לוח הזמנים ליציאה מההסגר: האם גם בעולם שומרים על עמימות?

למה הממשלה לא מפרסמת מראש לוח זמנים לשחרור המשק, ומנחיתה שינויים ברגע האחרון? • רה"מ נתניהו טען כי חוסר ודאות כזה קיים בכל מדינה, אבל העובדות מראות אחרת • לאזרחי צרפת, שווייץ ואוסטריה האופק ברור בהרבה • המשרוקית של גלובס

בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות
בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

הצעד הראשון של ישראל ליציאה מההסגר, כמו צעדי הכניסה אליו, נחת עלינו בין-לילה. ראש הממשלה בנימין נתניהו חשף את עיקרי ההקלות בשידור חי במוצאי שבת, והחלטה רשמית התקבלה לפנות בוקר. למעשה ההנחיות נכנסו לתוקף מיד עם פרסומן. הגישה הזאת למשבר הקורונה כבר קיבלה שם: "מדיניות העמימות".

למה ההנחיות שמשפיעות על שגרת החיים של הורים, עובדים ובעלי עסקים מתפרסמות בלי התראה מוקדמת, בלי לוח זמנים ידוע מראש? נתניהו, במוצאי שבת, סיפק לכך מעין הסבר. "אם נראה תוך שבועיים שמגמת השיפור נמשכת - נוסיף הקלות", הוא אמר, "אבל במקרה שתהיה התפרצות נוספת ניאלץ ללכת אחורה. אני רוצה להבהיר לכם שכך עושות כל המדינות. חלק כבר עשו הקלות ונאלצו ללכת אחורה כי המגיפה פרצה שוב".

נתניהו צודק ששום ממשלה לא מסוגלת לנבא איך ישפיעו ההקלות על התפשטות המגפה, ולכן כל תוכנית היא בהכרח בסיס לשינויים. אבל במדינות רבות הציבור קיבל התראה מוקדמת על שלבי היציאה מההסגר - מתי אפשר יהיה לחזור לעבודה, לפתוח חנויות, ללמוד. בדקנו איך זה נעשה.

עם הפנים קדימה
 עם הפנים קדימה

הורים שווייצרים קיבלו התראה של חודשיים

סין, המקום שבו פרצה המגפה, הודיעה ב-25.3 שתתחיל להסיר בהדרגה את הסגר שהוטל חודשיים לפני כן על מחוז חוביי. תושבי ווהאן, מוקד ההתפרצות, קיבלו התראה של שבועיים. הסגר הוסר קודם כל מערי הלוויין שלה, והעיר עצמה נפתחה ב-8.4.

בשווייץ, שעדיין נתונה בהסגר מלא, לוח זמנים ראשוני ליציאה פורסם ב-16 באפריל. תאריך היעד הראשון היה שבועיים קדימה: ב-27 באפריל תותר פעילות רפואית לא דחופה, ועסקים כמו מספרות וחנויות לכלי גינון יוכלו לחזור לעבודה.

בצרפת הכריז לפני שבוע הנשיא עמנואל מקרון, בהופעה טלוויזיונית ששברה שיאי רייטינג, שהממשלה שואפת להתחיל בהסרת ההסגר ב-11 במאי. בשלב זה יחזרו לפעילות חלק מבתי הספר היסודיים. הממשלה אמורה לגבש את התוכנית המפורטת עד סוף אפריל - כשבועיים לפני ההקלות עצמן.

נוסף להודעה מוקדמת על תחילת השחרור של המשק, תוכניות היציאה מציינות גם את השלבים הבאים. שווייץ הגדירה שלוש פעימות: ב-11 במאי, שבועיים אחרי שייפתחו בתי החולים, ייפתחו חנויות ובתי ספר יסודיים, וב-8 ביוני, אם לא יהיו הפתעות, תתחדש הפעילות בכל מוסדות החינוך והמוזיאונים. אוסטריה, שהודיעה על מועדי ההקלות כבר ב-6 באפריל, אפשרה לפתוח חנויות קטנות (עד 400 מ"ר) כבר בשבוע שעבר; באחד במאי אמורות להיפתח חנויות גדולות יותר, וכעבור שבועיים יצטרפו אליהן מסעדות ומלונות.

העובדה שממשלה פרסמה את לוח הזמנים מראש לא כובלת אותה אליו. כל מדינה מקפידה להדגיש שההחלטות ייבחנו שוב לפני המעבר לשלב הבא. כך לוחות הזמנים ממלאים תפקיד כפול: הם הופכים גם ליעד מדיד להצלחת המדינה לבלום את המגפה.

המל"ל: "לפרסם את תוכנית היציאה ומראש"

במדינות מסוימות שאינן מוכנות עדיין להרפות את ההגבלות, השלטון לפחות מונע מהתושבים לפתח אשליות שווא. בריטניה הודיעה מראש שהסגר הנוקשה יימשך לפחות בשלושת השבועות הקרובים. לאוסטרלים נאמר שהסגר הוארך בארבעה שבועות, אף שזה שבועיים מספר מקרי הקורונה במדינה יורד. לפני תום ארבעת השבועות האלה אמורה להתקבל בממשלה תוכנית ליציאה מדורגת מהסגר. מקרון הדגיש בנאומו שמסעדות ופסטיבלים בצרפת לא ישובו לשגרה עד אמצע יולי. גם בדנמרק הדגישו שמסעדות ובתי קפה לא צפויים להיפתח בתקופה הנראית לעין, כמו גם לימודים בכיתות ז' ומעלה.

ממשלת ישראל, מנגד, לא מספרת לציבור מתי ישובו הילדים לבתי הספר, מתי ייפתחו מסעדות, מתי יתאפשרו אירועים המוניים. רשמית, תקנות החירום מוגבלות בזמן, ויפוגו בסוף אפריל ובתחילת מאי. אבל מעולם לא נמסרה הודעה פומבית אם הן צפויות להתחדש ובאיזו מתכונת.

האם במגירות של פקידי הממשלה עצמם כבר קיימות טיוטות כאלה? ממשרדי האוצר והבריאות הפנו אותנו למשרד ראש הממשלה. התשובה שקיבלנו: "ראש הממשלה קיבל את עקרונות אסטרטגיית היציאה של הצעת המל"ל".

תוכנית היציאה של המל"ל לא אושרה עדיין בממשלה, אבל בטיוטה שלה מופיעה הנחיה מעניינת: לפני שמתחילים בהקלות בהסגר "יש לפרסם את התכנית במלואה, מראש". 

לקריאה נוספת:

"אסטרטגיית היציאה: איך מדינות העולם מתכוננות לחיים שאחרי הקורונה", גרדיאן

"בצל ההקלות בהסגר, אוסטריה ואיטליה פותחות חלק מהחנויות", BBC

"דו"ח מס' 3: הבטחת הבלימה ותכנון שלב היציאה", צוות המל"ל להתמודדות עם הקורונה

נאום הנשיא מקרון לאומה הצרפתית, אתר ארמון האליזה