשלישי - הצמודים למקום הראשון - מדורגות מכבי (7.6) ולאומית (7.5). נתח המבוטחים של הכללית עמד ב-2010 על 53%, כשלמכבי כ-25%, למאוחדת כ-14% ו-9% מבוטחים בלאומית. האם דווקא בגלל גודלה, מבוטחי הכללית פחות מרוצים?

הסקר בדק את שביעות-רצונם של המבוטחים בשורה של נושאים, כאשר הנשאלים דירגו בין 1 ל-10 את איכות הטיפול הרפואי שהם מקבלים, ההתנהלות הביורוקרטית, הזמינות של הרופאים המומחים, המענה הטלפוני, השירותים הדיגיטליים ועוד.

הסקר, בחסות פלאפון, בוצע על-ידי מכון שריד (http://sarid-ins.co.il) בינואר 2012 בקרב 964 נשאלים, המהווים מדגם מייצג של תושבי ישראל המבוטחים בקופות.

מאוחדת קיבלה את הציונים הגבוהים ב-6 סעיפים, מכבי דורגה ראשונה בארבעה (פרמטר אחד חופף למאוחדת), ולאומית הצטיינה בסעיף אחד.

הנתון הבולט בסקר הוא שלציבור נמאס לשלם עבור טיפול רפואי בסיסי, ולא בכדי הסעיף הזה הוא זה שזכה לציון הכללי הנמוך ביותר: 5.8. כך או כך, במובנים מסוימים, שביעות-הרצון מקופת-החולים היא נקודתית ותלויה במרפאה הקרובה למקום המגורים, כך שרופא יעיל ונחמד יכול להטות את תחושת המבוטח מקצה לקצה, כמו גם מזכירה קצרת סבלנות.

בסופו של דבר, המבוטח הוא הלקוח שאמור לקבל שירות טוב לשביעות-רצונו. גם הקופות הפנימו שאין להתייחס למבוטחים כמובן מאליו, ואכן, פרמטר שביעות-הרצון מהשירות בקופה קיבל את הדירוג הכללי הגבוה ביותר: 8.6.

האם המבוטחים מתרגמים את תחושותיהם כלפי קופת-החולים למעשים? נראה שלא, משום ששיעור הנדידה בין הקופות זניח. לפי דוח המוסד לביטוח לאומי, פחות מ-2% מהמבוטחים (כ-117,000 איש) עברו לקופה אחרת ב-2010.

המרוויחות מאלה שכן עברו לקופה אחרת הן מכבי ומאוחדת, ששיעור המצטרפים אליהן נכון לסוף 2010 היה גדול בהרבה משיעור הגידול שאפיין את הכללית ולאומית.

מכבי ומאוחדת הן גם הקופות ששמשויכים אליהן בעלי ההכנסה הגבוהה יותר. אפיונים אחרים מתייחסים לחלוקה לפי מקום המגורים: בחיפה 52% מהתושבים מבוטחים בכללית, לעומת 42% בתל-אביב. למאוחדת יש אחיזה איתנה בירושלים.

הטיפול הרפואי: מבוטחי מכבי הכי מרוצים

שביעות-הרצון מקופת-החולים היא תוצר של גורמים רבים, אך אין ספק כי הטיפול הרפואי עצמו הוא ליבת הפעילות. כאן בולטת לטובה מכבי, שמבוטחיה הם המרוצים ביותר והעניקו לה 8.2. מבוטחי לאומי ומאוחדת דירגו את הקופות בציון 8, והציון של מבוטחי הכללית הוא 7.8.

תור לרופא משפחה: מאוחדת בראש

זמינות תורים לרופא משפחה, בעיקר בימות החורף, עלולה לאכזב מבוטחים רבים שנאלצים להמתין זמן רב מדי עד לקבלת התור המיוחל. בפרמטר זה בולטים הפערים בין המקום האחרון לראשון: הכללית עם ציון של 6.9 לעומת מאוחדת עם ציון 8.1. לאומית ומכבי קיבלו את הציונים 7.9 ו-7.8 בהתאמה.

תור לרופא מקצועי: המבוטחים מאוכזבים

המתנה לזמינות תור לרופא מקצועי עשויה לקחת חודשים ארוכים, כשבפריפריה המצב חמור יותר מבמרכז הארץ. רבים נאלצים בשל כך לפנות לרפואה פרטית. מאוחדת פה בולטת לטובה באופן מיוחד, עם ציון 6.9 לעומת 6.

שירותי המשרד: מבוטחי לאומית מרוצים

ביורוקרטיה והתמודדות עם הצורך בטפסים והפניות היא נדבך חשוב בשירות שמקבלים המבוטחים מהקופות. בסעיף זה מובילה לאומית עם הציון 8.2, ואחרונה הכללית עם הציון 7.8.

שירות: מאוחדת בראש

הסעיף שזכה לערכים הגבוהים ביותר הוא השירות האדיב של עובדי הקופה. גם כאן, מאוחדת, במקום הראשון עם ציון מרשים של 8.9, מכבי ולאומית קיבלו את הדירוג 8.7, וכללית עם 8.3.

טיפול ביורוקרטי: מאוחדת ומכבי מובילות

חלק לא מבוטל מההתעסקות של המבוטחים מול הקופות נוגע לבעיות ביורוקרטיות כמו למשל החזרים כספיים עבור טיפולים. הערכים בפרמטר הזה היו נמוכים יחסית: 7 למכבי ולמאוחדת, 6.8 ללאומית ו-6.3 לכללית.

