"בכל פגישה באיטורו יש 20 איש, רציתי לחשוב לבד על הדבר הבא"

אחרי 13 שנה רונן אסיא לקח צעד אחורה מהסטארט-אפ איטורו, שהקים עם אחיו יוני, והצטרף לקבוצת החברות טים8 • את ההסבר למה הוא מחבר לאומנות ולחלום הילדות להיות צייר: "אחרי גיל 40 התחשק לי לעשות דברים מאפס ממש בידיים. לשבת לבד ולחשוב על הדבר הבא"

רונן אסיא / צילום: רון קדמי
רונן אסיא / צילום: רון קדמי

בילדותו רונן אסיא חלם להיות צייר. "אני נותן קרדיט לאשתי שעד היום שומרת את המחברות שלי מבית הספר, שיש בהן הרבה פחות מדי סיכומי שיעור והרבה יותר מדי ציורים לצערי", אומר אסיא.

מאוחר יותר כשהגיע זמנו לבחור כיוון לימודים הוא התחבט בין שני קצוות - אומנות או מדעי המחשב, תחום שאליו נחשף מגיל צעיר דרך אביו דוד, מחלוצי ההייטק, מייסד חברת מג'יק. בסוף הוא הלך על האמצע ולמד עיצוב תעשייתי בארץ ובלונדון. "אבל כבר בלימודים בבצלאל התעניינתי בשאלות עסקיות כמו איך למכור את המוצר, לא רק בביטוי היצירתי. מסביב לא הבינו למה אני שואל שאלות כאלו בבית ספר לאומנות. אפשר להגיד שהייתי יצירתי מדי עבור האנשים הפרגמטיים ופרגמטי מדי ליצירתיים".

הקריירה נשאה את אסיא הרחק מעבר לעולמות הקלאסיים של עיצוב תעשייתי, כשהוא הקים יחד עם אחיו יוני וחברם דודו רינג את פלטפורמת ההשקעות איטורו (eToro) ב-2007. במשך 13 שנה כיהן אסיא בתור סמנכ"ל המוצר של החברה עד שפרש לאחרונה מהתפקיד כדי להצטרף לקרן הפינטק של קבוצת הקמת החברות Team8. אסיא מדגיש בשיחה כי לא עזב את איטורו והוא ממשיך לכהן כחבר דירקטוריון ואחראי על שיתופי פעולה אסטרטגיים, אך ניכר שחלק גדול ממרצו מוקדש היום לטים8.

כשהוא מנסה להסביר את ההחלטה לסגת מהעבודה השוטפת בחברה שהקים דווקא כשזו נמצאת לכאורה בשיא, עם 1,100 עובדים ו-17 מיליון לקוחות רשומים, אסיא חוזר אל שאיפות היצירה שלו. "איטורו היא חברה גדולה ומצליחה אבל אחרי גיל 40 התחשק לי לעשות דברים מאפס ממש בידיים", הוא אומר. "רציתי לשבת לבד ולחשוב על הדבר הבא, לעשות סקיצות ולבנות מוצרים. בכל פגישה באיטורו יש היום 20 איש והכל הפך לגדול ומובנה, אז אין לך את הפריבילגיה ממש לשבת לבד ולעשות פינישים".

איך אחיך יוני הגיב לזה שאתה לוקח צעד אחורה?
"אנחנו קודם כל אחים ורק אז שותפים, אז הכול נעשה בפתיחות ואהבה. אנחנו עדיין מדברים כל יום ורוב השיחה עוסקת באיטורו. אני גם מדבר כל יום עם אחותי, שעובדת בקרן ויולה, ועם ההורים שלי, זה עוזר שכולנו גרים בסביון. חוץ מזה שאי אפשר להאשים יזם על כך שאחרי כל כך הרבה שנים מתחשק לו לעשות דברים אחרת".

מחפש ביזמים יכולת התמודדות עם אי ודאות

קבוצת טים8 הוקמה ב-2014 על ידי בכירי 8200 נדב צפריר וישראל גרימברג, אחרי שחרורם מהצבא. בהמשך הצטרפו אליהם כשותפים עוד שני יוצאי היחידה - לירן גרינברג ואסף מסחרי. גרינברג היה מי שהביא את אסיא לטים8, אחרי שעבד תחתיו בעבר כמנהל מוצר באיטורו.

טים8 פועלת במודל שונה מזה של קרנות הון סיכון מסורתיות. במקום להסתפק בהשקעה כספית בסטארט-אפים, בטים8 רואים עצמם כשותף פעיל לכל דבר בהקמת החברות הצעירות לצד היזמים עצמם. בתחילה התמקדה הקבוצה בהקמת חברות סייבר, אך בשנה שעברה הכריזה על השקת קרן המתמחה בבניית חברות פינטק בראשה עומדים בנוסף לאסיא גם מנכ"לית בנק לאומי לשעבר רקפת רוסק עמינח, מייסד פיוניר יובל טל וגליה באר-גבל, שהגיעה מפייפאל. קבוצת הפינטק עובדת כרגע על הקמת החברה הראשונה העוסקת בתחום האשראי.

בטים8 נוהגים לומר שהמודל שלהם מסייע ליזמים להתמודד עם הלחצים של השנים הראשונות, שאותם אסיא מכיר ממקור ראשון מאיטורו. "כשאתה מגייס כסף ממשקיעים יש עליך אחריות גדולה מאוד ובשנים הראשונות, כשאין לך אפילו לקוחות לקבל מהם פידבק, אתה הולך לישון כל יום בתחושה שאתה לא יודע מה אתה עושה ואולי אף אחד לא יקנה את המוצר שלך", הוא מספר.

