טאואר חושפת: הרעיון למכירת החברה לאינטל הועלה לראשונה כבר ביוני 2021

הצעתה הראשונית של אינטל לרכישת חברת השבבים מישראל עמדה על מחיר של 48.5 דולר למניה, ובסופו של דבר העסקה נסגרה על 53 דולר - מחיר המשקף לטאואר שווי חברה של 5.8 מיליארד דולר

מפעל טאואר / צילום: שלומי יוסף
מפעל טאואר / צילום: שלומי יוסף

בחודש שעבר נודע כי חברת השבבים הישראלית טאואר נמכרת לאינטל תמורת 5.8 מיליארד דולר (שווי פעילות של 5.4 מיליארד דולר בנטרול המזומנים בקופה), במה שצפוי להפוך לאקזיט השלישי בגודלו של חברה ישראלית בכל הזמנים.

כעת מתברר שהמגעים בין הצדדים החלו כבר באמצע 2021. מחיר העסקה, 53 דולר למניית טאואר , היווה במועד הדיווח פרמיה של כ-60% על מחיר השוק. נכון להיום נסחרת המניה במחיר של כ-47 דולר.

טאואר פרסמה בסוף השבוע זימון לאסיפת בעלי מניות, שתתכנס ב-25 באפריל להצביע על אישור העסקה. במסגרת הזימון, טאואר ציינה כי פגישה ראשונה בין מנכ"ל החברה ראסל אלוואנגר לראנדיר תאקור, נשיא Intel Foundry Services (החלק אליו תמוזג טאואר), נערכה בסוף יוני שעבר.  

"אלוואנגר נפגש עם תאקור לדון באפשרות של הסכם מסחרי מסוים, שבמסגרתו טאואר תוכל לקבל גישה או אף לרכוש מפעל ייצור של אינטל", פורט עוד בזימון. הרקע לפגישה היה ניסיונה של טאואר להרחיב את קיבולת הייצור שלה בשנים האחרונות: "כחלק מהמאמצים להגדיל את קיבולת הייצור, מאז 2019 החברה בוחנת אפשרויות שונות לבנות, לרכוש או להיכנס להסכמים מסחריים שיגדילו את הקיבולת, בצורה אורגנית או לא-אורגנית", כותבת החברה.

במהלך מפגש בין השניים, "תאקור העלה את האפשרות של רכישה פוטנציאלית של טאואר, וחלק עם אלוואנגר את הרציונל שלו". בשלב מוקדם זה עוד לא הוגשה הצעה רשמית ולא דובר על מחירים או תנאים לעסקה כזו.

כעבור כמעט חודשיים, אלוואנגר ותאקור נפגשו שוב והמשיכו את הדיון בנושא "הסכם קיבולת ייצור פוטנציאלי או סוג אחר של הסכם עסקי בין הצדדים". תאקור עדכן את אלוואנגר שהעלה את ההצעה לרכוש את טאואר בפני מנכ"ל אינטל, פאט גלסינגר, והציע להפגיש בין שני המנכ"לים.

חודש נוסף חלף ופגישה וירטואלית כזו נערכה, במסגרתה גלסינגר ותאקור הציעו שאינטל תרכוש את טאואר, ואלוואנגר הציג להם את מנועי הצמיחה של החברה. בשלב זה התהליכים החלו להאיץ: כעבור מספר ימים, בתחילת אוקטובר, גלסינגר שלח לאלוואנגר מזכר כוונות לא מחייב לרכישת טאואר, ואלוואנגר עדכן בכך את יו"ר טאואר אמיר אלשטיין. במקביל נוצר קשר עם משרד עו"ד פישר ובנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן לצורך ייעוץ.

ב-13 באוקטובר נערכה ישיבת דירקטוריון ובה דנו בהצעה, והשוו בין האפשרות להימכר לאפשרות להמשיך לפעול כחברה עצמאית, דבר שלהערכתם ידרוש גיוס סכום משמעותי למימון מפעל ייצור חדש. מהלך כזה הוערך בדירקטוריון כפרויקט לטווח ארוך ובעל סיכון, שעלול אף לפגוע בצמיחת החברה, ובאותה ישיבה הוחלט להמשיך במגעים עם אינטל.

