דרור שטרום מסביר: עיסקת שופרסל - קלאבמרקט אושרה רק בלית ברירה

עו"ד פיינשטיין: ''החלטת הממונה היא בעלת גוון פופוליסטי ועצובה מאוד מבחינת התנהלות התחרות שלאחריה"

כפי שהיה צפוי, מתחילה להישמע ביקורת על עיסקת קלאבמרקט-שופרסל . וזה קורה, למרות שהעיסקה אושרה לאחר הממונה, דרור שטרום, אמר, כי היא תאושר רק אם תהיה ההצעה היחידה הרלוונטית, שזה בערך כמו להודות שהיא אושרה בלית ברירה.

עו"ד עופר פינשטיין, מומחה למשפט מסחרי, טען היום (ה') כי החלטה על דחיית המיזוג, שמשמעה פירוק הרשת, היתה עדיפה על אישורו. לדבריו, ''החלטת הממונה היא בעלת גוון פופוליסטי ועצובה מאוד מבחינת התנהלות התחרות שלאחריה".

לדברי פינשטיין, "החלטה זו עומדת בניגוד קיצוני להחלטות קודמות של הממונה ואפילו בעניין רשתות השיווק, כמו סירובו לאשר את עיסקת קו-אופ ירושלים ורשת ספיר. המגבלות אותן הטיל הממונה אינן רלוונטיות לחלוטין לתחרות הארצית, אלא במקרה הטוב פותרות תחרויות קטנות באיזורי פריפריה".

פיינשטיין הוסיף, כי "הממונה לא לקח בחשבון את העובדה הפשוטה שחנויות קלאבמרקט היו ממשיכות לפעול כמרכולים תחת הרשתות הפרטיות, שהיו מסתערות על כל חנות פנויה. אין ואקום בשוק הקמעונאות. מהניסיון אנו יודעים שכאשר רשת מפנה סניף, במהירות רבה הוא מעורר תחרות של גופים רבים הרוצים לנהלו".

על כן, הוא מסכם, "החלטה נכונה יותר לטובת התחרות ברמה הארצית, היתה לאפשר את פרוק הרשת''.

גם באישור המיזוג שפירסם אתמול הוא ציין, כי עוד בסמוך לקריסת קלאבמרקט "הבהיר, כי המיזוג של קלאבמרקט עם אחת משתי הרשתות הגדולות הנותרות בישראל צפוי לפגוע בתחרות ועל כן הדגיש, כי יאשרו רק אם זו תהיה האלטרנטיבה היחידה.

"במכרז שהתקיים אמנם הוגשו מספר הצעות, אך עד מהרה התברר, כי חלק ניכר לא היו הצעות מחייבות, חלקן אף לא גובה בערבות הנדרשת, ויתרתן הותנו בכך שמועד קבלת האחריות המלאה על הרשת יידחה בכמה חודשים, דבר שהפך את ההצעה ללא מעשית מעיקרה - לאור מצבה הכספי של הרשת והידרדרותה המהירה תחת הקפאת ההליכים".

בהחלטת המיזוג נאמר עוד, כי "במצב זה דרש שהנאמנים ימצו את הליך המכרז ויאפשרו למציעים השונים לשפר את הצעותיהם ולתקף אותן, אך לפי דיווחי הנאמנים לממונה, גם פניות אלה למציעים לא נענו בחיוב. זאת, למרות שהממונה הדגיש, כי יאפשר רכישת קלאבמרקט גם למציע שיציע סכום נמוך מזה בו נקבה שופרסל בהצעתה".

שטרום הוסיף וציין, כי רק "משהוברר סופית כי אין עומדת על הפרק כל הצעה ממשית אחרת, למעט הצעתה של שופרסל - הבשילו התנאים לאישור המיזוג של קלאבמרקט עם שופרסל תחת כלל 'החברה הכושלת'". משמעות מדיניות זו היא אישור מיזוג למרות פגיעתו בתחרות, בשל כך שללא המיזוג, הפגיעה תהיה גדולה עוד יותר.