גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בוא נעשה מזה סרט

חיים שכאלה, סרטי זיכרון, סרטים אוטוביוגרפיים או סרטי תדמית. יש הרבה סיבות טובות להפיק סרט פרטי ומרגש, ויש יחסית מעט מאוד סיבות להיכשל במשימה. המדריך המלא לאיש הקולנוע המשפחתי

המהפכה הטכנולוגית שאנו עדים לה בשנים האחרונות, המתבטאת בין השאר בצילום דיגיטלי, בעריכה דיגיטלית ובזמינות של תוכנות וציוד עריכה, הפכה את התיעוד לקל וזול יותר. כיום סרט בהזמנה - כמתנת יום הולדת, כהפתעה משעשעת או להנצחה - אינו מותרות לעשירים בלבד. הציוד הרבה יותר נגיש, קל משקל וזול, ועלויות ההפקה נמוכות יחסית. כיום משפחה יכולה להזמין סרט באיכות שלא היתה אפשרית לפני כשנתיים, ובעלויות סבירות.

קומדיה, טרגדיה ובאמצע

חתונה ללא סרט אינה חתונה, וגם בבת/בר מצווה זה כבר מזמן סטנדרט, אבל לצד אלה הולכים ותופסים מקום של כבוד גם סרטים אחרים: סרטי "חיים שכאלה" המוזמנים בדרך כלל על ידי ילדים או בני זוג של אנשים מבוגרים החוגגים יום הולדת (לעתים כהפתעה ולעתים בידיעת בעל השמחה); סרטי זיכרון המוזמנים על ידי בני משפחה המעוניינים לספר את סיפורו של אדם שנפטר או נפל, על מנת לשמר את זכרו במשפחה או לספר את סיפורו לקהל רחב יותר; סרטים אוטוביוגרפיים המוזמנים על ידי אנשים המגיעים לשלב שבו הם מעוניינים לספר את סיפור חייהם, על מנת שיישאר לדורות הבאים; וסרטי תדמית לחברות מסחריות, המעוניינות לתעד את החברה ואת פעילותה למטרת שיווק, או למטרות פנים כמו הקרנת הסרט במסיבת עובדים או בפרידה ממנהל בכיר, ולהנחלת "היסטוריה ארגונית" בקרב העובדים.

"אנו חיים בתקופה שבה למרבית האנשים המבוגרים החיים בינינו יש סיפורי חיים מרתקים, על הצלתם בשואה, עלייה, לחימה, הקמת המדינה", אומרת גיתית כבירי, מפיקה ובמאית סרטים, "ובה בעת לכל אחד יש הסיפורים הפרטיים שלו על הקמת המשפחה, מאבקים ושמחות יומיומיים. כל סיפור כזה יכול להיות מרתק אם מספרים אותו נכון, ומבחינה היסטורית-משפחתית סרט כזה הוא בעל ערך עצום לדורות הבאים". חגי דור, שותף בוי.פי.די.אס הפקות, מסכים: "הסרט הוא אמצעי מצוין לאדם להשאיר את עצמו חי בזיכרון של בני משפחתו".

אז מה בתסריט

* חומרים: בעוד שחלק גדול מילדי ישראל המגיעים לגיל בת/בר מצווה מצולמים מרגע שיצאו אל אוויר העולם (ובעצם עוד קודם), הפקת סרט "חיים שכאלה" לאדם מבוגר כרוכה בהכנות ובאיסוף חומרים - תמונות סטילס, ראיונות עם חברים וקרובי משפחה, חיפוש בסרטים שצולמו באירועים משפחתיים ועוד. תהליך האיסוף עלול להעמיד את הלקוח במצב של עודף חומרים, העלול להיות בעייתי כמעט כמו המצב ההפוך, של מחסור בחומרים.

כבירי ממליצה להתמקד בחומר שיש בו עניין ויזואלי, ובכלל זה יומנים ומכתבים: "ככל שחופרים עמוק יותר, כך יהיה הסרט מרתק יותר", היא מוסיפה. עילי קמחי מ"לצאת מהפריים" ממליץ ללקוחותיו לא להציף את הסטודיו בחומרים, אלא לבחור את אלה שיסייעו להפוך את הסרט מבנאלי ומשעמם למיוחד ומעניין. את חומרי הגלם, שלעתים מוקלטים על קלטות בפורמטים שונים, יכולים רוב אולפני העריכה להמיר לפורמט הרצוי.

* צילומים: לא פעם הפקת הסרט כרוכה בצילומים, העשויים להיות הכרחיים במיוחד בסרטי זיכרון ובסרטי "חיים שכאלה". מרבית אולפני העריכה וההפקה מספקים ללקוחות גם שירותי צילום, אלא שימי הצילום מייקרים את עלות הסרט באופן משמעותי. לדברי ירדן ברוך, מפיקה ועורכת, עריכת סרטי זיכרון והנצחה כרוכה בדרך כלל בראיונות מצולמים עם בני משפחה, עם חברים מהצבא וכו'.

