שניים רבים, שלישי לוקח: כיצד יוטפו הישראלית הרוויחה מקרב התרנגולות בין אפל לפייסבוק

בזכות המכה שהנחיתה אפל על פייסבוק: יוטפו מכניסה 100 מיליון דולר בשנה

עמרי כהן ותומר תגרין, מייסדי יוטפו / צילום: מור שני
עמרי כהן ותומר תגרין, מייסדי יוטפו / צילום: מור שני

ארבעת החודשים האחרונים הפכו למציאות חדשה עבור פייסבוק, שנאלצת להתמודד עם אובדן הכנסות בזכות עדכוני התוכנה החדשים של אפל. בחודש יולי החלה אפל בהפצה מוגברת של עדכוני תוכנה המעודדים משתמשים להפוך שקופים למעקב מצד אפליקציות צד שלישי, הבולטות שבהן: פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ. בכך, שיבשה אפל את יכולתם של עסקים קטנים ובינוניים לנהל קמפיינים פרסומיים מפולחים על גבי אפליקציות פייסבוק וגוגל, ואלה בתורם פנו למגוון יישומים אחרים.

אחת המרוויחות הגדולות בקרב התרנוגלות הזה היא יוטפו (Yotpo) הישראלית, חברה שמאפשרת לאתרי קמעונאות אונליין לחקות את הנראות של אמזון באמצעות עידוד המשתמשים להעלות ביקורות ותמונות של המוצרים שרכשו.

תחקיר דה אינפורמיישן שהתחקה אחר יוטפו, לצד חברות מתחרות דוגמת Klaviyo ו-Rokt, חשף כי בשנה האחרונה צמחו הכנסותיהן בקצבים שנעו בין 80% ל- 100% ואף יותר. קצב ההכנסות השנתי של יוטפו בחודש מרץ האחרון - עוד בטרם נכנסו עדכוני התוכנה של אפל לתוקף - עמד על 100 מיליון דולר, גידול של 80% ביחס לשנה שלפניה. נזכיר כי יוטפו היא חברת תוכנה כשירות (SaaS) שבין לקוחותיה מותגים כגון סטיב מאדן ורבקה מינקוף המשלמים לה תשלום חודשי.

אפליקציות פייסבוק מספקות מידע מפולח על התנהגות, כלומר את המידע המפולח על המשתמשים הן אוספות ישירות או באמצעות שותפים, שומרת אותו במאגר באופן דיסקרטי, ומאפשרת לעסקים לפרסם לקהלים מפולחים בתוך יישומי פייסבוק או ברשת הפרסום שלה על גבי אפליקציות אחרות.

חברות כמו יוטפו, קלאביו ורוקט, מאידך, מספקות מה שקרוי כמידע מצד ראשון - כלומר הן מאפשרות למפרסמים, במקרה זה קמעונאי האונליין - לאסוף מידע מוצהר ישירות מהתנהגות המשתמשים באתר שלהם. התנהגויות אלה כוללות כתיבת ביקורת, פרסום תמונות, מענה להודעות סמס או הפנייה של חברים, תוך הצלבה עם התנהגויות הנאספות באמצעות מערכות אוטומציה של שיווק וקמפיינים מבוססי דוא״ל.

אדם פישר, השותף הישראלי של קרן בסמר שהוביל את סיבובי הגיוס האחרונים ביוטפו, אמר לדה אינפורמיישן כי ״הצלחה בתחום המסחר האלקטרוני כיום תלויה בבניית מותג, וכדי לעשות זאת, חברה צריכה לפתח יחסים עם הלקוחות שלה כדי להבין מה הלקוחות מרגישים לגבי המוצרים ואז להביא אותם לבצע קנייה. זה המקום שבו נמצאות חברות כמו יוטפו״.

על פי התחקיר, לקוחות קמעונאיים של פייסבוק וגוגל הודו כי צמצמו בחודשים האחרונים את הפרסום בגוגל ובפייסבוק בעשרות אחוזים לטובת יוטפו ודומותיה. משווקת תוספי המזון קמפוס פרוטאין הודתה כי צמצמה את תקציבי הפרסום שלה בפייסבוק ובגוגל ב- 20%, ואת ההפרש חילקה בין יוטפו לבין המתחרה קלאביו.

שלוש חברות טכנולוגיית השיווק - יוטפו, קלאביו ורוקט - זכו להשקעות נדיבות בשווי גבוה מאוד עוד בטרם נכנסו עדכוני התוכנה של אפל לתוקף. קלאביו גייסה במאי האחרון 320 מיליון דולר לפי שווי של 9.5 מיליארד דולר. יוטפו גייסה במהלך 2021 סכום של 260 מיליון דולר משופיפיי ומשורה של קרנות הון סיכון דוגמת בסמר וטייגר גלובל לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר. היא בוחנת הנפקה בימים אלה לפי שווי של כמה מיליארדי דולרים.