"הטכנולוגיה היא כלי לעשות צדק": הסטארט־אפ המשפטי של מתמחי העליון

דארו, סטארט-אפ ישראלי שנוסד לפני כשנתיים, פיתח מערכת בינה מלאכותית המנטרת מהאינטרנט עבירות בעלות משמעות ציבורית • מטרת המיזם: לקדם אכיפה של ההפרות דרך תביעות ייצוגיות

מייסדי דארו: גילה חייט, אלעד שפיגלמן ואביתר בן ארצי / צילום: ארן גילאור
מייסדי דארו: גילה חייט, אלעד שפיגלמן ואביתר בן ארצי / צילום: ארן גילאור

בשנים האחרונות שוק עריכת הדין צמא לבוגרים מצטיינים ולכוח אדם איכותי. שני מתמחים לשעבר בבית המשפט העליון מצאו דרך לשלב בין עולם המשפט לעולם הטכנולוגי. השניים ייסדו, יחד עם יוצאת יחידת 8200, סטארט-אפ המעסיק כעשרה משפטנים בעליון לשעבר, וסך הכל כ-30 משפטנים מתוך 87 העובדים.

דארו (Darrow) נוסדה ביוני 2020 על ידי אביתר בן ארצי, אלעד שפילגמן וגילה חייט. החברה משלבת מומחים מעולם המשפט, איסוף מודיעין וטכנולוגיה, ופיתחה מערכת בינה מלאכותית (AI) הסורקת את רשת האינטרנט ומזהה הפרות חוק בעלות אינטרס ציבורי. בין היתר, המערכת מזהה הפרות בתחום הצרכנות, פרטיות וסביבה - כמו זיהום אוויר, דליפת מידע פרטי ותרופות פגומות. משרדי עורכי דין משתמשים במערכת לצורך גילוי הפרות ונקיטת פעולות נגד המפרים, בין השאר באמצעות תביעות ייצוגיות.
עד כה גייסה החברה 24 מיליון דולר ולקחה חלק בתוכנית האקסלרציה היוקרתית בעולם (Y Combinator).

"הסטארט־אפ נע בין פינטק לליגל טק"

אביתר בן ארצי, בוגר האוניברסיטה העברית במשפטים וקוגניציה, התמחה אצל שופט בית המשפט העליון עוזי פוגלמן, יחד עם חברו לספסל הלימודים, אלעד שפילגמן. לאחר ההתמחות, החלו השניים לעבוד בתחום המשפט - בן ארצי שימש כעוזר של השופטים בדימוס דוד חשין ואורי גורן. שפיגלמן הצטרף למשרד ארדינסט בן נתן טולידאנו.

השניים תכננו להקים עמותה, אך מפגש עם גילה חייט, מהנדסת תוכנה מצטיינת יוצאת 8200 - שינה את המסלול. "כשיצאנו מהעליון חשבנו שנקים עמותה לטפל בהפרות החוק שלא מתגלות, דוגמת זליגת מידע פרטי ברשת. בעיקר במשפט האזרחי", סיפר בן ארצי. "אבל אז פגשנו את גילה דרך חבר משותף, והיא אמרה שזו לא בעיה מקרו משפטית, אלא שזו בעיית מודיעין ויש כלים לפתור אותה. הבנו שיש בידנו הזדמנות משמעותית".

ביוני 2020 עזבו את עבודתם במשרדי עורכי הדין הגדולים והיוקרתיים, והקימו יחד עם חייט את הסטארט-אפ אותו הם מגדירים "בין פינטק לליגל טק". חייט משמשת סמנכ"לית טכנולוגיות האחראית על צוות המחקר והפיתוח, בן ארצי מנכ"ל ושפיגלמן סמנכ"ל תפעול. החברה פועלת בארצות הברית, כשמרכז הפיתוח בישראל ומערך השיווק יושב בניו יורק.

לדבריהם, הם עדיין חלק מעולם אכיפת החוק: "זה נתיב טכנולוגי לעשות צדק. אנחנו הכי בתוך מקצוע עריכת הדין שיש. עורכי דין הם המנוע של החברה. אני חושב שעולם של עריכת דין לא מאבד את האנשים הטובים. הם ממשיכים לעסוק במשפטים".

בן ארצי רואה את עבודתם כעשיית צדק משפטית בדרך טכנולוגית ולא כעזיבה של המקצוע. "אנחנו מחפשים יכולת להשפיע, להיות חלק. אני לא רואה את זה כשני דברים נפרדים", אמר.

"עבודה משפטית היא לא רק לכתוב את החוזה"

"משפט וטכנולוגיה דומים במידה רבה - רק צדדים שונים", סבור בן ארצי. "עורכי הדין שעובדים אצלנו ממשיכים לעשות עבודה משפטית, תוך שילוב הממד הטכנולוגי. כשכותבים חוזה או כתב טענות מייצרים הגדרות, וזה גם מה שעושים מפתחי תוכנה. המשפט הוא הבסיס לקוד החברתי שלנו וזה מה שחסר להמשיך לכתוב את הקוד החברתי. עבודה משפטית היא לא רק לכתוב את החוזה, אלא גם לתכנת את המערכת ולנתב הפרות בקנה מידה נרחב. בשביל זה צריך משפטנים. אנו מתמקדים בלפתור עוולות ולתקן".

לבן ארצי הייתה הזדמנות להתקבל לאחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בישראל, אך הוא בחר שלא. לטענתו, המסלול בו הוא בחר אינו שונה באופן מהותי: "זו דרך לעשות צדק. העבודה המשפטית במשרדי עורכי הדין היא אחת מהן. יש גם נתיבים בעולם הטכנולוגיה. חשוב שיהיו נתיבים ויהיה מעבר ביניהם".

לטענת בן ארצי, בחברה שואפים להביא ערך חברתי משמעותי: "יש תנועה חדשה בעולם מחברות ששואפות רק להגביר את היעילות במשק, לחברות שמתמקדות בייצור ערך חברתי מהותי. הרבה דברים נשברו בעשורים האחרונים, הגיע הזמן לתקנם. הרעיון הוא להחזיר ערך חברתי לאנשים. אנחנו מוצאים מקרים שנגזלו משאבים מהציבור ומחזירים אותם לציבור. הטכנולוגיה היא כלי. החזון הוא עולם יותר טוב ולא רק לשפר יעילות במערכת קיימת. זה אמור לתת ערך לציבור".