חלק מהאולפנים מציעים ללקוחות במאי, באחרים משמש הצלם גם במאי המסייע ללקוח ליצור חוט מקשר בין החומרים המצולמים. "ברוב המקרים", אומר חגי דור מוי.פי.די.אס, "אנשים מעדיפים להיות הבמאים של עצמם".

* עלילה: אולם הצלחת הסרט תלויה לא רק בחומרים, אלא באופן גיבושם, כלומר ברעיון ובתסריט. תסריט הוא תוצאה של תחקיר, והתחקיר כרוך כמובן בעלות נוספת. לרוב מציעים אולפני העריכה סיוע בהכנת התסריט בפגישות מקדימות עם הלקוחות.

שובר קופות

קשה לקבל הצעת מחיר לסרט, ולו בשל העובדה שהתוצר הסופי תלוי בכמה וכמה מרכיבים, בסוג הסרט ובאופי העבודה הנדרש. המחירים נעים בין מאות ואלפים בודדים של שקלים, ועד 20 אלף שקל.

לדברי גיתית כבירי, העלות נקבעת לפי כמה פרמטרים: אורך הסרט, מספר המרואיינים, בחירת אתרי הצילום, מספר ימי הצילום והציוד הנדרשים, כמות ואיכות החומר הקיים והיקף התחקיר. עילי קמחי מסכים: "המחיר המינימלי לסרט, כאשר הלקוח מביא את כל החומרים, עשוי להסתכם ב-700 שקל, אך כאשר נדרשים ימי צילום, המחיר קופץ".

חגי דור מוי.פי.די.אס מרחיב: "לקוחות נוטים להתלהב מהאפקטים ומהגימיקים שניתן להוסיף לסרט, אך לא תמיד הם מבינים שכל דבר כזה כרוך בזמן ובכסף. התעריף נקבע לפי שעת עבודה, והמחיר לסרט בסיסי של כ-5 דקות נע סביב 2,800 שקל. סרט מורכב וארוך יותר עולה 4,000, 8,000 ואפילו 12 אלף שקל, ומחיר סרט ארוך ומורכב של שעה יגיע ל-20 אלף שקל.

לדברי ירדן ברוך עלותם של סרטי מתנה, שאורכם כ-7 דקות, כ-1,000 שקל לעריכה בלבד.

סרטים מורכבים יותר, הכרוכים בתחקיר ובצילומים, מתייקרים ככל שמתרבים ימי הצילום ומתרחב התחקיר. ברוך: "עלות סרט של חצי שעה, שהוא תוצר של חמישה ימי צילום מרוכזים ושל עריכה ממושכת, תגיע ל-10,000 שקל", היא מעריכה.

שוק פרוץ

בענף שהיה שמור לקולנוענים מקצוענים יכולים כיום גם חובבנים לספק שירותי הפקה ועריכת סרטים, ולשווק עצמם כאנשי מקצוע. מחירי הציוד המשוכלל יורדים, והתוכנות לעריכת וידיאו נעשו פשוטות ונגישות יותר.

אולם לתוצאה מוצלחת - לסרט טוב, שאפשר יהיה להקרינו בכל פורום ובכל זמן, שבאמת יוכל להישאר לדורות הבאים - נדרשים הפקה, בימוי ועריכה מקצועיים. הרבה יותר מאשר לחיצה על כמה כפתורים.

צריך ללמוד את המקצוע, להביא כישרון ולרכוש ניסיון. תנאי הכרחי נוסף לאיכות העבודה, לדברי גיתית כבירי, הוא אהבה לז'אנר: "אנשים חושפים בפניי את הקרביים של חייהם ומצפים שאעשה מזה משהו יפה, מרגש, שהם יהיו גאים לראות ולהראות". ירדן ברוך מזהירה: "אין מה להשוות בין עריכה חובבנית לבין עריכה מקצועית. הקאטים גסים, העריכה קופצנית, אפשר לראות את זה גם בלי להיות איש מקצוע".

טיפים למתעניינים

בניגוד לענפים רבים אחרים, אין סיבה ליפול בפח, מפני שניתן לראות עבודות קודמות של הסטודיו, לבדוק ניסיון, רקע מקצועי ואפילו לשוחח עם לקוחות.

מאחר שהפקת הסרט עשויה לסחוף ולחרוג מהתקציב המתוכנן, מומלץ לקבל מראש הצעת מחיר המגדירה בדיוק מה כוללת ההזמנה, לדוגמה: מספר ימי הצילום הכלולים בתקציב; האורך המשוער של הסרט; מספר העותקים שיקבל הלקוח, מחיר לכל עותק נוסף ופורמט ההגשה (די.וי.די, קלטת וידיאו וכו').

סרט הוא לא מסוג המתנות שניתן להחליט עליהן ברגע האחרון, במיוחד אם מעוניינים בסרט ארוך ומושקע. לכן בשלב השוואת המחירים מומלץ לברר מהם לוחות הזמנים של הפקת הסרט, ימי הצילום וימי העריכה הנדרשים. *

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע