לצלול אל הקאפ טייבל: מערכת חדשה תנגיש לעובדי ההייטק אפשרויות להנזיל אופציות

התחרות על עובדי ההייטק מגיעה גם אל תיק האופציות: אפליקציה חדשה של חברת ניהול ההון אסטרלה, תנגיש לעובדי חברות שיחפצו בכך את תיק האופציות שלהם, תאפשר להם למכור אותו בשוק המשני באמצעות שיתוף פעולה עם סימטריה הישראלית, ותעניק לחברות את האפשרות לאמוד בכל שלב את שווי החברה באמצעות הדמיית אפשרויות האקזיט שלהם

מתוך הממשק של סימטריה
מתוך הממשק של סימטריה

אפליקציה חדשה שהשיקה חברת התוכנה אסטרלה (Astrella), שעושה כעת את צעדיה הראשונים בישראל, תאפשר לעובדים ולמשקיעים להתעדכן בתיק האופציות והאחזקות שלהם ולעקוב אחר הקצאת האופציות התקופתית מצד החברה.

המשקיעים יוכלו לעקוב אחר האחזקות שלהם גם אם ההשקעות הן ביותר מחברה אחת. במקרים מיוחדים בהם החברות מבצעות תהליך של הערכת שווי לקראת אירועי הנזלה, יוכלו העובדים לקבל גם הערכה של מחיר ניירות הערך הנמצא באמתחתם. באסטרלה מקווים שהנגשת המידע לעובדים תסייע לחברות גם באסטרטגיית מיתוג המעסיק ובתמרוץ להתמיד בעבודתם בחברה.

ממשק הניהול וטבלת הון המניות והאופציות של אסטרלה כולל פתרונות לתקשורת פנים ארגונית - בין השאר על ידי חלוקת נתוני ההיוון והיכולת להציע לעובדים הזדמנויות נזילות - וקישור לתוכנות חיצונית (API) ובכך מאפשרת ליצור קשר מהיר עם חברות השקעות פרטיות, ספקי הערכת שווי, שירותים לתגמולי הון, קרנות מימון ומנהלי עושר.

אסטרלה היא פלטפורמת תוכנה מבוססת ענן לניהול מבנה ההון בחברה המשלבת, בין השאר, פתרונות בינה מלאכותית וגם את טכנולוגיית הבלוקצ'יין על מנת לבצע רישום חד חד ערכי של כלל בעלי המניות והזכויות של כל אחד מהם. "חברות ההייטק מגייסות משקיעים רבים לאורך שנים, ופעמים רבות ניהול המניות וזכויות המשקיעים נעשה באופן ידני ובצורה לא יעילה על ידי החברות", אומרת לגלובס עו"ד אביבית פרזם בן-אבי, מנהלת פיתוח ב- AST PCS בישראל, הנציגות המקומית של אסטרלה.

מתוך הממשק של סימטריה
 מתוך הממשק של סימטריה

"באמצעות התוכנה ניתן כבר היום לצאת להנפקה בלחיצת כפתור, כלומר להנגיש את כל מבנה ההון של החברה לחתמים ולכלל בעלי המניות בחברה, ויש לכך השפעה מכרעת על האופי בו חברות מתכוננות להנפקה. חברות גדולות בעבר נתקלו בקשיים לצאת להנפקה רק בגלל הצורך לעשות סדר במניות השונות, בשיוך לבעליהן ובתנאים השונים שהובטחו לכל אחד מהם.

לקוחותיה של אסטרלה הם מנהלי הכספים בחברות והיועצים המשפטיים, המנהלים את כלל מבנה ההון (Cap Table) של החברות - על כל סדרות המניות שבו המוקצים למשקיעים השונים ולעובדים - על גבי התוכנה. בעולם שבו הכסף זורם לחברות הטכנולוגיה וסביב שולחן המשקיעים מצטופפות לעיתים עשרות קרנות הון סיכון וגופים מוסדיים במבנה מסובך שבו כל אחת חתומה על תנאי הנזלה שונים, יש צורך לארגן אותו בתוכנה אחת. אסטרלה היא חברה בת של Equiniti הבריטית, העוסקת גם היא בתוכנות לניהול נכסים והון.

מתוך המערכת של אסטרלה
 מתוך המערכת של אסטרלה

אסטרלה חברה לסטארט-אפ הישראלי סימטריה (Simetria) שפיתח מערכת להצעת מכירה במסגרת סקונדרי עבור חברות פרטיות. במסגרת מערכת זו החברה יכולה לתקשר לעובד את תנאי המכירה המוצעים וכן לשכלל את הליך המכירה אל מול משקיעים פנימיים או חיצוניים באופן קל ויעיל יותר מהתהליך הידני הרווי בניירת. מרגע שהליכי המימוש יהיו פשוטים ליישום, מאמינים בסימטריה, יותר חברות יבחרו לקבוע אירועי נזילות קבועים בחברה. באמצעות סימטריה, מתכוונים באסטרלה להציע לחברות ההייטק - בהן גם חדי קרן - את האפשרות להפוך את מכירת המניות השניוניות לחלק מאסטרטגיית מיתוג המעסיק וניהול העובדים ובתוך כך לערב אך ורק משקיעים מוסדיים וכשירים מתוך עוגת בעלי המניות הקיימת בחברה.

על פי זיו קינן, מייסד ומנכ"ל סימטריה, האפשרות להנזיל את האחזקות בחברה הוא קריטריון מהותי עבור טאלנטים שמחפשים את מקום העבודה הבא. הדבר נכון במיוחד ככל שהם בכירים יותר. מנהלי הגיוס בחברה יוכלו להציע לעובדים מבוקשים להתקין את האפליקציה ולהיחשף לשווי המוערך של חבילת התגמול באופציות, במסגרת אירוע הנזלה, בכדי לסייע להם לקבל החלטה להצטרף אליה.

"באמצעות המערכת, החברה תוכל לבחור מראש את האירועים שבהם היא מנזילה מניות רגילות", אומר קינן. "היא יכולה להחליט, למשל, שהיא תפתח את המערכת פעם בשנה ותאפשר לכל עובד למכור אחוז מאחזקותיו שבשלו למשקיעים, מה שיאפשר לו לטעום את הצלחת החברה ולדעת שיש עוד עוגה בהמשך. הצעה מעין זו עשויה גם לתמוך בשווי החברה לקראת הסיבוב הבא".

זיו קינן, מייסד ומנכ''ל סימטריה / צילום: יח''צ
 זיו קינן, מייסד ומנכ''ל סימטריה / צילום: יח''צ

"בהמשך בכוונתנו להנגיש שירותים נוספים כגון אפשרות לעובדים לרכוש את האופציות שלהם בתנאי מימון מועדפים ובסיוע קרנות מימון חיצוניות וכן מימון כנגד מניות ללא אפשרות חזרה ללווה (Non Recourse). כל השירותים יוענקו בשיתוף פעולה עם החברות המעסיקות ולא כפי שנהוג לפעמים ללא ידיעת החברה המעסיקה."

בנפרד, מציעה סימטריה מערכת טכנולוגית עבור שווקים משניים הפועלים בישראל המאפשרת לנהל את הביקוש וההיצע למניות במסגרת לוח מודעות דיגיטלי, מתוך כוונה בעתיד להפכה לבורסת מניות שניוניות במידה וחוק הבורסות הייעודיות שמקדמים במשרד האוצר וברשות ניירות הערך יעבור בכנסת.