מופז בוושינגטון: בן עירי באיראן, הנשיא אחמדיניג'אד, רוצה למחוק אותי ואת ישראל מהמפה

בפגישה עם רייס התחייב שר הביטחון להקל על חיי היום-יום של הפלשתינים * הצהרה מעורפלת לגבי חמאס: "אם חמאס ישתתף בבחירות ויהיה חלק מהרשות, לא נקיים דו-שיח עם נציגים של ארגוני טרור"

"בן עירי באיראן, הנשיא אחמדיניג'אד, רוצה למחוק אותי ואת ישראל מהמפה". כך אמר אמש (ד') לכתבים שר הביטחון, שאול מופז, כתום פגישתו עם שרת החוץ של ארה"ב, קונדוליסה רייס, בסטייט דיפרטמנט.

מופז הגיע לסבב שיחות מדיניות בוושינגטון על בעיות ההסדר עם הפלשתינים, התגרענות איראן ושיקום היחסים האסטרטגיים בין ישראל לארה"ב.

בשיחה עם רייס אמר מופז, כי ישראל רואה באיראן איום מרכזי. משטרו של הנשיא החדש בטהראן דבק בקו קיצוני ביותר ומגביר את מאמצי הפיתוח של נשק גרעיני. זה איום משמעותי לא רק על ישראל אלא על העולם המערבי כולו, הדגיש שר הביטחון.

רייס הדגישה את הגינוי הבינלאומי הנרחב להצהרת אחמדיניג'אד על מחיקת ישראל מהמפה ואמרה כי ההצהרה תחיש את הדיון המקווה של מועצת הביטחון בהתחמשותה הגרעינית של טהראן.

בשיחה עם רייס התחייב מופז להקל על חיי היום-יום של הפלשתינים ולהוסיף ולקיים את תליך השלום עם נשיא הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס, אך רק לאחר שהפלשתינים יקיימו את התחייבותם לפרק את תשתיות ארגוני הטרור, לפי מפת הדרכים. לדבריו, ישראל מקווה שאם יחול שיפור בכלכלה הפלשתינית, יתמכו הפלשתינים בעבאס ולא בארגוני טרור. הוא הגדיר את ההתנתקות כ"אירוע ההיסטורי הגדול ב-2005".

"אנו רוצים לשאת ולתת עם הנשיא עבאס", אמר מופז לכתבים. "אנו מצפים לראות כיצד מתמודדים הפלשתינים עם ארגוני הטרור".

הוא אמר, כי מוקד הפעילות הטרוריסטית נגד ישראל הוא הג'יהאד האיסלמי, שמנסה לבצע פיגועים בלב המדינה, נגד אוכלוסיה אזרחית. לישראל יש זכות להגן על עצמה והיא לא תעשה שום פשרה שתפגע בביטחון אזרחיה, הבהיר שר הביטחון.

הוא הבהיר, בעקבות השיחה עם רייס, כי "ארה"ב מאמינה שיש לנו זכות להגן על העם בישראל... לאמריקנים ברור מאוד שאנו צריכים לתת לעם בישראל את הביטחון הטוב ביותר שאפשר".

בשיחה עם הכתבים השמיע שר הביטחון הצהרה מעורפלת על סוגיית השתתפות חמאס בבחירות הפלשתיניות. בתשובה לשאלה כיצד תנהג ישראל אם חמאס ישתתף בהן, אמר מופז, כי ישראל לא תפריע לקיום הבחירות, אך היא סבורה שחמאס אינו צריך להשתתף בהן. אם הארגון ישתתף בבחירות ויהיה חלק מהרשות הפלשתינית, "לא ננהל מגעים עם נציגים של ארגוני טרור". מהדברים לא היה ברור אם ישראל תחרים את נציגי החמאס ברשות או תחרים ותרדוף אותם מחוץ לרשות.

היום (ה') מתוכנן מופז להיפגש עם היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, סטיבן האדלי, עם סגן הנשיא, דיק צ'ייני, ועם נציג הממשל לתיאום שיקום הכלכלה בעזה, ג'יימס וולפנזון. הוא מוזמן לסעודת ערב עם סגן שר ההגנה, גורדון אינגלנד.

ביום ו' ייפגש מופז עם שר ההגנה, דיק צ'ייני, לדיון חשוב על עתיד היחסים האסטרטגיים בין ישראל לארה"ב".