מבקר המדינה: בדו"חות הבאים נפרסם שמות של אנשים שסרחו, גם אם מעדו בתחום האפור

השופט בדימוס לינדנשטראוס: "ביקורת במוסד ציבורי גילתה לאחרונה כי מועסקים שם 24 בני משפחה אחת, כשאחד אחראי על האחר" * "הנשק היחידי העומד לרשותי הוא אמצעי התקשורת" * "מעתה והלאה יזכו דברים חיוביים להבלטה בדו"חות הביקורת"

מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, מבטיח כי בדו"חות הבאים שיפרסם יפורסמו שמותיהם של אנשים שנמצא כי סרחו במסגרת תפקידם, גם מעדו באזור האפור שאינו מצדיק פתיחה בחקירה פלילית.

בהרצאה שנשא היום (ה') לפני הצהריים באוניברסיטת חיפה במסגרת יום עיון לזכרו של אשר פרידברג, אמר המבקר: "מאחר שלא מצאתי מענה חוקי שימנע פרסום שמותיהם של אנשים בדו"ח, בדו"חות מבקר המדינה שיתפרסמו מעת מינויי והלאה, יופיעו שמות המבוקרים. לאחר הבדיקה הראויה והמתאימה המשפטית בענין הזה, לא נהסס לפרסם שמות".

מבקר המדינה אמר, כי קיימת בעיה גדולה ביישום דו"חות המבקר ובמשך שנים המדיניות היתה התעלמות מנושא הביצוע. לדבריו, הדו"חות הארוכים שפורסמו אינם אופרטיביים. "בדו"חות מבקר המדינה, אנחנו חייבים לתמצת ולקצר. הדו"חות אינם צריכים להיות ארוכים, אלא אופרטיבים וברורים, ועם מסר חד וברור. כך זה יהיה בדו"חות הקרובים. הגישה הזאת כבר תבוא לידי ביטוי בדו"ח על הרשויות המקומיות, שיופיע בחודש זה".

מבקר המדינה ציין, כי יש לבצע דו"חות ביקורת בזמן אמת ו"על חם". הוא ציין כי אין למבקר כלים ליישום המלצות הדו"ח, אך בידיו "נשק" בדמות אמצעי התקשורת, שבו הוא יכול לעשות שימוש. "הנשק שבידי הוא רק התקשורת, אין לי נשק אחר. הכלי המרכזי הנתון בידי המבקר זו התקשורת ובלי התקשורת אין חיים לדו"ח המבקר. התקשורת היא הצינור בינינו לבין הציבור".

המבקר לינדנשטראוס ציין, כי כבר מתחילת ההינתקות החלו אנשיו בבדיקת ההליך כולו כדי שיהיה בזמן אמת, כפי שציין, ובעוד כחודש עתידים להתפרסם שלושה דו"חות בענין. בהתייחסו ל"שחיתות ציבורית" גילה המבקר כי מצא באחת הביקורות שבאחד ממוסדות הציבור מועסקים 24 בני משפחה אחת, ואחד אחראי על האחר. "אנו לא יכולים להסכים לזה", אמר.

המבקר ציין, כי במסגרת המאבק בשחיתות הציבורית הוקם במשרדו מנגנון חדש שבראשו עומד ניצב בדימוס יעקב בורובסקי ואנשיו עוסקים בחקירות הקשות ביותר בשיתוף פעולה עם היועץ המשפטי והמשטרה.

עוד גילה המבקר כי גם דברים חיוביים יזכו מעתה להבלטה בדו"חות הביקורת.