עסק ביום | פיצ'ר

"היה לי לא נעים לבקש כסף מההורים בגן. הרגשתי מקבצת נדבות"

לירון אורלב, הבעלים של רשת הגנים "הגנון של לירון", מנסה ללכת לקראת ההורים • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

לירון אורלב, הבעלים של רשת הגנים "הגנון של לירון" / צילום: תמונה פרטית
לירון אורלב, הבעלים של רשת הגנים "הגנון של לירון" / צילום: תמונה פרטית

האם אפשר להגיד לילדים בני שנה או שנתיים שאסור להם להתחבק? התשובה לשאלה הזו מובנת מאליה וזהו שורש האתגר שמולו ניצבים הגנים הפרטיים, שרוב הילדים שבמסגרתם הם בני שלוש ומטה. "עד שהממשלה לא תחליט שמותר שיהיה מגע מלא באפס מרחק, אנחנו לא יכולים לפתוח את הגנים", אומרת לירון אורלב, בעלת שלושה גנים פרטיים בתל אביב שכולם נקראים "הגנון של לירון". שניים מהם ממוקמים בנווה צדק ואחד בפלורנטין. בגנים יש 130 ילדים בגילאי שלושה חודשים עד שלוש שנים, בחלוקה לקבוצות גיל ו-40 נשות צוות שרובן הוצאו לחל"ת. "הגנון של לירון" פועל מזה 15 שנה (גם ובתה של כותבת שורות אלה הייתה באחד הגנים).

"מאמצע חודש מרץ הגנים הפרטיים מושבתים", אומרת אורלב, "אין הכנסות, אבל יש הוצאות. ב-1.4 באפריל עצרנו חד צדדית את התשלום החודשי מההורים אבל נאלצתי לגבות 850 שקל עבור כל ילד כדי לעמוד בהוצאות השוטפות שכוללות שכר דירה, חשמל, ארנונה ועוד. בנוסף ארבע עובדות מתוך הצוות לא זכאיות לדמי אבטלה, כעובדות זרות וכעובדות שגילן מתחת ל-20 והן מקבלות אחוז מסוים משכרן כדי לשמר אותן ליום שאחרי הקורונה". לדבריה, "היה לי לא נעים לבקש מההורים את הכסף הזה. הרגשתי שאני מקבצת נדבות. ברור לי שהם לא מחויבים לשלם על שירות שהם לא מקבלים. התרגשתי לקבל תמיכה שאיננה מובנת מאליה. כמעט 100% מההורים העבירו את הכסף. האמון הגדול שקיבלתי מהם ריגש אותי מאוד".

לדברי אורלב, "שכר הדירה בתל אביב מאוד יקר ובעלי הנכסים לא מחויבים לבוא לקראתנו. למזלי שלושת בעלי הנכסים באו לקראתנו, לא ברמה שזה מוציא את הגן מהמשבר שהוא נכנס אליו, אבל זה מקל. הבעיות שעומדות בפנינו מתחילות בזה שאף משרד ממשלתי לא פרסם מתווה לגנים פרטיים. אין לי שמץ של מושג כמה ילדים מותר להחזיר, האם אנשי הצוות מחויבים להיות עם מסכות, האם ההורים יכולים או לא להיכנס ואיך אני אמורה לחטא את הגן.

"אנחנו לא יכולים לקחת את ההנחיות שפורסמו לגני הילדים הציבוריים משום ששם מדובר בילדים מעל גיל שלוש ואפשר לייצר הרחקה ולהסביר לילדים. בגן פרטי, לאור גילאי הילדים, העבודה היא במרחק אפס. אני לא יכולה לא לגעת בילדים, לא להחליף חיתול או לחבק ולנשק. אפס מיגון ואפס הפרדה זו מהות העבודה שלנו ועל זה לא נתנו את הדעת.

"פנינו בבכי ובצעקות למשרד הכלכלה, למשרד הבריאות, למשרד האוצר ולמשרד לשוויון חברתי ולראש הממשלה, זורקים אותנו מפה לשם ומבטיחים כי ידונו בזה. יש דברים שאפשר לתת להם מתווה כמו כמה ילדים אפשר וכמה צוות, כמו מי מודד לילדים חום, אנחנו או ההורים, מה נהלי הניקיון - האם לחטא את משטח ההחלפה אחרי כל החתלה, האם כל הילדים יכולים לצאת לחצר ביחד ועוד".

נעזרת בתוכניות שהציעה הממשלה?

"אני שכירה בעלת שליטה בחברה כך שאותי שמו בתחתית שרשרת המזון. מדברים על זה שישנו את זה, אבל זה עוד לא אושר. אני מניחה ומקווה שזה יסתדר. כרגע הגן באפס הכנסות ואין לי אופק. עשרה ילדים עזבו את הגן כי ההורים קרסו כלכלית, היו שנאלצו לעזוב את העיר ויש בין ההורים גם מסעדנים שנשארו בלי כלום ביום אחד. הייתה הקלה גדולה כשוויתרו על הארנונה. אחרי מאבק גדול התערבה ציפי ברנד, סגנית ראש העיר תל אביב וויתרו לנו על הארנונה בגני ילדים בחודשים מרץ אפריל מאי".

מה תעשי אם יגבילו את מספר הילדים בגן?

"אם אגלה שאני נדרשת לעבוד בקבוצות קטנות למספר שעות מוגבל ביממה, לא אוכל לפתוח משום שלפי החוק אני מחויבת להחזיר את העובדות למשרה המקורית שלהן. גם הורים לא ישלמו על שבוע מלא תמורת כמה שעות ביום. הדברים האלה לא ישימים. צריך להבין שאורח החיים בגן שבו יש ילדים קטנים הוא אחר, הם מכניסים הכול לפה, מחליפים מוצצים ביניהם, מחותלים באותה פינת החתלה והולכים לאותם שירותים. אין אפשרות למנוע הדבקה בגילאי אפס עד שלוש. עד שהמדינה לא תתיר ליצור מגע פיזי קרוב עם ילדים - אי אפשר לפתוח את הגן".

את בקשר וירטואלי עם הילדים?

"פתחתי גן וירטואלי בפייסבוק. אנחנו מעלות לשם סרטונים ומפגשים ורעיונות לפעילויות עם הילדים. הילדים מאוד קטנים ולא לכולם יש סבלנות. קיימנו שיעורי מוזיקה עם מדריך חוגי המוזיקה. יש גננות שעושות מפגש זום לגדולים או שיחות אישיות עם הילדים. אנחנו משתדלות לשמור על הקשר עד כמה שאפשר במצב הזה. זה כמובן לא תחליף ליחס החם שאנחנו רגילות לתת.

"לפני שבוע ביקשתי מההורים להקים ועד שיהיה אחראי לענייני הקורונה, כדי שנמצא פתרונות משותפים שיהיו טובים לגן ולהורים מתוך הבנה שכולנו באותו צד. אני מאמינה בתקשורת פתוחה וכנה עם ההורים וכואב לי הלב לנוכח המצוקה שלהם".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il