הבנקים משכו את השוק למעלה: המעו"ף עלה ב-0.4% לשיא

[ לפורום הבורסה בת"א ][ לפורטל הפיננסי ] פועלים עלתה 1.8% * אורכית הוסיפה 5.2% * פמס טיפסה 2.9% * לאומי התחזקה 1.9%

הבורסה של ת"א פתחה את שבוע המסחר בעליות שערים, כשמדד המעו"ף ומדד ת"א 100 מעפילים לשיאים חדשים. המדדים, שפתחו את המסחר בעליות שערים קלות בלבד, תפסו תאוצה בהמשך היום כשמניות הבנקים ממשיכות להוביל את האווירה החיובית בשוק.

בהעדר צידוקים 'ריאליים' לגל החיובי האחרון בשוק, המשיכו הפעילים בשוק המקומי להסביר גם היום, כי המשקיעים הזרים האחראים לעליות השערים, על רקע המומנטום החיובי של השווקים המתעוררים מחד, ועל רקע יישום מהלך ההתנתקות, מאידך. אותם פעילים מוסיפים בנשימה אחת, כי מבחינת המשתנים הפנימיים הפועלים בשוק המקומי, לא נראה כי למהלך העליות האחרון נשאר עוד הרבה 'בשר'. חלק מהם אף מקצינים ומציינים, כי ברמות המחירים הנוכחיות אין כל סיבה להגדיל את החשיפה לשוק.

נתון יומי שראוי לציון הוא הגרעון הנמוך יחסית בפעילות הממשלה במהלך חודש אוגוסט. הגרעון עצמו עמד על כ-400 מיליון שקל ולווה בהתבטאות של החשב הכללי, ירון זליכה, שציין כי הממשלה תעמוד השנה ביעד גירעון של כ-3% תוצר, מתחת לחוק הגרעון המאפשר רמה של כ-3.4%.

נתון אחר שבלט היום הוא מחזור המסחר שהיה גבוה מהרגיל לימי א' ועמד על כ-906 מיליון שקל. נתון זה בולט במיוחד לאור העובדה שביום א' נרשמת פעילות מועטה מצד המשקיעים הזרים, כשגם מחר (ב') צפויים הזרים להיות שקטים מהרגיל על רקע חופשת הלייבור דיי בארה"ב.

בסוף היום טיפס מדד המעו"ף 0.4% והעפיל לרמת שיא חדשה של 723.61 נקודות, מדד ת"א 100 טיפס ב-0.4% לרמת שיא של 728.95 נקודות ומדד התל-טק ירד ב-0.1%.

בשוק המניות המשיכו הבנקים להוביל את האווירה החיובית, בראשות שני הבנקים הגדולים שגם הובילו את נפח המסחר. מניית פועלים התחזקה ב-1.8%, מניית לאומי הוסיפה 0.9%, דיסקונט עלתה 0.9%, המזרחי הוסיפה 0.9% והבינלאומי (5) עלתה 2.1%. אגב, פרט למניית דיסקונט שנסחרת בקרבת רמות השיא של כל הזמנים, עברו היום כל מניות הבנקים האחרות לשייט בטריטוריות בהן לא ביקרו מעולם.

מבין שאר הגדולות, המשיכו מניות סקטור האנרגיה קבוצת דלק ואורמת לרכז עניין רב, על רקע המשך עליית מחירי הנפט. קבוצת דלק, שזכתה היום לחיזוק חיובי גם מכלכלני אי.בי.אי שהעלו את מחיר היעד לחברה לכ-620 שקל למניה, דווקה ירדה ב-1.5%. אורמת ננעלה בעלייה של 1.1%.

מבין השאר, חברת הנדל"ן נצבא המשיכה לבלוט היום והוסיפה עוד 3.2% שהשלימה טיפוס שבועי של 22%, על רקע ההתעניינות ההולכת וגוברת סביב החברה מצד המשקיעים המקומיים והזרים. איתוראן הוסיפה 1.9% על רקע המשך התקדמות המהלכים להנפקה בנאסד"ק והגשת התשקיף בארה"ב בסוף השבוע. יצרנית אפודי המגן פמס הוסיפה 2.9% במחזור ער על רקע מספר עסקאות גדולות שבוצעו במניה. אורכית הוסיפה 5.2% לאור פער חיובי בו פתחה את המסחר.

עליות באג"ח

בשוק המט"ח לא התקיים מסחר היום, והאופציות על הדולר סימנו התחזקות קלה של 0.1% למטבע האמריקני, סביב רמה של 4.495 שקלים, כשהפעילים בשוק ציינו כי המטבע האמריקני נחלש בימים האחרונים בשווקים הבינ"ל על רקע השלכות סופת ההוריקן קתרינה.

כלכלני גיפט ציינו, כי יכולתו של השקל להמשיך ולהתחזק מול הדולר מקטינה את הלחצים האינפלציוניים במשק, אולם לאור התהפוכות הצפויות בזירה הפוליטית קיים ספק לגבי עמידותו של השקל לטווח הרחוק. להערכת הכלכלנים, הדולר ימצא תמיכה טובה בטווח של 4.475-4.45 שקלים אפילו במקרה של המשך היחלשותו של הדולר בשוק המט"ח העולמי.

בשוק הסולידי נרשמו עליות שערים, כשהאג"ח השקליות הוסיפו כ-0.3% בממוצע והאג"ח הצמודות התחזקו ב-0.3% אף הן. בשוק נימקו את המגמה החיובית בירידת התשואות בארה"ב, גם כן על רקע השלכות סופת ההוריקן הקטלנית. על פי הערכות, נזקי הסופה בשילוב עם עליית מחירי הנפט עשויים להאט את הצמיחה הכלכלית בארה"ב, ולכן העלאת הריבית בארה"ב צפויה להיפסק. *