בבנק הפועלים ממשיכים להמליץ לנקוט עמדה דפנסיבית על שוק המניות המקומי

באשר ל"שחרים" מציינים בסקירתם השבועית כי נראה שאלו בעלי המח"מ קצר-בינוני מספקים תשואה נאותה וכי הסיכון הגלום בהם סביר

כלכלני בנק הפועלים פרסמו את סקירתם השבועית לביצועי שוק ההון המקומי. לגבי שוק המניות מציינים כלכלני הפועלים כי להערכתם יש מספר גורמים שישפיעו בטווח הקרוב על המסחר בשוק המניות. ראשית, הנתונים הכלכליים ממשיכים להיות חיוביים הן במישור המיקרו (תוצאות החברות) והן במישור המאקרו. שנית, השקעות הזרים נמצאות בשיא, מה שמעיד על אמונם בשוק המקומי מחד, אך מאידך מגביר את הסיכון מפני מימוש רווחים על ידי גופים אלו, אשר עלול ליצור לחץ שלילי ניכר על השוק. שלישית, רמת הפעילות בשוק צפויה להתרחב עם תום חופשת הקיץ. רביעית, למרות שהריבית במשק לא הועלתה בשבוע האחרון, גוברים הסיכויים להעלאתה בחודש הבא, כפי שנרמז בהודעה החודשית של בנק ישראל. חמישית, רמות המחירים בשוק עודן גבוהות להערכתנו, ולכן פוטנציאל העליות הגלום בשוק קטן יחסית. ואחרונה, האי-ודאות הן בזירה הפוליטית והן בזירה המדינית ביטחונית, עלולות גם הן להשפיע על התנהלות המניות בטווח קצר/בינוני.

לאחר שקלול הגורמים שנמנו, ממליצים בבנק הפועלים לנקוט עמדה שמרנית ודפנסיבית בהשקעה במניות, ומעדיפים התמקדות במניות ערך ולא בהשקעה במדדים. כמו כן, מומלץ לרכוש אופציות הגנה ולבטח את התיק מפני ירידות אפשריות, שעלולות להירשם, בין היתר, נוכח רמות המחירים הגבוהות כפי שצויין לעיל, מסכמים כלכלני הפועלים.

לגבי שוק האג"ח, באגרות השקליות, מציינים כלכלני הפועלים כי לאור הערכתם כי בהמשך השנה צפויה עלייה מתונה בריבית בנק ישראל, ניתן לנצל את עליית התשואות, ולהגדיל החשיפה במק"מ. הכלכלנים ממשיכים להמליץ על גילונים, למרות התכווצות תוספות התשואה שחלה בהם לאחרונה. להערכתם הגילונים משמשים הגנה מפני עליה עתידית בריבית, ולכן נחוצים כחלק מפוזיציה זהירה בתיק השקלי. יחד עם זאת, מציינים בבנק הפועלים כי במידה ותחול עליה חדה בתשואות השחרים הדבר עלול להקרין בטווח הקצר לשלילה גם על הגילונים. באשר לשחרים, נראה כי אלו בעלי המח"מ קצר-בינוני (עד שחר 2667), מספקים תשואה נאותה וכי הסיכון הגלום בהם סביר. מאידך, רמת התשואות הנמוכה אליה הגיעו השחרים הארוכים אינה מצדיקה להערכתם את ההשקעה בהם על רקע הסיכוי הנמוך להשגת רווחי הון.

לגבי האגרות הצמודות, אומרים כלכלני בנק הפועלים כי לאור רמות התשואות הנמוכות באג"ח הצמודות בטווחים הקצרים-בינוניים הם ממליצים לנתב את ההשקעה ברכיב הצמוד לאג"ח קונצרניות בעלות מח"מ דומה. להערכתם, אגרות בעלות דרוג גבוה מ- AA אשר מספקות תוספות תשואה של 0.8%-0.6% מעל אג"ח הממשלתיות צפויות להניב רווחי הון בתקופה הקרובה. מאידך, רמות השפל ההיסטוריות של התשואות בצמודים הארוכים מפחיתות את הסיכוי לרווחי הון בהשקעה זו, ולכן ממליצים בבנק שלא להשקיע בהם. כמו כן, ממליצים בבנק הפועלים לגוון את תיק ההשקעות באגרות חוב דולריות, אשר מקטינות את החשיפה להשפעת אירועים מקומיים. אנו מעריכים כי השקעה באגרות חוב קונצרניות זרות בדרוג AA עשויה לתרום לתשואה הכוללת של התיק .

לגבי שוק המט"ח, מעריכים כלכלני בנק הפועלים כי בטווח הקצר השקל ייסחר במגמה מעורבת, כאשר גורמים מקומיים יעמדו במרכז תשומת הלב, כגון עלייה ברמת האי-ודאות הפוליטית בישראל או הסלמה במצב הביטחוני. גם התפתחות המסחר בעולם תחזור להשפיע על המסחר בישראל, והיחלשות הדולר בשוק הבינלאומי, במידה ותימשך, תגביר את הלחץ לירידה גם בשער הדולר מול השקל. השתוללות מחירי הנפט והאי-ודאות לגבי מידת ההשפעה על הכלכלה הגלובלית בכלל ועל מדינות ספציפיות בפרט, מקשה על הניסיונות לחזות את כיוון המסחר במטבעות.

בטווח הבינוני מעריכים כלכלני הפועלים כי תתכן מגמת פיחות זוחל, שכן החודש צפוי להיפתח פער ריביות שלילי בין השקל והדולר, לאור ההערכות כי ב-20 בספטמבר נגיד הפד צפוי להעלות את הריבית בארה"ב, לרמה של 3.75% ולאחר שנגיד בנק ישראל החליט להותיר את הריבית השקלית ללא שינוי, ברמה של 3.5%. במקרה וירשם זינוק חד בדולר ו/או במקרה והעלייה המתמשכת במחירי הנפט בעולם יאיימו על יעד האינפלציה בישראל, ההערכה היא כי הנגיד יעלה את הריבית ויבלום את הפיחות. לאור האמור לעיל, ממליצים בבנק הפועלים להחזיק רכיב מט"ח בתיק ההשקעות בשיעור של כ-15%.