נציג בנה"פ מעיד בפרשת זאבי-צ'רנוי: "לבנק לא הייתה אינפורמציה על מתן אופציה לצד שלישי"

במהלך המו"מ שניהלו הבנקים למימון גד זאבי בעיסקת בזק, עלו מחשבות כי משפחת ספרא עומדת מאחורי העיסקה

במהלך המו"מ שניהלו הבנקים למימון גד זאבי בעיסקת בזק , התעוררו מחשבות, כי משפחת ספרא עומדת מאחורי העיסקה. כך עלה בדיון שהתנהל היום (ה') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בתיק הפלילי בפרשת זאבי-צ'רנוי.

כתב האישום נוגע למימון עיסקת בזק, ובו מואשמים בין היתר זאבי ומיכאל צ'רנוי. על-פי כתב האישום, זאבי, שרכש כ-20% מבזק, קיבל הלוואה מצ'רנוי והעניק לו אופציה להיכנס לשותף לעיסקת בזק. זאת מבלי ליידע את הרשויות על כך שצ'רנוי עומד מאחוריו, וממילא מבלי לקבל היתר משרד התקשורת לכך.

היום העיד בתיק שמואל שקד, שהיה נציג בנק הפועלים בקונסורציום הבנקים שנתן את המימון לזאבי לביצוע העיסקה. שקד העיד בחקירה ראשית, לעו"ד מיכל סייבל מפרקליטות המדינה, כי הבנקים ביקשו מזאבי מסמך שיעיד, כי יש לו יכולת כלכלית. זאת, לדבריו, לצורך טיפול במצבים פוטנציאליים של ירידת ערך המניות בידי הבנק, המשמשות כבטוחה להלוואה של זאבי.

לדבריו, לבנק לא הייתה כל אינפורמציה על מתן אופציה לצד ג', ואם הדבר היה ידוע, הרי ש"היה צורך לדון מחדש בתנאי העיסקה, שכן זה משנה את כללי המשחק".

לדבריו, ההלוואה שניתנה לזאבי עמדה על 630 מיליון דולר, ומתוכה כ-140-150 מיליון דולר התבססו על הון עצמי. חלק מההלוואה ניתן כנגד ערבות הבנקאית של בנק פיבי בשווייץ, והיתרה, שניתנה בריבית גבוהה יותר - כנגד שיעבוד של מניות בזק.

שקד העיד, כי בעת מתן הלוואה חשובה יכולתו הפוטנציאלית של הלווה וכן המוניטין שלו. לדבריו, במקרה של ירידת ערך המניות, בידי הבנק הייתה אפשרות להגדיל את הבטחונות או לחלופין לפרוע חלק פרופורציוני של ההלוואה. ההחלטה הייתה בידי הלווה.

עו"ד גיורא אדרת, המייצג את זאבי, ציין כי שקד אמר בהכנה לקראת עדותו, כי בשלב מסוים סברו הבנקים, כי ספרא עומד מאחורי מימונו של זאבי. אדרת שאל, האם הבנקים ערכו בדיקה, מרגע שחשבו כי מישהו אחר ולא זאבי, עומד מאחורי העיסקה. שקד השיב: "הבעיה לא הייתה זאבי, אלא השאלה איך הבנק הבינלאומי לוקח על עצמו כזו עיסקה. מאיפה יש לו ביטחון להציע עסקת מימון כה גדולה יחסית לבנק".