הזמנה גדולה לרבינטקס: חתמה על חוזה בהיקף של 24 מיליון שקל עם לקוח אמריקני

מרבית ההזמנה תסופק עד לסוף 2005 * מתעכב פרסום תוצאות המכרז, עליו מתמודדת החברה בארה"ב * התוצאות ייוודעו בחודשים הקרובים

מי שפקפק ביכולות העסקיות של חברת רבינטקס בעקבות התוצאות שפרסמה לרבעון השני, עלול היום לאכול את הכובע.

החברה דיווחה על הזמנה שהתקבלה מלקוח בארה"ב, בהיקף של 24 מיליון שקל, שתסופק עד לחודש ינואר 2006. זהו אופיה של רבינטקס: ההזמנות שמתקבלות הן מיידיות והתנודתיות בתוצאות הבין-רבעוניות גבוהה - פעם לקוח מהותי של החברה משהה את הזמנותיו, ואז נרשמת צניחה במחזור המכירות וברווח כפי שקרה ברבעון השני, ופעם נכנסת הזמנה בהיקף של 24 מיליון שקל שעשויה לשפר את תוצאות החברה במחצית השנייה של השנה.

מה שעשוי לשפר את תוצאותיה של החברה במחצית השנייה של 2005 ובשנת 2006 יותר מכל, הוא מכרז עליו מתמודדת רבינטקס לאספקת ציוד לצבא ארה"ב.

ברבינטקס מחכים בקוצר רוח לתוצאות המכרז, שעשוי להיות משמעותי בהיקפו ולהסתכם בעשרות מיליוני דולרים. עם פרסום הדו"חות הכספיים פרסמה החברה הערכה, לפיה היא חזרה להיות בעלת סיכויים במכרז זה. כן הודיעה, כי פרסום התוצאות במכרז נדחה וצפוי להתרחש בחודשים הקרובים. על-פי ההערכות, במידה שהחברה אכן תזכה במכרז, מדובר בהשפעה מיידית על מחזור המכירות שלה.

מה גורם בעצם לוויזביליות הנמוכה בעסקיה של רבינטקס, המובילה לתנודתיות בתוצאות הרבעוניות שלה? תהליכי קבלת ההחלטות בנוגע להצטיידות צבאית הינם תהליכים ארוכים, אולם משהתקבלה ההחלטה על ההצטיידות ואושר התקציב, נוטים מקבלי ההחלטות להצטייד בציוד שאושר ובמהרה.

מדוע במהרה? מכיוון שהציוד נועד להציל חיי אדם, וכן מתוך רצון לפעול כשורה גם למראית עין, ולמנוע מצב של טענה אפשרית על רשלנות, במידה ואכן יקופחו חיים. אבל הוויזביליות הנמוכה מבחינתה של רבינטקס היא גם היתרון הגדול שלה: מצד אחד היא יכולה להיענות לדרישות המיידיות של השוק כיוון שהיא ערוכה עם מלאים, לעומת חברות שלא ערוכות עם מלאים ודרוש להן זמן להיערך להזמנות. מצד שני היא נתקלת בשוק שגמישות הביקוש שלו למוצריה נמוכה, ולכן היכולת להשיג מחירים משופרים עבור המוצרים שלה גבוהה.

הדו"חות דווקא ביטאו חוסן

רבינטקס דיווחה ברבעון השני על ירידה בהיקפי המכירות וברווחיות. מחזור ההכנסות של החברה ברבעון השני עמד על 45.3 מיליון שקל, ירידה של כ-24.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. במונחים חצי שנתיים רשמה החברה ירידה של 8% בשורה העליונה, לרמה של 89.5 מיליון שקל. הרווח התפעולי של החברה עמד על 15.6 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה, ושיקף ירידה חדה של 32% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

ברבעון השני הציגה רבינטקס רווח תפעולי של 8.5 מיליון שקל, ירידה של 41% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בשורה התחתונה רשמה רבינטקס רווח נקי של 6.5 מיליון שקל ברבעון השני, ירידה של 45% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ורווח נקי של 12 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2005, ירידה של 36% לעומת המחצית המקבילה אשתקד.

ניתוח הנתונים של רבינטקס, תוך הבנה של מה שהתרחש בחברה ברבעון המקביל, דווקא מצביע על חוזקה של החברה ולא על חולשה. בחברה ציינו, כי במחצית הראשונה של 2004 הושפעו המכירות בעיקר מלקוח ספציפי שהיווה 49% ממחזור מכירותיה וכ-70% מהמכירות ברבעון השני של 2004. מכירות המחצית הראשונה של 2005 לא כוללות כלל עסקאות עם לקוח זה, אשר לא ביצע הזמנות עד כה. קשה להאמין שחברה שהייתה מאבדת כ-70% ממחזור המכירות שלה לעומת הרבעון המקביל אשתקד עדיין הייתה מצליחה לייצר רווחים תפעוליים ונקיים, אך רבינטקס עשתה זאת.