מחירים: מרמור על כל הקופות

במציאות של היום הציבור מממן חלק ניכר משירותי הבריאות, חרף חוק ביטוח בריאות ממלכתי. התשלום נעשה באמצעות דמי השתתפות עצמית על מגוון שירותים וכמעט על כל פעולה: מביקור אצל רופא עד צילום רנטגן.

במכבי משלמים המבוטחים 7 שקל לרבעון עבור ביקור אצל רופא המשפחה, ועל ביקור במרפאות חוץ משלמים המבוטחים 25 שקל לעומת 28 שקל בקופות האחרות. למשפחות שנאלצות לבקר באופן תדיר אצל רופאים, נקבעה תקרה רבעונית: 113 שקל במכבי, 140 שקל במאוחדת וכ-170 שקל בכללית ובלאומית.

הציבור מתוסכל מהמחירים שהוא נדרש לשלם עבור שירותים ברפואה הציבורית: הציון הכללי בפרמטר הזה היה הנמוך ביותר ועמד על 5.8.

המאכזבת פחות היא מאוחדת עם ציון של 6.2, והמאכזבת ביותר היא כללית עם ציון של 5.2.

נאמנות המבוטחים: מכבי מובילה

הנשאלים העניקו למכבי את הציון הגבוה בשאלה באיזו מידה היו בוחרים שוב באותה קופה: 8.3. מבוטחי לאומית ומאוחדת העניקו לקופות שלהם את הציון 7.8, ומבוטחי הכללית העניקו את הציון 7.6.

מענה טלפוני: מוקד מאוחדת מוביל

גם בפרמטר שביעות-הרצון מהמענה הטלפוני במוקדי השירות של הקופות בולטים פערים בין המדורגת ראשונה, מאוחדת, עם ציון של 8.1, לבין הכללית, המדורגת אחרונה עם ציון 6.5.

שירותים דיגיטליים: במכבי הכי מרוצים

בעידן הטכנולוגי של היום, לא בכדי מעודדות הקופות את המבוטחים להשתמש בשירותים דיגיטליים שיחסכו המתנה וזמן יקר. אתרי הקופות מציעים מגוון שירותים שאת יעילותם הרבה ניתן לבחון בהתאם לתשובות הנשאלים. מכבי קיבלה בפרמטר זה את הציון 8.8, אחריה מאוחדת עם הציון 8.6. מבוטחי לאומית העניקו את הציון 8, והכללית דורגה ב-7.8.

תגובות

* קופת-חולים מאוחדת: "אנו מרוצים מתוצאות הסקר, ששב ודירג את מאוחדת במקום הראשון. את התוצאות הגבוהות אנו חבים למסירותם ולאדיבותם של ציבור הרופאים והעובדים הנחושים להעניק שירות איכותי, אמין ויעיל בכל עת. גם בעתיד לא נשקוט על זרי הדפנה ונמשיך לפעול לשיפור, להתייעלות ולקידום מערך השירות הרפואי והמנהלי לרווחת ציבור מבוטחינו".

* קופת-חולים מכבי: "מכבי היא הקופה האטרקטיבית ביותר כבר תקופה ארוכה, עם נאמנות גבוהה של חבריה. העובדה כי מכבי זוכה לציון הכי גבוה במדד של בחירה מחודשת ובמדד איכות הטיפול הרפואי מדגישה את היותנו קופה איכותית עם תודעת שירות גבוהה וצוות רפואי מקצועי מוביל. הציון הגבוה ביותר בתחום הדיגיטלי בשילוב הציון הטוב ביותר במדד הביורוקרטיה מעיד על המובילות שלנו בחדשנות וקידמה. מכבי בוחנת את עצמה בעזרת מדדים שונים, ובהם גם סקר מכון ברוקדייל עבור משרד הבריאות, שהקיף אלפי נשאלים, ותוצאותיו היו כי מכבי היא הקופה הטובה בישראל".

* קופת-חולים לאומית: "אנו שמחים לקבל את ממצאי הסקר, המשקפים את המאמצים והמשאבים שאנו משקיעים בשיפור חווית הלקוח בשנתיים האחרונות. אנו גאים לקבל את ציון שביעות-הרצון הגבוה ביותר משירותי המשרד. בשנה האחרונה העצמנו את תפקיד הפקידות במרכזים הרפואיים והגדרנו מחדש את תפקידם כנציגות קשרי לקוחות. ממצאי הסקר מצטרפים לסקרים שאנו מקיימים באופן רציף לבדיקת שביעות-רצון הלקוחות, ואנו ממשיכים לבצע תהליכי שיפור ולמידה".

קופת-חולים כללית: "נתוני האמת מראים כי הכללית היא הקופה שאליה הכי הרבה מצטרפים, בשיעור כפול מכל קופה אחרת, ואותה הכי פחות עוזבים. רק בשנה האחרונה הצטרפו יותר מ-40,000 לקוחות. הכללית קשובה ללקוחותיה ולומדת רבות מסקרים פנימיים וחיצוניים. סקרי שביעות-הרצון שאנו עורכים בקרב 250,000 לקוחות מדי שנה, באמצעות החברות מרקט ווטש ו-TNS טלסקר, מראים שיפור מתמיד המיוחס בעיקר לבריאות הילד, היריון ולידה, בריאות המשפחה, הביטוחים המשלימים והשירותים החדשניים. נמשיך לשפר ולהרחיב את מערך השירותים שלנו".

סקר החברות המובילות קופות החולים

עוד כתבות

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות