יהלומנים תוקפים את המגמה לחשוף בתקשורת הקריסות והקשיים בענף

היעד העיקרי למתקפות ולביקורת: הנשיא החדש של בורסת היהלומים, אבי פז, שמתעקש, לדברי מתנגדיו, לחשוף את הנפילות לציבור ולמשטרה

מתגבר הסכסוך הפנימי בתוך בורסת היהלומים על רקע קריסות חברות וקשיים בענף. קשיים כאלה, מודים כולם, כולל התמוטטויות או מצבי קריסה קשים, היו קיימים תמיד. אולם, בעבר, הם נפתרו בין כתלי הבורסה ואילו מדיניותו של נשיא בורסת היהלומים החדש, אבי פז, היא לחשוף את הנפילות בפני הציבור ולערב את המשטרה.

ברקע הדברים עתה, חברת יהלומנים נוספת שהודיעה להנהלת הבורסה בראשות פז ביום שישי האחרון, כי נקלעה לקשיים: חברת פריגן הודיעה, כי עסקיה נקלעו לקשיים וייתכנו קשיים בתשלום חובותיה. המדובר בחובות בסך כולל של כ-2.5 מליון דולר.

פז, שהודיע על כך, אמר כי "חברת פריגן תצטרך לפעול בהתאם למדיניות החדשה שהנהגתי בבורסה, ולהסדיר את כל חובותיה עד השקל האחרון". דבריו אלה מצטרפים לעמדתו הנחרצת לפיה יש לחשוף את המתרחש בפני המשטרה, לערבה בכל מידע ואף למנוע, לדבריו, כניסה לבורסה, לכל מי שלא ישלם 100% מחובותיו.

בעבר הורשו יהלומנים שהסתבכו פיננסית להמשיך ולפעול תחת הסדרים להחזר חלק מחובותיהם, מצב שלדברי מתנגדי פז עדיף לכל הצדדים, שכן הוא מאפשר הסדר של החזר חלק מהחובות לפחות, במקום התמוטטות וקריסה גם של הנושים. פז אף צוטט כמותח ביקורת על הנהלות הבורסה הקודמות, שלכאורה לא נקטו יד קשה מספיק, עם יהלומנים שהסתבכו.

עקב כך, עלה הקרע בין תומכי פז למתנגדיו הרבים, על פני השטח. לדברי נשיא איגוד תעשיני היהלומים, היהלומן מוטי גנץ, "אנחנו שמחים שאבותינו בנו כזה מפעל ואנחנו מקווים שזה שנמצא כאן עכשיו, (אבי פז) לא יגרום להרס של כל מה שנבנה, להרס של את כל האמון שהיה קיים בין האנשים פה".

גנץ מסכים כי "כל השנים היו כאן קשיים ודברים כאלה, אבל הם נסגרו בתוך הבניין. היום, יושבים דירקטורים בבנקים וחושבים שאלה דברים חדשים, והם מתחילים להתייחס אלינו לגמרי אחרת. אבי פז בעצמו היה ראש הועדה המשפטית של נשיאות הבורסה ויו"ר ועדת הביטחון של הבורסה שאישר את הכניסות לבניין של כל אלה שמתמוטטים ובקשיים עכשיו ולא התנגד להסדרים המשפטיים שנערכו בתוך הבורסה".

גנץ מוסיף וטוען כי "אם לא היו הסדרי נושים, האנשים היו מאבדים את כל הכסף, עכשיו פז לא ייתן לאנשים להיות בבניין אם הם יחזירו, למשל, 70% מהחוב. המשמעות היא שהמסתבכים לא ירצו להחזיר כלל, כי למה שהם יאכלו דגים מסריחים וגם יזרקו אותם מהעיר? אז שהדגים לפחות יישארו אצלם".

על הכרזתו של פז כי יסגור את שערי הבורסה בפני כל מי שלא ישלם 100% מחובו, אומר נשיא הבורסה לשעבר, שמואל שניצר כי "זו החלטה לא שקולה. ראינו בעבר הרבה אנשים מכובדים בענף שלא יכלו להחזיר את כל חובם, ועברו הסתבכויות כספיות לגיטימיות בניגוד לעבריינים וגנבים, וחייבים לעשות את האבחנה הזאת. אבל עם הזמן הם שילמו את רוב חובם כך שהנזק שנגרם להם וגם לאחרים, היה מצומצם. אני לא רוצה שנגיע למצב שבו נגיע להיקף חובות עצום, בלי שנוכל לווסת את העניין".

פז הוסיף "אני לא מתכוון להתנגח עם אף אחד מעל דפי העיתון. לגופו של עניין אמשיך בדרך בה אני מאמין שתוביל את הבורסה לצמיחה".