כמה זה עזר לכם בהתחלה שאתם מגיעים ממשפחת הייטק?
קודם כל עזר לנו שאנחנו שני אחים ובתקופת האי ודאות היה לנו מישהו לעבור איתו רגשית את הטלטלות. גם העובדה שיכולנו להתייעץ עם אבא עזרה בשנים הראשונות. אחר כך אתה לומד להתייעץ עם המשקיעים ועם המנהלים שלך ובסוף, כשאתה מבושל, אז גם להישען על האינסטינקטים שלך".

לדברי אסיא, גם היום הדבר הראשון שהוא מחפש ביזמים הוא היכולת להתמודד עם אותה חוסר ודאות. "אני חושב ש-99% מהאנשים לא יודעים להתמודד עם זה. הם רוצים עבודה, משכורת ורווחה, אבל כיזם אתה יודע שהסטטיסטיקה נגדך כי תשעה מעשרה מיזמים יסגרו".

מתבונן בעולם השלישי ולא מספיד את הבנקים

המודל של טים8 נותר שנוי במחלוקת בתעשייה. לצד רבים שמפרגנים לקבוצה על ההצלחות בדמות אקזיטים מהירים ורווחיים בחברות שהקימו, אחרים טוענים כי היזמים מקבלים שם הרבה פחות חופש ליצור. "אם היזם רוצה להיות עובד של טים8 אז הוא מוזמן להצטרף", אמר לי איש הון סיכון.

"להסתכל על זה כהעסקה זה ממש לא נכון. מבחינתי יש כאן שותפות אמיתית", מתקן אסיא. "כשאני פוגש יזמים אני מציע להם לבוא לעבוד איתי ולא אצלי. הם מובילים את החברה ואני פה לעזור. יש הרבה יזמים, במיוחד בעולם הפינטק, שהיו רוצים לשתף פעולה עם אנשים בעלי ניסיון".

מבחוץ המודל של טים8 נשמע אפילו מעט מהונדס וכזה שמוציא אולי חלק מהרומנטיקה של הקמת סטארט-אפ. בגרסה הקלאסית היזם, כמעט כמו אומן, מוצא את הרעיון לסטארט-אפ מהניסיון האישי שלו או מזיהוי צורך עמוק סביבו. אחר כך הוא נלחם לקדם את הרעיון הזה נגד כל הסיכויים. במידה מסוימת כך קמה איטורו עצמה, כאשר האחים אסיא, שעסקו במניות מגיל צעיר, חיפשו דרך לסחור שתתאים לדור הצעיר.

אלא שבטים8 דברים עובדים אחרת. בתחילה חושבים בקבוצה על נישה שדורשת טיפול. אסיא מספר כי הוא כרגע עובד על מיפוי תחום המיסוי כדי למצוא "פתרונות ושירותים שיהיו יותר ידידותיים ומהנים מאשר ללכת לרואה חשבון ולשבור את הראש עם הדוח השנתי". תוך כדי המיפוי נפגשים בקבוצה עם יזמים פוטנציאליים שיוכלו לקדם רעיון משותף בנישה, אבל לא חייבים להביא ידע או מומחיות בתחום. את הרעיון שנבחר מתקפים כל הזמן מול קבוצת מנהלים בחברות בינלאומיות דוגמת מוד'יס וברקליס, המשקיעים של טים8 והלקוחות הפוטנציאליים שלה.

"זה לא נכון שכל יזם מגיע עם רעיון. הרבה פעמים יש צוות שרוצה להקים סטארט-אפ אבל אין לו עוד רעיון מגובש", אומר אסיא. "אנחנו נותנים ליזמים חזון רחב ולא באים אליהם עם רעיון מגובש. אחר כך יושבים יחד לראות מה רוצים לפתור בדיוק, איזה מוצר להשיק ולאיזה קהל".

אסיא אומר שכדי לקבל השראה לפתרונות הוא מסתכל בימים אלה על ההתפתחויות בעולם השלישי, שם יזמי פינטק יצירתיים צריכים להתמודד עם חוסר בתשתיות פיננסיות. על אף ההתפתחות המדהימה של חברות הפינטק, אסיא לא ממהר להספיד את הבנקים הישנים. "אני לא אוהב לצאת בהצהרות שהבנקים ייעלמו מחר בבוקר. התפקיד של הבנקים בכלכלה הוא דרמטי ואי אפשר להתחרות בהם בכל דבר. אני חושב שנראה תהליך הדרגתי בו הבנקים יקבלו תפקיד נישתי וחלק מהשירותים יסופקו על ידי חברות פינטק".

רונן אסיא
שותף בקבוצת הפינטק של טים8, בן 44, נשוי ואב לארבעה, גר בסביון • הקים את פלטפורמת ההשקעות איטורו יחד עם אחיו יוני וחברם דודו רינג ב-2007 • בשנה שעברה סיים את תפקידו כסמנכ"ל המוצר באיטורו כדי להצטרף לטים8 • בעל תואר שני בעיצוב תעשייתי מרויאל קולג' אוף ארט בלונדון ותואר ראשון מבצלאל

Team8
הוקמה ב-2014 על ידי בכירי 8200 לשעבר נדב צפריר, ישראל גרימברג ולירן גרינברג • החברה כוללת היום שלוש פעילויות: קבוצה להקמת חברות סייבר ודאטה, קרן הון סיכון וקבוצה להקמת חברות פינטק, בה אסיא שותף • רשמה שני אקזיטים בחברות שהקימה, פורטשיפט שנמכרה לסיסקו ב-100 מיליון דולר וסיגניה שנרכשה על ידי Temasek ב-250 מיליון דולר