הוולט של החברה הערבית יוצא לדרך ולקראת סבב גיוס נוסף

אפליקציית HAAT ("תביא" בשפה הערבית) מציעה שירות משלוחים ממסעדות ביישובי פריפריה כולל האפשרות לשלם במזומן • הסטארט-אפ גייס עד כה 3.7 מיליון דולר ונמצא לקראת סבב גיוס נוסף

הנהלת HAAT / צילום: עומר סמיר
הנהלת HAAT / צילום: עומר סמיר

הוולט של החברה הערבית יצא לדרך: אפליקציית HAAT ("תביא" בשפה הערבית) מציעה שירות משלוחים ממסעדות ביישובי פריפריה, כולל אפשרות לשלם במזומן. האאט גייסה עד כה 3.7 מיליון דולר והיא נמצאת לקראת סבב גיוס נוסף.

המוטו של האאט הוא לספק משלוחים לערים ללא תשתיות ועבור לקוחות ללא כתובות וכרטיס אשראי. האפליקציה, שהושקה במסגרת פיילוט לפני יותר משנה, החלה את דרכה באום אל-פאחם, והיא פועלת ב-17 יישובים ערביים שונים, כולל ברהט ובמזרח ירושלים, כשהיא צפויה להיכנס לרשות הפלסטינית ואף למרוקו.

התוכנית היא להתרחב לערי הפריפריה של המגזר היהודי דוגמת כרמיאל וחריש. האפליקציה פועלת בערבית, בעברית ובאנגלית ובקרוב תושק גם בצרפתית.

אפליקציית HAAT
 אפליקציית HAAT

יוזם הרעיון הוא ד״ר חסן עבאסי, ד"ר למדעי המחשב בוגר הטכניון, שם הוא מרצה המביא עמו ניסיון בתחום מדעי המחשב מחברות בהן עבד, בהן אינטל, IBM וגוגל. כשעבאסי חזר להתגורר מחיפה בעיר הולדתו אום אל-פאחם, הוא גילה כי בשעה שביישובים הגדולים בישראל שירותי ההזמנות של מזון פורחים, אום אל-פאחם נותרה מאחור. תפריטי המסעדות לא היו בעולמות המקוונים, ונושא המשלוחים הוזנח מאחור. בעיר שבה מתגוררים כ-80 אלף תושבים פועלות 180 מסעדות, ורק 3% מהן משתייכות לרשתות ארציות.

עבאסי חבר לעלי איוב, וביחד הם פיתחו ביחד את האפליקציה. "אנחנו לא מתחרים בוולט או בתן ביס, משום שאנחנו באים ממנטליות שונה, והיא המוטו של העסק, לתת שירות בערים מוזנחות שוולט לא תיכנס אליהן, ולו משום שלרבים מהתושבים אין ממש כתובת, ורובם מעדיפים לשלם במזומן".

מפיילוט באום אל-פאחם ל-1.8 מיליון הזמנות בשנה ו-900 מסעדות רשומות

בשנת 2020, עוד לפני שהחלה הקורונה, יצאה האפליקציה לפיילוט באום אל-פאחם והגיעה ל-300 הזמנות בחודש. מאז הגבירה את קצב ההזמנות עד ל-1.8 מיליון הזמנות בשנה. כיום רשומות באפליקציה 900 מסעדות, כולן ביישובי החברה הערבית.

עבאסי מספר כי 80% מהלקוחות משלמים במזומן' ו-20% בלבד באשראי - מכאן שהשליחים המשנעים את ההזמנות גם גובים כסף מהצרכנים. "ההתנהלות החשבונאית - משפטית שלנו שונה לגמרי מהאפליקציות האחרות".

נקודות הדמיון כוללות את מודל העסקת השליחים כפרילאנסרים, "שיכולים לפעול עם כלי רכב", לדבריו/ השכר הממוצע לשליח עומד על 60 שקל לשעה. בכדי להיכנס ליישוב חדש נדרשת נוכחות של לפחות 30 מסעדות. העמלות שמשלמות המסעדות עומד על 15%-18% ממחיר ההזמנה - כמחצית מהמחיר שמשלמות המסעדות בוולט ובתן ביס.

לדברי עבאסי , "וולט היא הגוגל של המסעדות, וזה מה שהאאט תהיה. 20% מההזמנות שנעשות באפליקציה הן לאיסוף עצמי, מה שאומר שהפכנו להיות המקום שבו מסתכלים על תפריטים ובוחנים מסעדה גם לבילוי. לשם חתרנו.

"הפעילות גם כללה חינוך שוק למסעדות שלא חשבו שהפורמט מתאים לצרכני המגזר הערבי. בהתחלה ההצטרפות הייתה בשיעורים נמוכים, אבל יחד עם השינוי בהרגלי הצריכה של המגזר הכללי בנושא ההזמנות אונליין, ברור היה שהשינוי יחלחל גם לחברה הערבית. למעשה, שיעור הצריכה של הצרכנים הערביים במסעדות גבוה מזה של יישובים במגזר הכללי. באום אל-פאחם לבדה מתגוררים 80 אלף תושבים, והגענו ל-40 אלף הזמנות בחודש. האפשרות לשלם במזומן היא בבחינת משנה חוקי משחק. אנחנו פונים לאוכלוסיות שלא מעניינות את האפליקציות הגדולות".

מעבר למסעדות המקומיות המהוות את עיקר הפעילות, כוללת האפליקציה גם משלוחים ממקדונלד'ס, מפיצה האט ומ-KFC. החברה מעסיקה 100 עובדים (40% מהן נשים) באום אל-פאחם, בירושלים ובמרכז פיתוח בחיפה. בנוסף היא מעסיקה 800 שליחים. 

אפליקציות אחרות מפתחות את תחום משלוחי הנון-פוד, למשל עם מוצרי פארם. האם תכנסו לתחום?
עבאסי: "אנחנו מצויים במשא-ומתן עם רשתות פארם ובקרוב ניכנס לתחום".

HAAT גייסה עד היום 3.7 מיליון דולר, והיא ניצבת בפני סבב גיוס נוסף. בין המשקיעים בחברה גיגי לוי-וייס, מייסד קרן ההשקעות NFX Guild; סר רונלד כהן, מייסד קרן ההשקעות אייפקס פרטנרס; ואיל וולדמן, מייסד מלאנוקס.