הסכם הסחר של ארה"ב עם בחריין יוודא התחייבותה להסיר את החרם על ישראל

ועדה של בית-הנבחרים בוושינגטון יזמה מכניזם לניטור התחייבותה של בחריין להסרת החרם הכלכלי מעל ישראל, עקב סימנים שזו אינה מוצקה דיה ושהמדינה החלה לחזור לסורה.

ביטול החרם היה תנאי לנכונות ארה"ב לחתום על הסכם סחר חופשי עם בחריין. ועדת הדרכים והאמצעים העבירה את חוק הסכם הסחר עם בחריין לאישור מליאת הבית, בעקבות גיבוש מנגנון הניטור.

ביסוד המנגנון, דו"ח שנתי של המשרד לסחר חוץ, שידווח לקונגרס עד כמה מקיימת בחריין את התחייבותה. התנערות שלה תביא לביטול ההקלות הגלומות בהסכם.

בשיתוף אייפא"ק - השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון - גובשו הקריטריונים לניטור ההתחייבות:

" אי-השתתפות בישיבות של ועדת החרם של הליגה הערבית

" סגירת משרדי ועדת החרם של הליגה בשטחה

" העדר שת"פ כלשהו עם משרד החרם של הליגה

" שינוי חוקי כדי שאף היבט של החרם לא יתקיים

" קיום סחר שנתי עם ישראל

" הקמת משרדי סחר חוץ בישראל, או קיום מגעים אחרים

המנגנון ישמש מודל להסכמי סחר חופשי, שארה"ב צפויה לחתום עם מדינות ערביות נוספות. בעתיד ייחתם הסכם דומה עם איחוד האמירויות הערביות ועם כוויית, ומכניזם הניטור אמור להיות חלק מכל אחד מהחוזים האלה.

במכתב לראש המשרד הפדרלי לסחר חוץ, רוברט פורטמן, כתב שר האוצר של בחריין, אחמד בין-מוחמד אל-כליפה: "בתקווה לקדם שלום ושת"פ איזורי, ממלכת בחריין מכירה בצורך לבטל את החרם הראשוני על ישראל, והחלה במאמצים להשגת מטרה זו".

לדברי אייפא"ק, "זוהי דוגמה לשימוש המוצלח בעוצמה אמריקנית, כדי להפיק שינוי חיובי במדיניות בחריין, וכמודל לשיחות נוספות על הסכמי סחר. ניתוץ מחסומים כזה עשוי להביא לפיתוח יחסים פוליטיים מיוחדים בין ישראל לבין מדינות ערב".