חילוקי דעות קשים בדירקטוריון חברת החשמל בשאלת מינויו של המנכ"ל

היו"ר רוטמן עלול למצוא עצמו במיעוט בשבוע הבא, אם יציע להתחיל מחדש את הליך החיפוש

דירקטוריון חברת החשמל יתכנס ביום ג' הקרוב לדיון במינוי מנכ"ל לחברה, תוך חילוקי דעות קשים בין חברים בדירקטוריון ליו"ר החברה, שלמה רוטמן, והשרים הממנים.

רוטמן עשוי להציע לדירקטוריון להחליט שלא נמצא מועמד מתאים, למנות את ועדת החיפוש מחדש, לבצע שינוי בתנאי המכרז הפומבי, ולפתוח בסיבוב נוסף של רשימות מועמדים ובדיקתם.

במקרה כזה, כבר ידוע לחברה שלסיבוב הבא צפויים לגשת מועמדים נוספים ובכללם יצחק קאול, נתן ניסני, יצחק פטרבורג, גבי אשכנזי ואחרים. ביניהם גם כאלה שיבקשו להשאיר את שמם חסוי, שכן הם מועסקים כיום בתפקידי מנכ"ל בחברות עיסקיות וממשלתיות.

שלושה מחברי ועדת החיפוש - שלומית ברנע, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, איזי תפוחי ודן הלמן - תומכים במינויו של אורי בן-נון, לשעבר מנכ"ל מפעלי ים המלח. רוטמן הצביע נגדו.

המועמד הראוי

רוטמן טוען, כי למרות שבן-נון הוא המועמד הראוי ביותר מבין אלה שהציגו מועמדות ונבחנו, הרי שהוא איננו המועמד המתאים ביותר לתפקיד. רוטמן אמר לכמה דירקטורים, כי אינו יכול להתפשר על מינוי שהוא "הרע במיעוטו".

לועדת החיפוש הגיעו 68 מועמדים, 15 עברו בחינות ובדיקות שלאחריהם בחרה הוועדה ברוב קולות את בן-נון.

לדברי דירקטורים, טענתו העיקרית של רוטמן נגד מינויו של בן-נון, היא שיש לאחרון מסורת ארוכה של חיכוכים עם דירקטוריונים, והוא איננו נשמע להוראות הדירקטוריון.

ככל הנראה הכוונה היא למחלוקות שהיו לבן-נון עם הבעלים דאז של החברה לישראל, ארווין אייזנברג, ואנשיו בדירקטוריון מפעלי ים המלח.

רוב החברים

תומכיו של בן-נון בדירקטוריון, ומדובר נכון לעכשיו ברוב החברים, טוענים, כי חילוקי הדעות אז נבעו מהתנגדותו של בן-נון לנסיונות למשוך כספים מהחברה.

עוד אמר רוטמן לדירקטורים, כי בן-נון הוא בן 62, נמצא כבר שבע שנים מחוץ למעגלי הניהול, והפנסיה שהוא מקבל ממפעלי ים המלח, גבוהה משמעותית מהשכר שיקבל בחברת החשמל, כך שיוכל להרשות לעצמו לעזוב את החברה בכל רגע שייראה לו.

דירקטורים חוששים

תומכי בן-נון אומרים: "מעניין שבעיית הגיל לא הפריעה לרוטמן להאריך שוב ושוב את המינוי של המנכ"ל דהיום, יעקב רזון, שמגיע לגיל 70". לגבי העניין הכספי הם אומרים, שעדיף מנכ"ל "שיש לו" מאשר מנכ"ל ש"עיקר דאגתו תהיה להוציא מהחברה עוד ועוד".

דירקטורים בחברה חוששים שרוטמן נכנע למעשה ללחצי השרים, בנימין

בן-אליעזר ואהוד אולמרט. אלה מבקשים למחוק את ההליך הנוכחי, שהחל לפני שאולמרט נכנס לתפקיד, ולפתוח תהליך חיפוש מחודש במטרה למנות לתפקיד את סגן הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי.

הבטיחו לאשכנזי

הטענה היא, שגורמים ממשלתיים הבטיחו לאשכנזי מינוי למנכ"ל חברה ממשלתית גדולה, אחרי שדן חלוץ הועדף על פניו כמחליפו של משה יעלון.

מספר דירקטורים שלחו ביום ב' מכתב לרוטמן ובו דרישה, על-פי חוק החברות

הממשלתיות, לכנס את הדירקטוריון תוך שבעה ימים ולדון בבחירת מנכ"ל לחברה, על-פי הצעות ועדת החיפוש.

בדירקטוריון חברת החשמל, המונה 13 חברים, צפוי דיון קשה וקיימת אפשרות שהדירקטוריון יקבל החלטה הנוגדת את דעת היו"ר.

אם כך יקרה, תהיה זו הפעם הראשונה שהדירקטוריון הנוכחי ורוטמן אינם פועלים בהסכמה מלאה.

רוטמן אמר לדירקטורים בחברה, כי תהיה ההחלטה אשר תהיה - הוא "יכבד את ההחלטה ויעשה הכל כדי שבן-נון יצליח בתפקידו לטובת החברה ועתידה".

תיתכן אפשרות שהדירקטוריון יחליט ברוב קולות על המינוי, אולם בן-אליעזר ואולמרט לא יחתמו עליו. במקרה כזה תתפתח פרשיה משפטית סבוכה.