 
  

ביטול העסקה עלול לעלות לאינטל עד 353 מיליון דולר

בשבועות שלאחר מכן החל תהליך בדיקת הנאותות בחברה, וב-4 בדצמבר נערכה פגישה ראשונה (לא וירטואלית) בין אלוואנגר וגלסינגר. עוד באותו יום אינטל  שלחה לטאואר מכתב שבו הביעה רצון לרכוש את טאואר במחיר של 48.5 דולר למניה, ששיקף פרמיה של 32% על מחיר השוק באותו יום.

דירקטוריון טאואר, שהתכנס באותו שבוע, החליט לבחון עוד אפשרויות והחליט שההצעה של אינטל לא מספיק גבוהה. נציגי ג'יי.פי מורגן הודיעו לאינטל שההצעה מעריכה את טאואר בחסר ושהחברה "מחפשת מחיר שיהיה קרוב יותר ל-60 דולר במזומן". מספר ימים לאחר מכן, סמנכ"ל האסטרטגיה באינטל אמר שההצעה תעלה ל-51.5 דולר; בדיון בדירקטוריון הוחלט לפנות לאינטל ולבקש מחיר של 55 דולר.

ב-18 בדצמבר, גלסינגר התקשר לאלוואנגר והציע לו "הצעה סופית" מצד אינטל - 53 דולר למניה, פרמיה של 45% על המחיר באותו יום. בדיון בדירקטוריון העריך אלוואנגר שניסיון להעלות את המחיר מעבר ל-53 דולר עלול להאריך משמעותית את התהליך ולסכן את העסקה. ג'יי.פי מורגן העריך שאין רוכש פוטנציאלי אחר, ולאחר דיון בהצעה הוחלט לאשר אותה, בתנאי שהקנס במקרה של ביטול העסקה יהיה בגובה 6% מהיקף העסקה. בשבועות שלאחר מכן התהליך נמשך בין החברות ונציגים שלהן עד לחתימת ההסכם הסופי באמצע פברואר.

בהתאם להסכם, אם אינטל תבטל את העסקה היא תיאלץ במקרים מסוימים לשלם לטאואר סכום של 353 מיליון דולר, ובמקרה ההפוך הסכום לביטול הוא 206 מיליון דולר.

הצפי: צמיחה דו ספרתית ושיפור ברווחיות עד כ-21% בשנת 2026

כחלק מהמו"מ טאואר, המתמחה בייצור שבבים אנלוגיים ליותר מ-300 לקוחות במגוון תעשיות כגון אוטומוטיב, רפואה, ביטחון ועוד, סיפקה לאינטל מעין תחזית ל-5 השנים הבאות. לאחר ששנת 2021 הסתיימה עם הכנסות של 1.5 מיליארד דולר ורווח נקי של כ-150 מיליון דולר, לפי התחזית ב-2022 ההכנסות יצמחו ליותר מ-1.65 מיליארד דולר, עם רווח נקי של 250 מיליון דולר.

גם בשנים הבאות שיעור הצמיחה צפוי להיות דו-ספרתי, לצד המשך שיפור ברווחיות. כך ב-2026 הצפי הוא להכנסות של 2.4 מיליארד דולר עם רווח נקי של 496 מיליון דולר, שיעור רווחיות של 20.7%, יותר מכפול ביחס ל-2021.

בכפוף לאישור בעלי המניות, אלוואנגר יהיה זכאי לתגמולים אם העסקתו תסתיים בעקבות שינוי הבעלות. במקרה כזה הוא יהיה זכאי לקבל שכר שנתי, ולהאצת הבשלת התגמול ההוני שלו. שאר הבכירים יהיו זכאים לתגמול בגובה שכר חצי שנתי ולהאצת הבשלת התגמול ההוני.