בן-אליעזר: להפחית את הבלו על הדלק; איתן רוב: לא נפחית

שר התשתיות יוזם מהלך להפחתת המיסים על הדלק בעקבות העלייה האחרונה במחירי הדלק שנסחר מעל 6 שקלים לליטר

בעקבות העלייה במחירי הדלק, יזם שר התשתיות, בנימין בן-אליעזר החלטת ממשלה משותפת למשרד התשתיות ולמשרד האוצר, להורדת הבלו (מס) על הדלק. הצעת בן-אליעזר הובאה כבר היום (א') בפני הממשלה וצפויה לידון ביום ה' עם מ"מ ראש הממשלה, שר התמ"ת ומ"מ שר האוצר, אהוד אולמרט, על-מנת לגבש נוסח החלטה לאישור הממשלה.

מנהל רשות המיסים, איתן רוב, דוחה את הקריאות להפחית את הבלו על הדלק, כאמצעי זמני להקל על הצרכנים. קריאות אלו הושמעו בסוף השבוע. "לא אצור תקדים של התאמה בין מחירי הנפט בעולם לבין המס בישראל", אמר רוב ל"גלובס".

רוב ציין, כי מרכיב הבלו הוא 2.2 שקלים לליטר בנזין (מתוך מחיר לצרכן של 6.23 שקלים), ושקל אחד לליטר ממחיר הסולר (מתוך מחיר של 5 שקלים). "נניח שנוריד את הבלו ב-30 אגורות, כמו שאומרים כמה מומחים; מה זה ייתן לצרכן?", הוסיף רוב. "אבל למדינה זה יעלה באובדן הכנסות של 1.8 מיליארד שקל בשנה".

לדעת רוב, עליית מחירי הדלק מתחילה להביא ליישום המלצות ועדת שיינין למלחמה בתאונות הדרכים, כגון מתן עדיפות לתחבורה הציבורית ומעבר לנסיעה משותפת בכלי רכב אחד ליעד משותף. הוא ציין, כי הכנסות המדינה מבלו הבנזין הן 6 מיליארד שקל בשנה, ומבלו הסולר - 3 מיליארד שקל בשנה. "מוטב להוריד את המע"מ בעוד 0.5%, ולא להעניק סבסוד סמוי לתחבורה הציבורית", הוסיף רוב.

מחיר הדלק שובר שיא חדש - 6.23 שקל לליטר בנזין 95 אוקטן ו-6.28 שקל לליטר 96 אוקטן. בתחנות שירות עצמי המחיר זול ב-11 אג'.

בחצות יום ו' העלו משרד התשתיות ומשרד האוצר את רכיב הרווח של חברות הדלק בכ-2.5%. בשבת בוצעה העלאת המחירים השנייה, שגרמה לשבירת השיא.

מתחילת השנה התייקר הבנזין ב-27%, כ-1.32 שקל לליטר כתוצאה מהתייקרות הדלק בעולם. על-פי הערכה, צפוי המחיר להעלות עוד עד לכשמונה שקל לליטר.