פרופ' אומן: לפי תורת המשחקים, אני פסימי בנוגע לסכסוך הישראלי-פלשתיני

"בני-הדודים היקרים שלנו לא רוצים אותנו כאן; אני מדבר על המובילים, לא האדם ברחוב"

"אני בהחלט גאה ואני מרגיש טוב שישראלי מקבל את הפרס הזה. אני חושב, כמו שאמרתי כבר, שזה לא רק זכות בשבילי, אבל בשביל כל הקבוצה הישראלית שמתעסקת בתורת המשחקים". כך אמר היום (ג') חתן פרס נובל בכלכלה, פרופ' ישראל אומן, בראיון לגלי צה"ל.

על שיחת הטלפון בה נודע לו אתמול (ב') על הזכייה, סיפר אומן: "עלה על הקו ידיד שלי שהוא כנראה חבר הוועדה, יורגן בייפול שהוא איש תורת המשחקים, והוא אמר לי: בוקר טוב, אני רוצה לברך אותך. אני מכיר אותו, אז שוחחנו קצת, היה די יפה".

אומן נשאל כיצד זכה בפרס נובל לכלכלה, לאחר שאמר בעצמו שאינו כלכלן.

הוא הסביר: "כלכלה זה פן אחד של תורת המשחקים, וזו המומחיות שלי. בכלכלה מעשית, הבורסה יורדת או עולה, שיעורי אבטלה, דברים כאלה - בזה אני באמת לא מומחה".

ועדת הפרס התייחסה בהחלטתה לתורת המשחקים כתיאוריה המנסה בין היתר לברר מדוע קיימים סכסוכים בין מדינות. אומן נשאל, בהקשר זה, האם נכון שהוא פסימי בנוגע לסכסוך הישראלי-פלשתיני. הוא השיב בחיוב והסביר את עמדתו: "שני הצדדים לעסק הזה יש להם שאיפות שפשוט לא מתגשרות באמצע. אני חושב שבסופו של דבר, בני-הדודים היקרים שלנו לא רוצים אותנו כאן, פשוט לא רוצים אותנו כאן. אני מדבר על המנהיגים, על הפוליטיקאים.

"אני חושב שהאנשים ברחוב בשני הצדדים היו מוכנים להסתדר זה עם זה, אבל המובילים יש להם שאיפה שאנחנו לא נהיה כאן, פשוט לא נהיה כאן. אני לא מדבר על גוש קטיף ועל ירושלים; אני מדבר על תל-אביב. השאיפות האלה לא מתיישבות".