בסיומו של דיון סוער בדירקטוריון: מינוי מנכ"ל חברת החשמל נדחה עד לאחר חג הסוכות

גבי אשכנזי, המועמד המועדף על השרים, אינו עומד בתנאי הסף * מחלוקת על מועמדות בן-נון

הדיון הסוער בדירקטוריון חברת החשמל לבחינת ההצעה של ועדת החיפוש לבחור באורי בן-נון כמנכ"ל החברה הסתיים אתמול (ב') בלא החלטות, והוא יימשך לאחר הסוכות.

בפני הדירקטוריון עמדו שתי שאלות: האם לאשר מיד את בן-נון כמי שנבחר ברוב קולות ועדת החיפוש, ואם לא - מהי הדרך לפזר את ועדת החיפוש ולפתוח מחדש את ההליך, מבלי שמועמדותו של אלוף (מיל.) גבי אשכנזי תיכפה עליהם על-ידי השרים ומבלי להסתבך בתביעות משפטיות ובעתירות לבג"ץ.

עד הבוקר נמשכו לחצים כבדים מצד לשכות ראש הממשלה והשרים אהוד אולמרט ובנימין בן-אליעזר וכן מגורמים עיסקיים בכירים, לשכנע דירקטורים להתנגד לבן-נון. בכירים במערכת העיסקית התבקשו על-ידי גורמים שונים, וגם התנדבו מטעם עצמם, להתקשר לדירקטורים ול"ספר להם חוויות מהתקופה בה עבדו עם בן-נון".

הכוונה בעיקר לתקופה הארוכה בה ניהל את מפעלי ים המלח, חברת-בת של כי"ל, כאשר ארווין איזנברג החזיק בשליטה בחברה, תקופה בה היו לבן-נון טענות שונות כלפי כמה מהבכירים לשעבר בתאגיד.

בפתיחת ישיבת הדירקטוריון הציג היו"ר שלמה רוטמן את החלטת הרוב בוועדת החיפוש - שלומית ברנע, איזי תפוחי ודן הלמן - שבחרו את בן-נון לתפקיד. רוטמן גם הציג את התנגדותו שלו בנימוק שמדובר בברירת מחדל, במועמד הטוב מבין 68 המועמדים שנרשמו, אך בשוק קיימים מנהלים אחרים, שלא העלו אז את מועמדותם והם עשויים להיות טובים יותר.

בן-נון הוזמן לישיבה והציג את עמדותיו. גורמים שונים טוענים, כי דבריו היו "שחצניים" וכי כמה מהדירקטורים התרשמו כי מדובר באיש "כוחני". אחרים התרשמו שהוא "האיש הנכון במקום הנכון", וכי "זה מה שחברת החשמל צריכה היום".

אחד מהגורמים המרכזיים למתיחות בין שר בן-אליעזר לרוטמן והדירקטוריון נוגע לתנאי הסף למועמדות לתפקיד המנכ"ל. על-פי התנאים הקיימים, לא יוכל אשכנזי, נבחר השרים, להתמודד כלל על התפקיד. לכן באה דרישה לשנות את תנאי הסף לקבלה.

חוק החברות הממשלתיות מתיר מינוי מנכ"ל בשני תנאים: תואר אקדמי במינהל עסקים, כלכלה, ראיית חשבון או משפטים, בתוספת חמש שנות ניסיון בניהול בסדר גודל החברה שמדובר בה; או, במקרה שלמועמד אין תואר אקדמי, נדרש ניסיון של 12 שנים בניהול בסדר הגודל של החברה הנידונה.

דירקטוריון חברת החשמל בחר בזמנו בבלעדיות חלופת ההשכלה האקדמאית, ולא רשם כתנאי אפשרי ניסיון מתמשך של 12 שנים. אשכנזי סיים את ביה"ס לפיקוח ומטה בצה"ל ובמרינס האמריקני והוא בוגר תואר במדעי המדינה. תואר זה אינו רשום בתנאי המודעה, ולכן גם ייפתח המכרז מחדש - לא יוכל אשכנזי להתמודד בו. זו גם הסיבה בגללה לא הציג את מועמדותו לוועדה הנוכחית.

למרות הלחצים הפוליטיים המופעלים עליהם, מתנגדים הדירקטורים לשנות את תנאי החיפוש, מחשש שבכך הם ייראו כמי ש"תופרים" מינוי לנבחר, על כל המשתמע מכך.