סוף לקרטל: חברות בטון ואגודת יצרני הבטון מתחייבות שלא להתאגד בשום צורה שהיא

יחתמו על צו מוסכם עם הרשות להגבלים אשר יפטור אותן מכתב אישום בגין הסדרים כובלים

חברות בטון גדולות, בהן רדימיקס והנסון, וכן האגודה הישראלית של יצרני בטון, עומדות לחתום עם הרשות להגבלים עסקיים, על צו מוסכם שיפטור אותן מכתב אישום בגין הסדרים כובלים. כך נודע ל"גלובס". במסגרת הצו, ישלמו חברות הבטון והאגודה למדינה 2 מיליון שקל למדינה.

חקירת רשות ההגבלים העסקיים נפתחה לפני מספר שנים נגד רוב חברות הבטון ונגד האגודה, בחשד לעשיית הסדרים כובלים, בינן לבין עצמן, ובאמצעות אגודת יצרני הבטון.

החשדות נגעו לחברות רדימיקס, הנסון, קדמני, בר-בטון, ורד, טרנס בטון, ישראבטון, כפר גלעדי, סולל בונה, פרמיקס, אבן וסיד. את החקירה ניהל מי שעמד בראש מחלקת החקירות של רשות ההגבלים העסקיים, תנ"צ בדימוס, מאיר גלבוע.

באחרונה גובשה טיוטה לצו מוסכם שבמסגרתו יוטלו מגבלות על החברות ועל האגודה. קיום מגבלות אלה יפטור את החברות מכתב אישום נגדן. הצו גובש בין היועצת המשפטית של הרשות, עו"ד מיכל הלפרין, לבין עו"ד גיורא ארדינסט, המייצג את החברות.

על-פי טיוטת הצו, חברות הבטון מתחייבות להימנע מהקמת כל פורום, גוף או תאגיד שיעסוק בתחומים שבהן עסקה האגודה. כן הן מתחייבות שלא להעביר זו לזו מידע מסחרי כלשהו באשר לעסקיהן, ובכלל זה הודעות התייקרות ומחירונים שהוצאו או עומדים לצאת ללקוחות החברה.

בנוסף, הן מתחייבות שלא לקיים ביניהן דיונים או התייעצויות או שיחות בנושאים מסחריים. כן הן מתחייבות שלא להעביר זו לזו מידע בדבר התייקרות מחירי הבטון או תשומותיו, או מידע בדבר תנאים מסחריים של לקוחות שונים.

באשר לאגודה, על-פי טיוטת הצו היא מתחייבת לחדול מכל פעילות למעט: עריכת מחקרים בעלי אופי שאינו מסחרי או עסקי או שיווקי; עריכת נוהלי בטיחות מומלצים; ייעוץ למכון התקנים בנושאי תקינה של בטון; ופעילות ההדרכה לחברות הבטון. כמו כן, נאסר עליה להיות חברה בהתאחדות הקבלנים או בכל איגוד עסקי אחר.

במקרה של הפרת הצו, יידרשו חברות הבטון לשלם סכומים שונים, באופן פרופורציוני לגודלן. בטיוטת הצו נאמר עוד, כי אין הודאה מצד חברות הבטון או האגודה, או כל נושאי מישרה, בדבר חבותם ע"פ החוק, או הפרה מצידם של הוראות החוק.

ארדינסט, שייצג כאמור את החברות במו"מ מול הרשות, סירב להגיב.